Nem tudom, ment-e már a tévében a The Expendables – A feláldozhatók 3. (film+, 20.50) Sylvester Stallone akciórevüjének harmadik része szerintem pont olyan, mint a többi: szórakoztató baromság az akciófilm műfajának sztárjaival, plusz Mel Gibson, Harrison Ford és Antonio Banderas. Ennyi, se több, se kevesebb. Úgy viszonylik ez a film egy “komoly” akciófilmhez, mint a Harlem Globetrotters a San Antonio Spurshoz, vagy a Miami Heathez – már akinek ez a hasonlat mond bármit is. Senki nem hiszi, hogy akik a Globetrotters csapatában brahiznak, azoknak fogalmuk ne lenne a kosárlabdáról, csak éppen a poénra mennek, nem a pontra…
A Farkasokkal táncoló (SuperTV2, 21.00) című filmmel Kevin Costner gyakorlatilag nyilvánosan bocsánatot kér az indiánoktól azért, hogy fehér, angolszász és protestáns elődei gyakorlatilag kiirtották őket, földjeikért, bölényeikért cserébe. Soha ezelőtt még amerikai filmen nem jelentek meg ilyen pozitív színezetben az őslakosok. Costner vezekel. Csak hát ő is fehér, de legalább tisztességes fajta. Kultúrtörténetileg azért a film nyilván hagy némi kívánnivalót maga után, de nem is azért szeretjük, mert olyan hiteles benne minden… A sok Oscar jár érte, nem értem viszont, miért kellett két részre szabdalni (második rész augusztus 10-én).
Majdnem minden hónapban előkerül valahol, mégsem tanulunk semmit (de az amerikaiak se!) A hatalom árnyékában (Filmcafe, 21.00) című remek politikai dramedyből, melyben George Clooney meséli el az amerikai politikacsinálás trükkjeit, Ryan Gosling és Philip Seymour Hoffman aktív asszisztenciájával. Igaz, hogy ez itt nálunk nem Amerika, de a hatalom és annak megszerzése mindenhol ugyanolyan természettel bír… (Bővebben)
A szajré (TV2, 21.25) viszont egy igazi szajré-film. Ennél többet mond el róla azonban az, hogy három színészgeneráció három jeles tagját, Marlon Brandót, Robert De Nirót és Edward Nortont láthatjuk egyszerre benne. (Bővebben)
A Ménesgazda (Duna, 21.25) című magyar filmet Kovács András rendezte, Madaras József emblematikus főszereplésével, még vastagon a létező szocializmusban. Úgymond, egy afféle téesz-krimi ez, amelyet annak idején még Arany Medvére is jelöltek. Az ötvenes évek elején a fiatal, szegényparaszti származású Busót (Madaras) teszik meg a ménes gazdájává, ám az alá beosztott, Horthy kitelepített hajdani katonatisztjei elég durván szívatják… Busó azonban kemény legény.
A Halálkanyar (AMC, 22.40) egy igen furcsa hangulatú poszt-western thriller, Sean Pennel és rengeteg más remek színésszel, valamint a “még soha ilyen szexi” Jennifer Lopezzel (a képen) – Oliver Stone rendezői székéből. Penn “csak úgy, muszájból” autókázik bele a világba. Egy furcsa emberek lakta furcsa városba érkezik, ahol egy nehezen visszautasítható ajánlatot kap. Nem részletezem, legyen elég annyi, hogy egy igencsak alulértékelt, egyszerre Coen-i, Tarantino-i és természetesen Oliver Stone-i hatásokat mutató, remek kis műről, egyfajta posztmodern, vadul vágott vizuál-orgiáról, egy elrajzolt, groteszk és bizarr képregény-stílusú panoptikumról van szó – mely (eredeti cím: U Turn) nem tévesztendő össze azonban a hasonló címre magyarított, ráadásul ugyanebben az évben, 1997-ben készült másik Halálkanyarral (eredeti cím: Switchback).
Érdekes darab azonban a Tilda Swinton főszereplésével készült, 2001-es Mélyvíz (FOX, 22.50) című dráma is, melyben a Swinton által alakított anya egy reggelen 17 éves, homoszexuális fia szeretőjének holttestét találja meg az ajtaja előtt. A nő bepánikol, és fia védelme érdekében eltünteti a holttestet – azonban ahogyan ez lenni szokott, egy szemtanú mindig akad…
Milos Forman eddigi utolsó filmje, a Goya kísértetei (Duna, 23.10) messze nem a mester legjobb alkotása, ez azonban nem jelenti azt, hogy rossz. Szép kiállítású, tartalmas film a híres spanyol festőről, az inkvizícióról, valamint a modellről, aki az inkvizíció elé került eretnekség vádjával. Natalie Portman, Stellan Skarsgaard és Javier Bardem.
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: