Említsük meg A bombák földjént (AMC, 19.35) rögtön a ma esti litánia elején, hiszen bár sokat ment, megy mostanában, azért mégiscsak nyert egy közepes vitrinre való díjat 2010-ben, rengeteg fontos Oscarral egyetemben; mégha a nézőket picit meg is osztja. A háborús akciófilmek kedvelőinek túl művészfilm ez, a művészfilmet kedvelőknek pedig túl akció – én úgy mondanám: nem bambáknak való film ez. A film néhány egészen remekbe szabott jelenete többet mond el egy modern harci helyzet észvesztően gyomorszorító feszültségéről, mint mondjuk 10 darab B-kategóriás akciófilm. Vannak persze szépen felfűzött és rendhagyóan alkalmazott -és éppen ezért izgalmas- zsánerklisék is, néhány valóban remek színészi alakítás is (pl. Jeremy Renner a főszerepben), azonban még én sem mondanám masszív egésznek James Cameron ex-nejének, Kathryn Bigelownak filmjét. (Bővebben)
Viszont minden romantikus lelkületű személyi testőr, valamint a néhai Whitney Houston összes rajongójának kedvenc filmje a Több mint testőr (RTL II, 20.00/23.30) című nagyívű szerelmi románc, melyben a híres énekesnő (akit Whitney alakít, egyébként meglepően hitelesen) egy romantikus lelkületű testőrt (Kevin Costner) kénytelen maga mellé venni, az egyre elszemtelenedő rajongók távoltartását megakadályozandó. A nő és a férfi kényszerű együttléte azonban, úgymond, hamarosan túlnő a hagyományos munkakapcsolaton. And ááááááááá-i-áááááiááááj…. (Karaoke-verzióban még vicces is – lehet.)
Clint Eastwood 2014-ben 6 Oscar-díjra jelölt háborús életrajzi drámája, az Amerikai mesterlövészt (Cinemax, 20.00) Amerikában (műfajában) jegyeladási rekordokat döntögetett, ám a kritikát mégis alaposan megosztotta. A közönség gondolkodó része is megütközik a film néhány jelenetén, illetve jelenetének etikai vonatkozásain. A film valós történetet mesél el, Chris Kyle történetét, aki könyvben írta meg, hogyan vált egy egyszerű texasi parasztgyerekből Legendaként (az ellenfeleknél pedig el Shaitanként, “az Ördögként”) ismert háborús mítosszá, akinek számlájára 150 “gaz muszlim” áldozatot ír a Pentagon. (Bővebben)
Nem Pszichoszingli (Paramount Channel, 20.00) és nem vígjáték Jason Reitman Young Adult (tehát Fiatal felnőtt) című filmje. Kézenfekvő a hasonlat (így el is lőtték már páran), hogy e filmbeli “fiatal felnőtt” (Charlize Theron) valójában maga Juno, csak húsz évvel későbben. Vagy éppen a Rém, szintén jó néhány év múlva, kikupálva, de nem javulva… (Bővebben)
Willard Carrol szerzői filmjének (ui. írta&rendezte), a Szeress, ha tudsz!-nak (Filmcafe, 20.30) témája az, hogy képesek vagyunk-e szeretni (vagy nem szeretni) egymást a mai, modern, rohanó társadalomban. 11 pár történetét követjük nyomon az igen jól megírt, szórakoztató, de azért még bőven okos filmben, akiket Hollywood színe-java kelt életre (pl. Angelina Jolie, Ellen Burstyn, Gillian Anderson, Gena Rowlands vagy Madeleine Stowe –a képen– a női szakaszban, illetve Dennis Quaid, Anthony Edwards, Sean Connery vagy Ryan Philippe a férfiban, mások mellett).
Peter Webber a nagy németalföldi festő, Jan Vermeer világhírű festményének, a Leány gyöngy fülbevalóval (m5, 20.35) címűnek történetét meséli el komoly szereposztásban: a címbeli lány Scarlett Johanssson személyében óriási telitalálat. Vermeert Colin Firth alakítja, míg mellékszerepekben például Tom Wilkinsont, Cillian Murphyt láthatjuk. Elképesztően magas színvonalú kivitelezés jellemzi a filmet, mind az operatőri, mind a jelmezek és kellékek tekintetében. Szinte minden képkocka tökéletesen idézi meg Vermeer ecsetvonásait. A festészet lényegének mozgóképben való megjelenítését ilyen minőségben eddig talán csak Derek Jarman Caravaggiójában láttam. Maga a film narrációjában, dramaturgiájában ugyan döcög egy picit, sok a nagy, jelentősnek szánt, de valójában kissé üresnek ható “nézés”, szűkszavúak a dialógok, problémák vannak a ritmusban, de a látvány, a színek, a fények és az árnyékok játéka, az valami csodálatos! Perfekt időutazás Vermeer korába, sőt, műtermébe.
Az Anyád napja (RTL Klub, 20.50) című romantikus komédiában ezalatt Jennifer Lopez küzd meg Jane Fondával, vagyis a végre a Nagy Ő-t megtaláló, ifjú és szerelmes ara a sárkányjellemű anyóssal. Ismerve azonban a felek temperamentumát, ez egy kőkemény menet lesz…
A fiúk azonban ennél súlyosabban játsszák a háborút. A háború császára (Film Mánia, 21.00) Shiro Okamoto könyvéből íródott és minden bizonnyal történelmileg eléggé hitelesen mutatja be Hirohito császár II. világháború végnapjaiban, illetve Japán újjáépítésében játszott szerepét, a hódító/felszabadító kettős szerepében tetszelgő MacArthur tábornokkal (Tommy Lee Jones) folytatott kiegyezését, különös tekintettel a merev japán hagyományok és etikett dinamikus szembeállítására az amerikai győzők szabados (japán szempontból barbár) arroganciájával. Ez azonban nagyjából annyira érdekes, mint egy dokumentumfilm valamelyik történelmi “okoscsatornán”. Mozifilmnek, drámai alkotásnak ez a történet talán önmagában kissé unalmasnak tűnik, ezért e film alkotói (Shiro könyve alapján, Peter Webber rendező vezérletével) ezt a kultúr- és politikatörténeti (film)esszét egy furcsa, fordított Pillangókisasszony-sztorival ütötték fel. (Bővebben)
Néhány perccel később azonban a habos-babos romantikus komédiák mesterasszonya, Nancy Meyers egy újabb darabjában a szarkalábacskáira fittyet hányó Meryl Streep és a viccesen pohos középkorúvá érett Alec Baldwin bonyolódik Egyszerűen bonyolult (TV2, 21.05) kapcsolatba. A film témája nyilvánvalóan az ezüstös szerelem: rutinos, nyugodt, lelazult munka, mint amilyen egy randi is például, bőven túl a negyvenen. Már, ha az nem bonyolultabb, mint volt a hamvas tinédzserkorban…
Sokak szerint igen kiváló kémfilm a Suszter, szabó, baka, kém (Film+2, 21.05), a műfaj alapvető szakértőjének, John Le Carrénak regényadaptációja (sok-sok jelölés). Ennyiből talán tudni is illik, hogy egy realisztikus (és nem “James Bondikus“) kémtörténet vár a vállalkozókra, sok jó színésszel (Gary Oldman, Colin Firth, Tom Hardy, John Hurt és még sokan mások). (Bővebben)
Az Erőszakos múlt (SuperTV2, 21.55) David Cronenberg filmje, bár már meg sem közelíti a kanadai mester korábbi kultuszfilmjeit (Karambol, Meztelen ebéd, stb.), azért ez is egy korrekt, még emészthetően moralizáló krimi-thriller, Viggo Mortensennel és Ed Harrisszel – a téma a jogos ön- és vagyonvédelem.
Ismét feltűnik ma este Anthony Hopkins, aki természetesen Sinkó László pótolhatatlan magyar hangján szólal meg, és annak idején minden vita nélkül kapta meg az Oscar nevű szobrot A bárányok hallgatnak (AMC, 22.00) című filmben nyújtott, mindössze húszperces jelenéséért, melyben megteremtette Hannibal Lecter vérszomjas karakterének látványát. Kapott díjat maga a film is, a forgatókönyv is, sőt Jonathan Demme is a rendezését, valamint Jodie Foster is, a női főszerepért. Egy thrillertől ez azért elég szép teljesítmény…
Jön a Casino (Duna, 22.05) című igen remek mozi is, melyben arról lesz szó, hogyan működtet a maffia egy kaszinóvárost, ami úgy tejel legálisan milliárdokat, hogy közben tisztára is mos egyéb, közel sem legális eredetű, további milliárdokat. Martin Scorsese közel háromórás (!) filmeposzában Las Vegas hétköznapjaiba tekinthetünk bele, olyan remek színészek által, mint Joe Pesci és Robert De Niro, valamint Sharon Stone.
Ryan Goslingot nézhetjük a Blue Valentine-ben (Prime, 22.50) Derek Cianfrance minapi sikerében, ezúttal Michelle Williams társaságában. A pszichológiailag igen alapos történet egy kudarcba fúló párkapcsolat mélyreható vizsgálata, Bergman után szabadon. (Bővebben)
Naponta sok órát töltünk a Facebookon, úgyhogy ma este megnézhetjük azt is, hogy miből lett a cserebogár: David Fincher és Aaron Sorkin filmjétől, a Social Networktől (RTL Klub, 22.55) ugyan először nem voltam túlzottan lenyűgözve, nemrégiben azonban újranéztem és már sokkal jobban tetszett, miután már átláttam a vég nélküli szövegelés (hiszen egy weblap megalkotása nem éppen akciódús menet…) hálóján…
Egyetlen ajánlóból sem maradhat ki A sebhelyesarcú (Viasat3, 22.55), a kitűnőbbnél is kitűnőbb Al Pacino kokós orrával, a szintén igen kitűnő Brian de Palma mértékadó rendezésében.
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: