Nabokov híres-hírhedt regényének, a Lolitának filmváltozatával kezdünk (MGM, 20.00), melyet nem kisebb legenda, Stanley Kubrick alkotott meg (Nabokov forgatókönyvírói segédletével – mondom ezt minden, “a regény jobb volt!” típusú parttalan szőrszálhasogatást megelőzendő), 1962-ben. Persze, Kubrick egyik műve sem olyan, amelyik simán lecsúszik a tömegek torkán, így e korai filmje is meglehetősen megosztó, mind a mai napig. Maga a téma (egy idősödő irodalomprofesszor és egy 14 éves kislány szerelmi, sőt, erotikus kapcsolata) is könnyedén kiveri a biztosítékot az ilyesmire hajlamos elmékben, Kubrick pedig általában nem is tökölt sokat olyasmivel, hogy belenyomja a nézői arcát mondanivalójába. (Elnézve Lolitát a képen, azért nincs min csodálkozni, sőt megbotránkozni sem – a kis csábító szerepében Susan Lyons) Tévében ritkán látható, filmtörténeti érdekesség ez a film, és remélhetőleg feliratosan kerül adásba (vagy esetleg a régi, Juhász Jácint-féle szinkronnal), mert az MGM hajlamos mindent gagyi módon újraszinkronizálni…
A komoly témákat feszegető filmjeivel fesztivál-kedvenccé vált Fateh Akin ezúttal, török származású létére, egy görög kifőzdés kálváriáját mutatja meg a mai BerlinHamburg külvárosában. A Soul Kitchenben (Duna, 21.15) szerethető fazonok, piti stiklik, haverok, buli, ouzo és gyros “társaságában” tölthetjük az estét. Tényleg semmi különös, csak úgy egyszerűen jó a film. (Bővebben)
Enki Bilal saját képregényét alkalmazta filmre Halhatatlanok (Film Mánia, 21.00) címmel, melyben zavarba ejtő mennyiségben és kontextusban érthetjük tetten a múlt századvég jelentős scifijeinek különböző motívumait. Igazi posztmodern, összegző jellegű scifi ez, mely ajánlható minden igazi scifi-rajongónak. (Bővebben)
Amikor Quoyle, a boldogtalan, magányos New York-i újságíró (Kevin Spacey) végleg elveszti tőle rég elhidegült feleségét egy autóbalesetben, az élete örökre megváltozik. A gyásztól lesújtva visszavonul nagynénjével (Judi Dench) és kislányával Új-Fundlandra, ősei rejtélyes otthonába. Egy kis halászvárosban a helyi lapnál kap újságírói állást. Minden újabb cikk megírásával nő Quoyle érzékenysége a kiismerhetetlenül csalafinta közösség iránt – és saját maga iránt is. Apránként románc alakul ki közte és Wavey (Julianne Moore) közt, aki saját démonaival küzd. A férfi új élete kezd kibontakozni ezen a varázslatos, hajthatatlan szépségekkel és nehézségekkel megáldott helyen… és Lasse Hallström jajdenagyonszép filmjében, a Kikötői hírekben (Story4, 22.50).
Még később estére egy 1980-as Louis Malle-filmet találtam, az Atlantic Cityt (Film Café, 23.15), ami a címben említett város és Monte Carlo között játszódó krimi, az ezekhez kötelezően társuló szerencsejátékkal, drogokkal, maffiával, meg a többi macerával. Legfőbb érdekességei e filmnek főszereplői: a veterán színészlegenda Burt Lancaster partnere az ekkor még hamvas Susan Sarandon.
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: