Mit nézzünk ma a tévében?

Szerda, augusztus 6.

Ahhoz képest, hogy adáshibával kezdjük az estét és összeomlással zárjuk, egyáltalán nem lesz tartalmatlan esténk a tévé előtt. Szakonyi Károly Adáshiba című színdarabja (m3, 21.10) a hetvenes évek eleje óta állandó szereplője a színpadoknak. Ma este egy 1979-es tévéváltozat kerül adásba, amit Ruszt József rendezett, főbb szerepekben pedig Tolnay Klárit és Pataky Jenőt láthatjuk. A tévéfelvétel idején a magyar televíziózás még alig volt nagykorú, azonban ilyen mélységű és pontosságú kritika addig soha, de talán azóta sem született mindennapi betevő szórakozásunkról, a hálózat - peter finchtelevíziózásról és a média által irányított világlátásunkról. (Ha valamilyen okból mégis a ’73-as Bulla-Páger-féle Várkonyi rendezte verzió kerülne adásba, arról nem én tehetek.)

 

 

Eközben, az Orvlövész (SuperTV2, 21.30) című, alapvetően sablonos sztorira (leszerelt hajdani specialista csalódottságában és kiábrándultságában a világ végén farigcsál fogpálcikákat, aztán egyszer megjelenik valami titokzatos fazon, aki azért csak behúzza még egy utolsó akcióba) épülő filmben Mark Wahlberg egy hightech mesterlövészt alakít, akinek tevékenysége (és annak ábrázolása) azért nem sablonos. Rejtekben megbújva, hosszú, méla lesben, kimatekozva a lövedék megfelelő pályáját, miközben csakis egyetlen lövésre van esély – kellő izgalomkeltésre alkalmat adó szituációk ezek, mint azokban a robbantós filmekben, amikben órákig el lehet játszani a “piros drótot vagy a kéket vágjam”-faék-egyszerűségű, de igen hatásos dramaturgiával…

Sidney Lumet Hálózat című filmje (MGM, 21.40) viszont inkább az első ajánlathoz kapcsol vissza, csak annál sokkal fatálisabb végkifejlettel. Bár ez a film 1976-ban készült, mégis mindeddig az egyik legmélyebb, legsötétebb szatírája a kereskedelmi televíziózásnak. Egy tévésztár, miután megtudja, hogy csökkenő nézettsége miatt ki fogják rúgni a csatornától, elhatározza, hogy élő adásban követ el öngyilkosságot. Sok Oscar-t nyert ez a film, az egyiket például Peter Finch (a képen) kapta a főszerepben nyújtott brutális alakításáért. (Bővebben)

Ennél csak picit kisebb műfaji klasszikus Joel Schumacher 1993-as Összeomlás (film+, 22.45) című filmje, melyben Michael Douglas egy teljesen hétköznapi, szürke tisztviselőt alakít, aki egy nap, a szokásos dugóban való vánszorgás közepette bekattan, elege lesz abból, hogy semmiképpen sem érhet haza kislányának szülinapi partijára, kiszáll a kocsijából és gyalogosan indul hazafele. Útját holttestek és vérző sérültek szegélyezik… Természetesen, messze nem afféle agyatlan mészárlás történetével van dolgunk, a történet masszív társadalomkritikai és -lélektani vetülete az, ami igazán izgalmassá teszi ezt a filmet.

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

A Google és Facebook belépéssel automatikusan elfogadod felhasználási feltételeinket.

VAGY


| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább a NLC. oldalra!