Mit nézzünk ma a tévében?

Péntek, október 28.

Igen nagy várakozással tekintek az HBO ma este induló új sorozata elé, melynek rendezését nem akárki, mint a Fellini utáni olasz film vitán felül legnagyobb alakja, Paolo Sorrentino vállalta el, a forgatókönyv megírásában való részvétel mellett. Az ifjú pápa (HBO, 20.00/21.00) Vatikánban játszódik, s egy rendkívüli módon, ifjan megválasztott pápáról szól – értelemszerűen. XIII. Piuszt azonban ne keressük a történelemben, kitalált figura, ám ettől még igen érdekes és ellentmondásos karakter, akinek személyén és tevékenységén keresztül igen sok, fontos és talán aktuális dologról lehet beszélni. A Jude Law (a képen) által alakított pápa az első amerikai pápa, aki egyszerre éles eszű és naiv, ironikus és kisstílű, maradi és haladó, kétkedő és eltökélt, melankolikus és kíméletlen. XIII. Piusz megpróbál átkelni az emberi magány végtelen folyóján, hogy meglelje azt az Istent, akit az emberiségnek -és saját magának- adhat. Kiemelendő Law mellett Diane Keaton is a szereposztásból, aki egy bizonyos Mária nővért fog alakítani – szerintem izgi lesz.

 

 

az-ifju-papa-jude-law

 

Alternatíva lehet Emir Kusturica egy lagzi bonyodalmas történetét elmesélő romakabaréja, a Macska-jaj (AMC, 20.00), mely mára az aranyfogak, a hangos umca-umcazene és a féktelen tivornyákat kedvelők kultuszfilmjévé vált.

Kenegethetjük azonban hájjal is romjaiban lévő igazságérzetünket, mégpedig az ezúttal tenyeres-talpas, nagypofájú tramplit kitűnően alakító Julia Robertsel, aki karján ülő gyermekeivel szembeszáll a gaz, gátlástalan, kizsákmányoló és hazug kapitalistákkal, és a végén még jól tökön is rúgja őket. Én kifejezetten imádom Erin Brokovich zűrös természetét (Filmcafe, 21.00).

Az nyilvánvaló, hogy Neill Blomkamp nagyon akar valamit közölni, van üzenete, van mondanivalója. Az is biztos azonban, hogy ehhez sohasem találja meg a megfelelő formát, illetve a felvetett kérdésekre adható megoldások szintjén még mindig nem nőtte ki a lövöldözős videojátékok szintjét. Ahogy igen hangosan bemutatkozó filmje, a District 9 is naturalisztikusan megrajzolt, szociografikus környezetből és valódi társadalmi kórképből rugaszkodott el, ez, az első film sikerének köszönhetően jóval nagyobb büdzséből és már Hollywoodban készült Elysium (Prime, 21.00) is a vérrögvalóból indít, mégha az a vérrögvaló 2154-ben van is. Stb: bővebben.

A bátrabb (és tapasztalatlanabb) scifi-kedvelők azért még megpróbálkozhatnak Ridley Scott Prometheus (SuperTV2, 21.00) című filmjével is, melyben a korábbi, Nyolcadik utas a Halál című, hírhedt műfaji alapvetését kívánja, mintegy, megmagyarázni – szerintem feleslegesen: bővebben.

Azt szoktuk mondani A tégla (Story4, 21.00) című moziról, hogy ez az a film, amelyik Martin Scorsese leggyengébb filmje, mégis ezért kapta meg az általa már régóta áhított és sokak szerint neki azért bőven kijáró Oscar-díjat (és még 3 másikat). Persze, nyilvánvaló, hogy messze nem rossz film ez, csupán arról van szó, hogy remake. Nem eredeti mű, másolat, utánzat, vagy mondjuk azt finomabban, hogy adaptáció, mégpedig a napokban látott és sokszor ajánlott, igen kiváló hongkongi krimi-trilógia, a Szigorúan piszkos ügyek (nagyjából az első részének) amerikanizált változata, jónéhány gigasztárral (például Leonardo DiCaprio vagy Jack Nicholson) és Scorsese irdatlan szakmai rutinjával elővezetve. A “téglán” valamely ellenséges szervezetbe bomlasztó, vagy éppen megfigyelő céllal beépült ügynököt értünk: itt a rendőrség épít be téglát az ír maffiába, miközben az ír maffiának is megvan az embere a rendőrségben. Erről szól a történet.

A tinédzser Mia (Chloë Grace Moretz) szerelmes, mellette szépen csellózik az átlagnál jóval felvilágosultabb családja óvó és támogató szárnyai alatt. Egy autóbaleset azonban brutálisan avatkozik közbe az álomszerű életbe, s Mia hamarosan egy kórházban ébred. Pontosabban nem ébred, mert kómában fekszik… A Ha maradnék (Cool, 21.10) egy igen nagy sikert aratott, romantikus (tini)dráma az élet és a halál közti igen vékony mezsgyén való egyensúlyozás nehézségeiről.

A maga nemében igazán kitűnő háborús és tárgyalótermi dráma a Hart háborúja (TV2, 22.00), mely az árulás bonyolult lélektanáról szól, olyan színészek tolmácsolásában, mint például Colin Farrell vagy Bruce Willis. (Bővebben)

A Déryné, hol van? (m5, 22.25) egy idősödő színésznő drámája a hivatásról, a korról és a koráról. Dérynét a film forgatása idején még csak 40-et töltő Törőcsik Mari alakítja, amiért Cannes-ban a legjobb női alakítás díját nyerte el, a filmet férje, Maár Gyula rendezte, az operatőr Koltai Lajos, írta Pilinszky János, zeneszerző Cseh Tamás. Mit mondjak még? Déry Kállai Ferenc. Déryné anyósa Sulyok Mária.

New York bandái (film+, 22.55) című, olykor igen erőszakos jeleneteket is tartalmazó filmeposz a címbeli város -a Nagy Alma- hősies őskoráról mesél, két színész-gigaikon főszereplésével. Leonardo Di Caprio és Daniel Day Lewis vetélkedik egymással a filmben, bokszban, véres utcai harcokban és kőkemény farkasszem-nézésben, bő két és félórában, Martin Scorsese -mai második- rendezésében. (Bővebben)

A finomabb lelkű, romantikára fogékony nézőkhöz szól Jane Eyre (Duna, 23.15) múlt hétvégén már többször látott története, Charlotte Bronte kosztümös, romantikus klasszikusának pasztellszín adaptációja, Michael Fassbenderrel és a csinosan csúnyácska Mia Wasikowskával a főszerepekben. (Bővebben)

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

A Google és Facebook belépéssel automatikusan elfogadod felhasználási feltételeinket.

VAGY


| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább a NLC. oldalra!