Tehát felkelt a mi napunk, azonban ne örüljünk, mert nem vagyunk túlzottan elkényeztetve. Itt van például ez az Adam Sandler, aki ma este jó néhány formában feltűnik, azonban -végzett bölcsész létére- legtöbbször egy is sok belőle. Például a Ki nevel a végén? (Viasat3, 21.05) a félig tele-félig üres pohár tipikus esete. Vagy Jack Nicholson süllyedt le Sandler ótvargagyi, kakipuki szintjére, vagy Jack emelte magáhozÁdit. Mondjuk azt ezúttal, hogy félig tele van az a pohár, hiszen e film még bőven a nézhető vígjátékok sorában van. Nicholson tolja ezerrel, ahogy szokta ebben a műfajban, Sandler pedig séróból asszisztál hozzá. Amúgy a megöntözött öntöző, illetve, amikor a fagyi visszanyal klasszikus sémáinak egyfajta variációját látjuk ismét e műben: amikor az orvos talán betegebb, mint a betege. Indulatkezelés, mint napjaink egyik fő civilizációs mifenéje. (Bővebben)
Victor Hugo klasszikusának, A Notre Dame-i toronyőrnek (Story4, 21.00) 1995-ös filmváltozatát nem emlegetjük sokat mostanság. Amióta írom ezeket a tévéajánlókat (tehát min. 5-6 éve), szerintem még nem láttam műsorban Michael Tuchner 150 perces (minisorozat-formátumban is fellelhető) dolgozatát, pedig Quasimodót, a púpos toronyőrtAnthony Hopkins alakítja, nyilván a tőle megszokott intenzitással. Természetesen, a tragikus szerelmi történet mindenképpen ajánlandó penzum, már csak a benne kulcsmomentumként megbúvó a másság kontra csőcselék aktualitása miatt is.
Nem érdemtelen a megtekintésre Claude Chabrol A szertartás (Filmcafe, 21.00) című filmje sem, legfeljebb látunk valami olyat, amitől a televízió népszerűséghajhászó világa elszoktatott minket: értelmes gondolatokat, épkézláb karaktereket és egy tartalmas történetet. A napjainkban (kilencvenes években) játszódó történetben egy egyszerű, rossz sorsú szolgálólány (Sandrine Bonnaire) és egy karcos modorú postáskisasszony (Isabelle Huppert) próbál elégtételt venni az őket ért társadalmi igazságtalanságokért…
Sylvester Stallone köztudomásúlag nem egy színészzseni, de nem ezért szeretjük. ACopland (Paramount Channel, 21.40) című, igen kemény zsarufilmben viszont meglepően jó teljesít színészként is, ahogyan a jó szándékú, becsületes, de kissé együgyű zsarut adja. Az amúgy rengetegszer vetített drámában egy “igazságosjános” helyi seriff (Stallone) veszi fel a harcot a simlis nagyvárosi zsarukkal (Harvey Keitel, Ray Liotta, és a héten szülinapos Robert de Niro – a képen Stallone társaságában).
Az RTL Klub viszont kifejezetten látványos, kosztümös és történelmiesch kalandfilmekkel készült a ma estére (Szent Istvánunkhoz persze, köze nincs egyiknek se). Viggo Mortensen alakítja azt a hajdani cowboyt, akinek lova Hidalgo – A tűz óceánja (RTL Klub, 18.45). Pontosabban, a Viggo lovát hívják Hidalgónak, akiknek a tűz óceánjában -értsd az arábiai sivatagban- kell teljesíteniük egy több napos, sokszáz mérföldes versenyt. Lesz benne Omar Shariff is, aki sejk, és Zuleikha Robinson, azaz Jazira is, aki arab démon. Utána az ausztrál Mel Gibson keni el a száját azoknak “a hülye angoloknak” kékre csíkozott arccal, kockás skótszoknyában és közel három órában. A rettenthetetlen (RTL Klub, 21.20) kapott is ezért sok Oscart 1996-ban.
A mai ünnep tematikájába leginkább az Ének a búzamezőkről (Duna, 23.05) című klasszikus alkotás talál bele, részben mert magyar, részben mert új kenyér, ugyebár. Móra Ferenc története természetesen másról szól, orosz hadifogságból hazatárt magyar bakák, stb. (be is tiltották ezért anno), de ne legyünk kicsinyesek. Szőts István alkotása amúgy az akkoriban forradalminak számító olasz neorealisták csodálatát is kivívta, de saját maga jogán is helye van a filmművészet nagykönyvében.
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: