Péntek, május 27.

Azt gondolom, hogy Luis Buñuel óta alig volt filmalkotó, aki saját kora valóságára olyan indirekt módon, erős, de egyértelmű szimbolikával, mégis tűpontosan, sarkosan és lényeglátón tudott reflektálni, mint ahogy most Pálfi György teszi új filmjében (a képen Molnár Piroska a film emblematikus főszerepében), a ma tévépremieres Szabadesésben (HBO, 20.00). (Bővebben)

 

 

Baromi nehéz úgy beszélni két felnőtt ember egymásra találásáról, szerelméről, majd a kapcsolatuk buktatóiról, s végül az újra egymásra találásukról, hogy az ne legyen geil, picsogós, idealizált, hazug, stb. Az Exek és szeretők (FEM3, 21.00) című független dramedy azonban a maga természetességében hozza ezt a lehetetlennek tűnő kötéltáncot. Nézzük meg, ha tudjuk, James Gandolfinit, élete egyik utolsó szerepében! (Bővebben)

Tehetünk egy újabb kanyart azonban A nyolcadik utas: a Halállal (Viasat3, 21.00) is, ráadásul a rendezői (értsd ezalatt, hogy néhány perccel hosszabb, uszkve két jelenettel bővebb) verzióval. Az én korosztályom még moziban látta először (a moziverziót), amikor még szó sem volt Alien-sorozatról. Hogy milyen hatással bírt a film az akkor már picit repedező szocialista közerkölcsre, arra bizonyíték, hogy a bemutatót követően Nyolcadik utas a benzinkutas címmel már énekelte is a dalt a Sikátor zenekar. Így születik a kultusz: ha valami bejön, rögtön jön is kifele. Nem mondom viszont, hogy annyiszor néztük meg, ahányszor adták (az a Star Wars volt), mert elsőre is sokk volt Ridley Scott filmje. Számomra azonban azóta is ez a film a Numero Uno, ha scifi-horrorról van szó.

Budapest angyala (Film Mánia, 21.00) a második világháború alatt több mint 5000 magyar zsidó életét megmentő spanyol diplomata, Ángel Sanz-Briz alakjának emléket állító, amúgy igen szép kiállítású spanyol-magyar produkció. Nem ködösít, de nem is misztifikálja túl főhőse alakját, érthetően és világosan (ha úgy tetszik, akkor kicsit iskolásan) elmeséli az 1944-es év hozzá köthető, igen komoly emberi nagyságról tanúskodó eseményeit. Hitelesek a külső, korabeli időket megidéző jelenetek, és jók a mindvégig spanyolul játszó magyar színészek is (nekem különösen tetszett Gáspár Kata -Zsófi- érett, Őze Áron -Eichmann- jegesen vérfagyasztó, Lengyel Tamás -Zsófi nyilas bátyja- ostoba brutalitást sugárzó és Tamási Zoltán -Hoffmann- megrázó alakítása).

A ma esti másik kalandfilm a Robin Hood, a tolvajok fejedelme (Paramount Channel, 21.00) lesz, jó hosszan, tokkal-vonóval, Kevin Costnerrel, Morgan Freemannel, Sir Sean Conneryvel, Bryan Adamsszel, bekamerázott repülő nyílvesszővel, egyebekkel.

Üdítő, friss fuvallat lehet a mai estében a Könnyű nőcske (Cool, 21.10), aki (Emma Stone) amúgy egy teljesen hétköznapi, átlagos lány, azonban egy fatális félreértésnek köszönhetően, hirtelen a helyi menő csávók (háemcsé, megvan?) sikerlistájának élére kerül, mint “levadászandó áldozat”, mármint szexuális értelemben. Naná, hogy szerelem lesz ennek is a vége…

Mike Nichols rendezte Közelebb (Film Mánia, 23.05) című szerelmi négyszög tipikus bulvárdarab (játsszák nálunk is színpadon), egyben óriási ziccer a látványos jutalomjátékra olyan színészeknek, mint Julia Roberts, Natalie Portman, Jude Law vagy Clive Owen – akik élnek is az adódó lehetőséggel. (Bővebben)

Az ír Martin McDonagh, legsikeresebb kortárs drámaíróként (pl. Kripli, Vaknyugat) szintén a színház világából jön, ám filmeket is rendez (In Bruges, vagyis Erőszakik). Ezúttal saját kalandját meséli el, némileg kiszínezve, amit abban a messzi, zűrzavaros Hollywoodban kellett átélnie, amikor ott is felfigyeltek lendületes, nyers, élet-közeli írói világára. A hét pszichopata és a Si-cu (Duna, 0.15) főszerepeit Colin Farrell, Sam Rockwell, Woody Harrelson, Christopher Walken és Tom Waits játsszák. (Bővebben)

Tovább a blogra »