Mivel a hétvége Oscar-lázban telik, rengeteg ún. “nagyfilm” kerül adásba, sok régi Oscar-szivacs, melyeket mindig jó megnézni, viszont amiket még azok is láttak, akik amúgy nem nézték volna meg. Ilyen például a Pocahontas-mese és a Farkasokkal táncoló című indiánfilm motívumaiból összeollózott Avatar (TV2, 19.00), mellyel James Cameron minden idők egyik legnagyobb kasszasikerét prezentálta. A film, amúgy szerintem gyenge. Viszont látványos. Igaz, nem úgy látványos, mint a milánói dóm, mint Csontváry vagy Rembrandt festményei, de nem is úgy, mint Kuroszava vagy Coenék filmjei: nagyjából, mint az augusztus 20-i tűzijáték. Mesefilm. (Bővebben)
Natalie Portman is Oscar-díjat érőn alakítja a Fekete hattyú (FEM3, 21.00) világot jelentő deszkákat hasító tudatú balerináját, Darren Aronofsky Csajkovszkij-klipjében. (Bővebben)
Az afgán származású Khaled Hosseini, gyaníthatóan valóban önéletrajzi ihletésű, nagy sikerű regénye szolgáltatja a Papírsárkányok (Paramount Channel, 21.00) alapját, mely azonban ízig-vérig hollywoodi alkotás, jobbára a szó jó értelmében (a képen jelenet a filmből). Marc Forster elbűvölő filmje ugyan végül nem nyert semmit, de ettől még szép film. (Bővebben)
Ridley Scott szandálos, duzzadó vádlis és bicepszes Gladiátorja (Viasat3, 21.00) viszont konkrétan egy masszív Oscar-szivacs (5 darabot gyűjtött be a szoborból), mely csöpög a vértől. Jó hosszú, jó látványos film amúgy, agytekervényeinket sem veszi túlzottan igénybe – ami pozitív olvasatban jelentheti azt is, hogy közérthetően szól olyan alapvetőnek tartott férfiúi erényekről, mint bajtársiasság, önfeláldozás… Effélék.
A Mel Gibson, René Russo és Gary Sinise által főszerepelt Váltságdíj (Viasat6, 21.00) ugyan nem nyert semmit (bár Mel kapott egy Golden Globe-jelölést), viszont egy morális szempontból igen érdekes és korántsem egyszerű problémát vet fel. Gibson egy igen gazdag, cinikus és hidegfejű üzletembert alakít, aki – a sikertelen hivatalos mentőakciók után- fiának elrablását is az üzleti életben megtanult kíméletlen módszerek szerint kívánja megoldani. Kisfia váltságdíját vérdíjként ajánlja fel a gyermekrablók fejéért cserébe…
Paul Haggis Elah völgyében (Film Mánia, 21.00) című darabjában a csillagsávos lobogóhoz és az országalapító atyák szelleméhez végletesen hű apa (Tommy Lee Jones – ezért jelölve volt Oscarra) jár utána állítólag kötelességteljesítés közben eltűnt fia ügyének, de közben -míg a rejtélyek száma egyre nő- élete addigi irányát gyökeresen megkérdőjelező dolgokra derül fény. A film egyszerre izgalmas thriller és elgondolkoztató dráma. (Ha nem láttuk volna a minap…)
A 88 perc (Filmcafé, 21.00) című thrillerben az Al Pacino által alakított pszichiáternek van 88 perce, hogy megmentse saját életét, amit Jon Avnet rendező real time kíván nekünk elmesélni. Valahol azonban valami bibi csúszhatott a fogaskerekek közé, mert a film 107 perces… Egyszer persze, simán meg lehet nézni ezt a filmet is, de egészen biztosan nem ez az alkotás Alfredo életének fő műve.
