Szerda, július 20.

Matthew McConaughey még bőven harmincon túl is a mama kosztján, mosógépén él és gyerekkora óta megszokott ágyikójában alszik. Az Anyám nyakán (SuperTV2, 21.00) arról szól, hogy anyucinak egyszer csak elege lesz, és rászabadítja fiacskájára Sarah Jessica Parkert, hogy az -szakértő profiként- rázza már gatyába, ha neki eddig nem ment. Értelemszerűen, ez sikerül is neki,méghozzá túlságosan is jól, hiszen a műfaj csacska romantikusocska komédiácska.

 

 

Rendőrcsalád két örökösét alakítja a rendszerint kitűnő Joaquin Phoenix és Mark Wahlberg Az éjszaka urai (Universal Channel, 21.20) című filmben, ami se nem több, se nem kevesebb egy jó közepes akció-kriminél. Az egyik fiú marad a családi hagyományoknál, becsületes, kiscserkész mentalitású “jó zsaru”, míg a másik fekete bárány: a másik oldalon keresi a kenyerét. Az orosz maffiát -a történetbeli gonoszt- jellemző közhelyek azonban néha már fájnak…

Jancsó Miklós 1968-ban bemutatott Fényes szelek (Duna, 21.30) című parabolájában inti az akkortájt forrongó fiatalságot a forradalomban rejlő hatalmi mámor, a gátlástalan terror veszélyeire, visszásságaira. A történet 1948-ban játszódik, amikor lobogó inges népi kollégisták szállják meg a számukra ódon, túlhaladott értékeket képviselő papi líceumot. A film – ha jól emlékszem- Veszprém történelmi belvárosában játszódik.

A környezettudatos magatartás, úgy tűnik, már a horrorzabálók kasztjába is befészkelte magát, ami egyrészt nem baj, másrészt viszont ez nem szabad, hogy az érintetteket “meggondolatlan cselekedetekre vezérelje”. Nem arról van szó, hogy a jobb híján öko-horrornak becézett alműfaj alkalmatlan lenne nívós alkotások keretbe foglalására, inkább az van, hogy maga a horror horrorsága az, ami elég nehezen vesz fel magára, mintegy tanulság- vagy üzenetképpen, bármilyen okosságot: elég nehéz ugyanis gondolkodni és gondolkodtatni, amikor közben azt nézzük, hogy teszem azt, egy kétkezes zöldségaprító bárddal próbálja valaki leválasztani valakinek az arcáról az állát, ami viszont azért könnyen elképzelhető egy horror műfajú alkotásban. Kivételek, persze, vannak, de ez A kolónia (AMC, 22.00) című cucc nem az. (Bővebben)

Szorgos propagandisták talán már feledtetik velünk, az ügyben nem érintettekkel a minapi Budacash-, vagy Quaestor-balhét (az érintettek nyilván ezzel másként vannak…), ráadásul, mivel nálunk is mindennaposak az óriási pénzek gigászi lenyúlásai, ezért ajánlandó ma is A Wall Street farkasa (Mozi+, 22.40 – ez milyen csatorna?). Martin Scorsese filmje pont effélékről szól, konkrétan Jordan Belfortról (Leonardo diCaprio valóban Oscart érő alakításában – lásd a képen), aki azonban csak szerény vizesnyolcas a mi “tarsolycsabáinkhoz” képest… (Számoljunk utána, ha nem hisszük.) Legyünk tehát nagyon, de nagyon dühösek, mert csakis mi tehetünk arról, hogy ezek a “belfortok” és “tarsolyok” gondtalanul garázdálkodhatnak… (Bővebben)

Az életet, az élet szépségét ünnepli Ang Lee Woodstock a kertemben (Paramount Channel, 22.55) című színes-szagos (de azért hozzávetőleg a valóságos tényeken alapuló) fantáziája, mely a legendás fesztivál keletkezésének körülményeiről mesél. A zenés vígjáték műfaji megjelölés azonban ne tévesszen meg senkit, nem fog szerepelni a filmben se Janis, se Jimi, de még a Crosby, Stills, Nash & Young sem (bár a háttérben ők is átvonulnak), úgy emlékszem, egyáltalán nincs koncertjelenet, viszont az adekvát kísérőzenék, amolyan hangkulisszaként, végig szólnak. (Bővebben)

A Nader és Simin – Egy elválás története (Duna, 23.00) című filmet a jelenkori iráni film egyik legelismertebb alkotója, Ashgar Farhadi rendezte. A két címszereplő válásának bonyolult történetét feldolgozó, kissé szappanoperás eszközökkel operáló melodráma számomra túl színes, túl hangos, azt azonban semmi szín alatt nem lehet elvitatni tőle, hogy elég szép kis rést nyit az egyik legszigorúbb iszlám állam minden szennyest (és minden értéket) elrejteni kívánó vastag függönyén és betekintést engedett e sajátos szokások, rítusok és hagyományok uralta színes társadalomba. Farhadi persze tévésorozatokkal kezdte pályáját, így ehhez a kifejezésmódhoz való ragaszkodása talán érthető is, főleg, ha azt ezúttal valódi tartalommal is sikerül megtöltenie… (Bővebben)

Később még A furcsa srácban (SuperTV2, 23.05) lesz anyunak (Marisa Tomei) új pasija (John C. Reilly), akit viszont a címbeli gyermek (Jonah Hill) nem akar igazán elfogadni – ez az alapszituáció, s ami ebből származik, az ebben a furcsa humorú, talán megosztó, de minden híresztelés ellenére egyáltalán nem ostoba filmben látható.

Tovább a blogra »