Mit nézzünk ma a tévében?

Vasárnap, augusztus 14.

Láttuk már Curtis Hanson Egy cipőben (RTL II, 18.25/23.00) című vígjátékát, így tudjuk, hogy működik is, mint a svájci bicska. Egy testvérpár, a hebrencs (Cameron Diaz) és a stréber (Toni Colette), amikor kicsit összecsapni látszanak fejük felett az élet hullámai, megnyugvást és megoldásokat keresve ellátogatnak régen látott, meglehetősen karakán nagyanyjukhoz (Shirley MacLaine), hogy az szépen helyre tegye őket. Közben a néző jól szórakozik. Mi kell még?

 

 

vakság - középen mark ruffalo és julianne moore

 

Talán egy Furcsa pár (m3, 19.40)? Ezt a virtigli legendát is generációk röhögtek már végig. A Neil Simon világsikerű színdarabjából 1968-ban készült világsikerű filmben két elvált férj költözik össze egy albérletbe, hogy aztán a végtelenül pedáns, mániákus Felixet (Jack Lemmon) a sírba kergesse a végtelenül rendetlen, trehány Oscar (Walter Matthau).

Egyelőre csak az HBO előfizetőinek, de már tévében az (eddigi) legújabb Star Wars-epizód, Az ébredő erő (HBO, 20.00). Én még az a generáció vagyok, aki rendes moziforgalmazásban látta a Csillagok háborúja első három (tehát a 4-5-6.) részét, tehát igaza van eme hetedik epizódot méltató/lehúzó kritikák nagy részének: J. J. Abrams legnagyobb érdeme az, hogy nagyjából visszahozta azt a feelinget, ami valódi poplegendává tette a Star Wars-univerzumot. Biztos kezű, profi franchise-munka ez a film, korszerű látványvilággal, profin megírt, szögegyenes történettel, ami ügyesen kapcsolódik a történet korábbi motívumaihoz, miközben újra is hasznosítja azokat. Azonban én még az a generáció vagyok, tehát ezt a filmet tulajdonképpen már láttam négyszázhetvenhétszer. Untam egy picit és hiányoltam a valódi megújulást (de nem úgy, ahogyan azt az 1-2-3. résznél láttuk).

Az este kilences sávban David Fincher mérkőzik meg önmagával. Sokak számára talán meglepetésre, de irodalmi adaptáció (Chuck Palahniuk regényének alapján) a Harcosok klubja (RTL+, 21.00), ami az ezredforduló idejének egyik emblematikus kultuszfilmje, ennek megfelelően, de ennek ellenére is erősen ajánlott megtekintése. Fincher egyik legnagyobb -és igazán azóta sem megismételt- dobása ez a film, mely tűpontos képet adja az ezredvég és ezredelő jellemző embertípusának, a cinikus, gátlástalan, dekadens yuppie-nak. Főszerepben Brad Pitt és Edward Norton.

Viszont mestermű a Hetedik (Mozi+, 21.00) is. Az igen csavaros cselekményű sorozatgyilkosos thrillert azonban igen nehezen tudom elképzelni, hogy úgy nézzem meg még egyszer, hogy már tudom a (katartikus) végkifejletet. Bár, azért Kevin Spacey, Brad Pitt és Morgan Freeman triója nyilván még mindig nagyon tud ütni…

Kocsis Ágnes súlyosan megdíjazott Pál Adrienn (m2, 21.05) című filmje olyan, mintha gyerekkorunk kedvenc Barátom, Boncáját felnőttkorunk kedvenc Aki Kaurismakija forgatta volna újra. A történet főszereplője, a rubensi alkatú, erősen molett Piroska (Gábor Éva önazonos alakításában) az élet perifériáján él, egy kórház elfekvőjében dolgozik nővérként, azon az osztályon, ahol a remény már hullazsákban fekszik. Ebben a környezetben Piroska érzelmi intelligenciája, a dolgok természetéből adódóan, de természetes önvédelmi reflexként is, szinte teljesen visszafejlődött. Egyedüli örömet számára csakis a habzsolás jelenti… (Bővebben)

Rendkívül érdekes darab a Truman Show (Duna, 21.05) is, mely látszólag egy groteszk, olykor már szinte morbid humorú szatíra “az” amerikai kisemberről (Jim Carrey) és az őt körülvevő, gondosan kitalált és felépített álomvilágról, a mindent behálózó, irányító és befolyásoló médiáról – valójában azonban egy filozófiai példázat a modern életről, a lehetőségeinkről, a jövőről. Vagy fordítva, de végül is mindegy. Fontos film, mely közérthetően fogalmazza meg a való életünket valójában is mozgató lényeges dolgokat.

Valamiféle latin all star-gálának tűnhet Vakság (SuperTV2, 22.00), pedig nem az, legalábbis a szó ‘olcsó hakni’ értelmében. A Nobel-díjas José Saramago és eddigi életét Arany Pálmák, Arany Oroszlánok és feszes vigyázzban álló Oscarok közvetlen közelében töltő Fernando Meirelles dugta össze a fejét ez alkalommal, hogy olyan apokaliptikus utópiát rittyentsen Saramago hasonló című regényéből, mely kategóriájában egészen biztosan benne van a vezető ötösben. Amolyan “járvány-film” ez, melyben a szereplők egyik pillanatról a másikra megvakulnak. Értsd, elvesztik világukat. A kemény, felkavaró, de ezzel együtt érzelmes alkotás főbb szerepeiben remek színészek: Mark Ruffalo és Julianne Moore (a képen), valamint Danny Glover, Gael García Bernal… (Bővebben)

Amerika valóban a lehetőségek hazája lehet, ha már az elektromos megszakítóval ellátott autó-ablaktörlőkről is képesek nagyjátékfilmet készíteni… Ezt persze csak az Isteni szikra (Filmcafe, 22.15) című film első képkockái alapján alkotott felületes vélemény alapján állíthatja bárki, valójában ez egy igazi amerikai történet, amelyikben a Kisemberrel ki akar cseszni az arctalan, gonosz hatalom, de az kitartó munkával, akár folyamatosan a szél ellen pisilve, halált megvető bátorsággal és egy teve kitartásával szembeszegül vele, és a végén győz ő is, meg az IGAZSÁG is. Frank Capra csinált ilyen filmeket anno, főszerepben Jimmy Stewarttal – itt Greg Kinnear játssza az igazi amerikai hőst. (Bővebben)

Igen kemény “löket” lehet késő estére az ír Neil Jordan A másik én (RTL Klub, 22.45) című thrillerje is, melyben Jodie Foster alakítja azt a nőt, akit egy éjszaka megtámadtak a nyílt utcán, miközben vőlegényével sétált hazafelé. A férfi meghal a támadásban, a nő is súlyosan megsérült, azonban amikor felgyógyul, előbújik a szelíd, gyenge nő másik énje is. Izgalmas bosszúfilm (a film eredeti címe: A bátor én), mely azért nem ódzkodik némi egészséges moralizálástól sem. A minőségét garantálja az alkotók figyelemreméltó szakmai előélete.

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

A Google és Facebook belépéssel automatikusan elfogadod felhasználási feltételeinket.

VAGY


| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább a NLC. oldalra!