A Miért éppen Minnesota? (film+2, 21.20) viszont romantikus komédia. Minnesota amúgy egy állam az Egyesült Államokban, fent északon, középen, az amerikai közvélekedés szerint nagyjából ugyanaz, mint nálunk, mondjuk Nyírség. Messze van, hideg van, és olyan egyszerű, de jólelkű emberek élnek ott (már elnézést a nyírségiektől). Hogy miért éppen ide küldik a Renée Zellweger alakította szuperdögös csúcsmenedzsert, az kiderül a történetből, minek műfaja: lásd fent. Mindegy. Én egyszer akarok enni tápiókapudingot. A film tinglitangli, de mivel én is öregszem, ezért szerettem…
Brian De Palma rendezői zsenialitását jelzi, hogy miközben a kollégák nem tudtak elszakadni attól, hogy valamiféle heroikus pózban fessenek tablót a huszadik század nagy bűnözőiről, ő úgy tudott beférkőzni a maffiafilmek élmezőnyébe, hogy az Aki legyőzte Al Caponét (Duna, 21.55) című filmjében éppen a maffia szájában van az a bizonyos szopógolyó. A jellegéből fakadóan kissé valóban propagandaízű, jó kisfiús sztorit kitűnően ellenpontozzák az olyan parádés jelenetek, mint a szeszszállítmány lekapcsolása a kanadai határnál, vagy az obligát Eizenstein-ommázs, a Patyomkin páncélos híres lépcsőjelenetének megidézésével. Robert De Niro szerintem itt nyújtja élete alakítását (pedig volt néhány), egyenesen lidérces, ahogyan az alacsony, köpcös, erősen kopaszodó, szétfolyt arcú, nettó pszichopata Caponét játssza. (Oscart azonban Sir Sean Connery kapott egy mellékszerepért.)
A Sommersby (RTL+, 22.25) egy 1993-as, szép, széles, romantikus dráma, amiben az erőszakos Sommersby (Richard Gere) egy nap elmegy a háborúba, felesége (Jodie Foster) otthon végre megnyugszik, és békésen pihegve várja vissza brutál férjét – aki azonban a háború alatt más emberré lett. 🙂
A Tégla (RTL Klub, 22.40) című moziról legtöbbször azt mondjuk, hogy ez az a film, amelyik Martin Scorsese leggyengébb filmje, mégis ezért kapta meg az általa már régóta áhított és sokak szerint neki azért bőven kijáró Oscar-díjat (és még 3 másikat). Persze, nyilvánvaló, hogy messze nem rossz film ez, csupán arról van szó, hogy remake. Nem eredeti mű, másolat, utánzat, vagy mondjuk azt finomabban, hogy adaptáció, mégpedig egy hongkongi krimi-trilógia, a Szigorúan piszkos ügyek (első részének) amerikanizált változata, jónéhány gigasztárral (Leonardo DiCaprio, Jack Nicholson, Matt Damon, stb.) és Scorsese irdatlan szakmai rutinjával elővezetve.
Sokak szerint igen kiváló kémfilm a Suszter, szabó, baka, kém (Cool, 23.20), a műfaj alapvető szakértőjének, John Le Carrénak regényének adaptációja (sok-sok jelölés). Ennyiből talán tudni is illik, hogy egy realisztikus (és nem “James Bondikus“) kémtörténet vár a vállalkozókra, sok jó színésszel (Gary Oldman, Colin Firth, Tom Hardy, John Hurt és még sokan mások). (Bővebben)
Azt mondják a Coen-testvérek, hogy A félszemű (Paramount Channel, 23.40) című westernjükben Charles Portis 1968-as azonos című (True Grit) regényéhez nyúltak vissza, nem pedig simán lemásolták annak egy évvel későbbi, Henry Hathaway által rendezett és John Wayne címszereplésének Oscart is hozó első filmadaptációját. (Ez a film csak jelöléseket kapott.) A vicc kedvéért, íme a ’69-es film meglehetősen alapos trailere. Érdekes lesz majd utána összehasonlítani annak kulcsjeleneteit a Coenék filmjének alkalmas snittjeivel. Coenék filmjéről: (bővebben itt)
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: