A mai első ajánlat a Hannibál ébredése (AMC, 20.00), melyben a címbeli Hannibál az a Hannibal Lecter, akinek megformálásáért Anthony Hopkins annak idején mindössze húszperces jelenéssel, ám minden vitán felül kapta meg a Legjobb férfi főszerepért járó Oscart a Bárányok hallgatnak című filmben. Ebben a filmben még nem láthatjuk Hopkinst, hiszen ez a Hannibál-tetralógiaként is ismert történet időrendben első része, melyből értelemszerűen Hannibál ifjúkoráról kapunk mélyreható információkat. Hopkinst nyilván már nem lehet 40-50 évet visszafiatalítani, még ha azt el is tudná játszani, így az ifjú Lectert Gaspard Ulliel alakítja, egy meglepetésre egészen izgalmas thrillerben.
Igazán ritkán látható, ám annál inkább figyelemre méltó alkotás Roman Polanski 2002-ben bemutatott, és egy év múlva 3 db. Oscar-díjjal (Legjobb rendező, Legjobb adaptált forgatókönyv, és a Legjobb férfi színész) jutalmazott alkotása, A zongorista (Paramount Channel, 21.00). 1939, Varsó. Wladyslaw Szpilman zongoraművész (Adrien Brody – a képen) egy lemezstúdióban dolgozik, amikor bombázni kezdik a várost. A felvétel félbeszakad, Wladyslaw hazatér. Otthon zsidó szülei és testvérei azon vitatkoznak, hogy mit vigyenek magukkal, ha a növekvő náci fenyegetés miatt menekülniük kell Varsóból. Wladyslaw azonban nem akarja elhagyni a várost, mert imádja azt, legalább annyira, mint Dorotát (Emilia Fox), a fiatal csellistát… A mély, valóságban megtörtént dráma egyszerre szól a szerelemről, a hazaszeretetről, a felelősségvállalásról és a művészet hatalmáról.
Érdekes darab lehet -én nem láttam még- a nemrégiben ijesztően korán elhunyt, elsősorban színészként ismert Alan Rickman rendezése, A virág románca (Filmcafe, 21.00). Sabine De Barra (Kate Winslet), a kertész és tájrendező hatalmas megbízást kap. Rendhagyó – mondhatni kaotikus – tájrendezési felfogásának és módszerének köszönhetően ő nyeri a megtiszteltetést, hogy megalkossa a versailles-i kastély kertjeit. A megbízó nem más, mint maga a Napkirály, XIV. Lajos (Alan Rickman). A kérdés, hogy vajon Sabine képes lesz-e megbirkózni a feladattal, túllépni múltjának titokzatos árnyékain, és biztosítani saját, valamint szerelme jövőjét? A kosztümös, romantikus történetben a két Oscar-díjas főszereplő mellett például a belga film sármos fenegyerekét, Matthias Schoenaerts és az ezerarcú Stanley Tuccit láthatjuk.
Amerikában Az ördög Pradát visel (SuperTV2, 21.00) és nem Pravdát, ahogyan rendszeresen olvasom… (Bár, ezzel az új elnökkel ki tudja? Könnyen lehet, hogy még az is elő fog fordulni…) Meryl Streep -de hát ezt tudjuk jól- itt egy nagy hatalmú divatmagazin még nagyobb hatalmú főszerkesztője, Stanley Tucci bölcs és meleg divatguru, Anne Hathaway pedig egy szürke, de szorgalmas kezdő, aki nem érti, mit keres ebben az egészben.
A Hazárdjáték (Prime, 21.00) című krimi viszont már ott megbukik nálam, hogy egész egyszerűen nem hiszem el Mark Wahlbergről, hogy egyetemi professzor. Mindenesetre, a történetben egy ilyen figurát alakít, aki emellett beteges szerencsejáték-függő is. Ez utóbbi szenvedélye sodorja bajba – adósságai kezelésére kölcsönt vesz fel egy gengsztertől. nyilván ez az a pont, amiért Wahlberg kapta a szerepet, ugyanis neki, az ő fizimiskájának értelemszerűen jobban áll a kölcsön visszafizetésének menedzselése…
Én, mondjuk, baromi régen láttam a Mátrix (Viasat3, 21.00) első részét, nyilván még anno, a moziban. Úgyhogy a kérdés számomra/számunkra ismét csak az: melyik bogyót válasszam?
Cameron Diaz viszont Rossz tanár (Cool, 21.10) lesz a következő ajánlatban, egy romantikus komédiában. A címszereplő utálja hivatását, utálja a gyerekeket, azonban igencsak magányos. Amikor új tanerő (Justin Timberlake) érkezik a suliba, akiről ráadásul az is hírlik, hogy igen tehetős örökség várományosa, az iskola facér tanárnői vad harcba kezdenek a tanárbácsi kegyeiért. Hát így.
Akár legyinthetnénk is a Nagydumás kiscsajokra (TV2, 22.00). Tényleg semmi különös, ez a történet is elsősorban a buta-szőke-liba sztereotípiák közhelyes ziccerét használja ki, azonban ezt viszonylag friss humorral teszi és látható benne Dakota Fanning és Brittany Murphy is. (Bővebben)
A Megölni egy papot (Duna, 22.00) című történelmi dráma a lengyel Jerzy Popieluszkoatya 1984-ben történt tragikus meggyilkolását meséli el. Agnieszka Holland 1988-ban még nem is készíthette el ezt a filmet hazájában, ezért a film amerikai-francia koprodukcióban valósult meg, igen érdekes szereposztásban. Az egészen más jellegű filmekben megismert Christopher Lambert adja a kitartóan és harcosan Szolidaritás-párti atyát, akit a Jaruzelski-vezette katonai “junta” titkosrendőrsége végzett ki, hosszas üldöztetés és meghurcolás után. (A további főbb szerepekben Ed Harrist, Tim Rothot, Pete Postletwhaite-et, Timothy Spallt, illetve David Suchet-et láthatjuk.) Az atyát halála után nem véletlenül avatta őt Vatikán boldoggá, története mélyen megrendítő, emberi, egyben felemelő, de igen aktuális is, ha figyelembe vesszük, hogy a mai Lengyelországban éppen azt a Walesát kezdi támadni ügynökvádakkal, aki a filmben bemutatott Popieluszko atya fő harcostársa volt a kommunista diktatúra idején.
Valamiért valaki úgy gondolja, hogy feltétlenül muszáj kéthetente levetíteni Mészáros Márta Napló gyermekeimnek (m5, 22.40) című drámáját, amiről így bőven elég annyit elmondani, hogy 1984-ben, Cannes-ban, a Zsűri Nagydíját kapta meg. Személyes hangú, hiteles történelem-óra amúgy az átkos ötvenes évekről, belülről és felülről.