Igen széles az a műfaji spektrum, amelyen elkerülhetjük a ma esti X-traktor “mélyszántását”. Elsőnek itt van például az Artúr király (m1, 20.20), az
Carlos Saura, a főként tüzes táncfilmjeiről (Vérnász, Carmen) ismert spanyol rendező ezúttal az operarajongókat szólítja meg Én, Don Giovanni (Duna, 21.15) című nagyszabású, látványos és kosztümös filmjével. A történet középpontjában Mozart egyik legismertebb operájának, a misztikus-rejtélyes Don Giovanninak “megteremtődése” áll, olyan szereplők közreműködésével, mint természetesen Mozart, híres ellenlábasa, Salieri, Mozart librettistája, Lorenzo da Ponte, vagy Casanova, aki ugye. A filmet Vittorio Storaro fényképezte, akinek neve garancia a látvány minőségére.
Terrence Mallick a kortárs film egyik legfurcsább alkotója, ritkán jelentkezik filmmel (bár mostanában mintha begyorsulna), de ha igen, akkor arra általában oda szoktunk figyelni. Témáiban sem éppen a mindennapok piszlicsáré ügyei érdeklik: Az új világ (Viasat3, 21.20) című 150 perces “eposzi” tablójában például nem kevesebbet, mint Amerika új arcának megteremtésének meséjét tűzte ki célul, Pocahontas indián “királylány” és John Smith angol tengerésztiszt szerelmén való költőien méla, réveteg és rebbenékeny elmélkedésében. Óriási látvány és Hollywood színe-java, még az apróbb szerepekben is.
Van még mára aztán egy csilivili, Tom Cruise-os Philip K. Dick-adaptáció Steven Spielbergtől: a Különvéleményről (TV2, 21.30) nekem az a különvéleményem, hogy erősen közepes akcióthriller, nem több ennél, de nem is kevesebb.