Vacsorára Sült zöld paradicsom (Galaxy, 18.00) lesz, melyről csak megközelítőleg vannak fogalmaim, mi lehet. Nyilván egy savanykás, ám a sütéstől némi édeskés-kesernyés felhangokkal is bíró, ám alapvetően könnyű étel, egy pikáns fogás valami keményebb, súlyosabb, durvább dolog elé. A sok-sok díjra jelölt étel film két nagyszerű színésznő (Kathy Bates és Jessica Tandy) jutalomjátéka magányról és barátságról, az emberi kapcsolatok furcsaságáról, kedvességről és effélékről.
Azonban a nem sokkal később kezdődő Hogyan lopjunk felhőkarcolót? (TV2, 19.00) még messze nem az a főétel, ami várunk. A film, persze nézhető, főleg azoknak, akik a gonosz bankokat, a kapzsi bankárokat (lásd: Quaestor-ügy károsultjai, svájci hitelek árfolyamcsapdájába esett polgárok, és a többiek) okolják saját pénzügyi szerencsétlenségeik miatt, hiszen Josh Kovács (Ben Stiller) sztoriját élvezettel fogják látni/hallgatni. A New York-i kisembert azért rúgták ki, mert személyesen kérte számon egy dúsgazdag tőzsdecápán saját, és ismerősei eltőzsdézett vagyonkáját. Kovács úr azonban bosszút áll, és felbérli a város legjobb betörőjét, hogy az ő segítségével vegyék vissza azt, ami nekik jár. A modern Robin Hood-szerű történetben Stiller partnerei Eddie Murphy, Casey Affleck, Alan Alda és Matthew Broderick.
Ugyanekkor a Showtime-ban (Viasat3, 19.00) is Eddie Murphyt láthatjuk, akit ezúttal Robert De Niróval hoztak össze egy filmbe annak producerei. Abszolút nézhető krimi-vígjáték amúgy ez is, De Niro nyomozó pofákat vág, Eddie nyomozó pedig pofázik és bénázik, miközben egy oktondi tévéstáb műsort készít veszélyes munkájukról.
Roman Polanski ma műfajához képest meglepően korán kezdődő Szellemíró (AMC, 19.35) című thrillerje már egy keményebb darab, azonban még messze nem az, amire a fentebb említett “előételnél” utaltam. A sztori amúgy egy tehetséges íróról (Ewan McGregor) szól, aki más, nála jobban menedzselt, jobb kapcsolatokkal rendelkező, avagy csupán szerencsésebb írók nevében írja meg azok sikerkönyveit. Afféle stróman. Ez alkalommal azonban megkapja ő is a “nagy ajánlatot”: az ex-miniszterelnök (Pierce Brosnan) életrajzát kell megírnia, idejekorán, furcsa körülmények között elhalálozott elődje helyett… (Bővebben)
A méltán agyondíjazott Tigris és sárkányt (Filmcafe, 20.05) szerintem már mindenki látta, akinek kellett, de mégis mindenki meg fogja nézni (akinek kell). Repülő, emberfeletti képességű hősök, szélesen áradó érzelmek, földöntúli gonoszok. Ezzel a filmmel Ang Lee egyszer és mindenkorra lefordította, emészthető formába öntötte, egyben (némelyek szerint) le is butította a balga Nyugat számára a wuxiát. A Nyugat azonban jóízűen befalta az egész mesét, az elejétől a végéig.
A Szerelmes Shakespeare (Duna, 21.10) címéből kiolvasható az egész film: egy kosztümös, romantikus komédia a szerelmes, és ekkor még csak közepesen híres drámaíróról. Nincs benne semmilyen ördöglakat, nincs titok, nincs rejtély… Rengeteg sztár (címszerepben Joseph Fiennes) egy rengeteg Oscar- és egyéb díjjal jutalmazott közepes filmben.
A Bábel (Galaxy, 22.10) viszont véleményem szerint az eddigi huszonegyedik század egyik legfontosabb filmje – tehát ez a mai főfogás. A mexikói Alejandro González Inárritu költői, katartikus erejű kaleidoszkópja az emberek közötti kapcsolatokról, illetve inkább annak hiányáról szól. Négy országban, négy nyelven zajlik a filmbéli, bábeli a zűrzavar, ami nem más, mint maga, az ÉLET. Komoly, nehéz, összetett és igen felkavaró alkotás ez, melyben nagy sztárokat (pl. Cate Blanchett és Brad Pitt) láthatunk példamutató művészi alázattal jelen lenni tökéletesen civil szereplőkkel, jelentéktelenségükben is fontos szerepekben. Ijesztően aktuális élmény lesz. (Lásd a képet)
Picit később lesznek Vad orchideák (Filmcafe, 22.25) is, egy annak idején -1990-ben- merésznek számító erotikus-romantikus történet formájában, melyben -az ekkor még hamvas és ifjú-Mickey Rourke hivatott képviselni azt a férfias vonzerőt, aminek hatására a hölgyek pulzusa felgyorsul, vérnyomásuk megemelkedik, ajkaik kiszáradnak. A férfiak ezalatt Jacqueline Bisset és Carré Otis (vagy Miki Harley&Davidsonjának látványával, muhahaha) látványával vigasztalódhatnak…
James Mangold briliáns thrillerjének, az Azonosságnak (Cool, 22.55) hőse (=antihőse: John Cusack) autóbalesetet szenved egy igen durva viharban. Egy lepukkant motelben talál menedékre, ahol kuksol már néhány fura figura – egyik közülük sorozatgyilkos. De kicsoda? Pazar forgatókönyv, jó színészek és újra egy igen váratlan csattanó, valamint feszült, klausztrofóbiás atmoszféra és ízlésesen elegendő brutalitás, amennyi kell egy efféle filmbe.
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: