Az Amerikai pszicho (AMC,20.40) Bret Easton Ellis korszakos kultuszregénye alapján készült. Az igen véres történetben Patrick Bateman jól ismert karakterét, a gátlástalanul törtető, végletesen cinikus, erőszakos yuppie-t rajzolja meg Christian Bale, méghozzá igen vastag kontúrokkal. Hétfőn azonban majd vigyázzunk mi is az irodában azzal a baltával…
Mondjuk, ha éppen a Förtelmes főnökök (Cool, 21.10) jönnek szembe… Ebben az irodai komédiában ugyanis nyomorgó, rettegő és vacogó beosztottak fognak össze a címbeli elnyomók (a pszichopata marketingfőnök Kevin Spacey, a nimfomániás fogorvos Jennifer Aniston, valamint a szakmaiatlan, semmihez sem konyító Colin Farrell) ellen – bár itt még csak egy hivatásos bérgyilkos (Jamie Foxx) segítségével.
Az este legjobb filmje azonban ma szerintem A pankrátor (Filmcafe, 21.00) lesz. Darren Aronofsky méltán díjazott drámája egy lecsúszott pankrátor (Mickey Rourke – a képen) a talpon maradásért folytatott küzdelmét mutatja be kíméletlen szenvtelenséggel. Pasimozi, de a csajok is szerethetik. (Bővebben)
A Továbbállók (Paramount Channel, 21.00) című filmről nyugodtan mondhatjuk azt, hogy Amerikai szépség ‘kettő‘, azaz egy tulajdonképpeni folytatás, hiszen mintegy tíz év múltán, az öt, méghozzá igen fontos (legjobb film, rendező, forgatókönyv, férfialakítás és fényképezés) Oscar-díjjal súlyosbított ‘egy’ után, Sam Mendes ezzel a filmmel tért vissza első nagy sikere helyszínére, az amerikai középosztály élveteg és anyagi jólétben élő közegébe. Ezúttal azonban nem lakóhely szerint választotta filmje témáját és szereplőit, hanem a vizsgált társadalmi rétegnek egyetlen korosztályát, a gyermekvállalás előtt álló fiatal párokat vette sajátosan fókuszált nagyítója alá. A szociografikus igényű, ám maróan kritikus, a visszásságokat karakánul kikarikírozó szemlélet viszont nagyjából ugyanaz, mint az említett Amerikai szépségben. (Bővebben)
Bár konkrétan az USA idegenrendészeti politikáját vizsgálja, igen sok szempontból A szabadság határai (film+2, 21.00) című mozi, Harrison Ford, Ray Liotta, Ashley Judd és mások szereplésével, de nem kell túlzottan absztrahálnunk ahhoz, hogy simán belelássuk ebbe a szintén igen mélyreható történetbe a déli határszéleinken épült, borotvaéles pengékkel súlyosbított, új Vasfüggöny problematikáját is. Pontosan erről van szó ugyanis, itt is, ott is. (Bővebben)
A Kínzó közelségben (AXN, 21.00) ezalatt egy boldog, fiatal házaspár életét zilálja szét egy gyermekét egyedül nevelő, önjelölt igazság bajnokát játszó, mélyen zakkant zsaru. Ez így önmagában még egy eléggé középszerű, közhelyes, melodramatikus történet rémképét is sejtetheti, ám a sztori blikkfangja itt a meglehetősen nyugtalanító, rasszista felhangokkal bíró cselekményben rejlik. A pár ugyanis egy fehér férfit és egy fekete nőt jelent ez esetben, a zsaru pedig egy fajvédő fekete (Samuel L. Jackson).
A Bourne-rejtély (Viasat3, 21.00) a jól ismert James Bond-topik egyik variánsa. Jason Bourne (Matt Damon) ugyan kevésbé stílusos, viszont ugyanolyan gyors, okos, intelligens – csak éppen azt nem tudja, hogy kicsoda is ő valójában, mivel öntudatlan állapotban találnak rá az olasz tengerparton? (Bővebben)
Láthatjuk megint Jackie Brownt (Film Mánia, 22.40) is. Quentin Tarantino filmje a hetvenes évek keménytökű, trapéznadrágos, mikrofonfrizurás fekete b-mozijai, az ún. blaxploitation-filmek előtt tiszteleg afféle hommage-ként, igen izmos sztárparádéval (pl. Pam Grier, Robert de Niro, Samuel L. Jackson, Bridget Fonda, Michael Keaton), remek zenékkel és a szokásos nagy szövegekkel.
Igen izgalmasnak ígérkezik az általam még nem látott Isteni színjáték (Filmcafe, 22.50), melyben hat idegen jön össze homályos okokból egy elhagyott színházban és kezd egymással halálos “orosz rulettbe”. A film az imdb-n 8.2-n áll, s bár a nevek (számomra) ismeretlenek, úgy saccolom, a végeredménynek valahol Tarantino zseniális Kutyaszorítóban-ja és Agatha mama Tíz kicsi négerje/indiánja között kell lennie. (A tévedés joga fenntartva.)
A ma éjszakai Zuhanórepülés (film+2, 23.10) pedig a festőművészként, operatőrként, könyvkiadóként és rajzfilmproducerként is ismert Novák Erik egészen korrekt akciófilmje, mely szerintem simán felveszi a versenyt a nemzetközi B-kategóriás mezőnnyel. Ez sokak szemében egyáltalán nem érdem, szerintem pedig jelentős eredmény: végre egy tökös műfaji film, ami úgy néz ki, ahogy egy ilyennek ki kell néznie, minden pillanata vállalható és alig akad benne “ciki” momentum. Jók benne a színészek, hitelesek a szövegek. Az biztos, hogy nem egy paradigmaváltó agymenés, de ki vár ilyet egy olyan filmtől, melyben kurvák, maffiózók és a kokain játssza a főszerepet?
Egy jó ötlet kissé elpuskázott lehetősége ugyanekkor A nyolc tanú (AXN, 23.10) című film. Pete Travis rendező egy fiktív elnökgyilkosságot kíván nyolc különböző szemszögből elmesélni, aminek akciórészét viszonylag ügyesen meg is oldja, a neves színészi gárdával azonban sajnos nem igazán tud mit kezdeni (a szabadjára engedett színészek pedig szokás szerint, irtózatos ripacskodást rendeznek). Ráadásul ahogyan tisztul a kép, a film is menthetetlenül belesüllyed a középszerbe. Kár érte – de megtekintésre mégis érdemes ez a darab.
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: