A Fék nélkül (Viasat3, 21.00) a nagyvárosok utcai gerillái, a fék nélküli fixikkel bemutatott hajmeresztő mutatványokkal járó munkájukat végző biciklis futárok világában játszódik. Az életveszélyes sport/munka/életforma lényege, hogy a kézbesítendő küldemény minél gyorsabban célba érjen a közlekedési dugóban fuldokló nagyvárosban, nem mellesleg azonban a virtus is csábítja ezeket a hiperlaza adrenalin-junkie-kat. Joseph Gordon-Lewitt alakítja az amúgy elég egyszerű történet főszereplőjét, akinek egy alkalommal olyan csomagot kell kézbesítenie, amire olyanoknak is fáj a foguk, akik nincsenek feltüntetve címzettként. Az üldözési jelenetek azonban frenetikusak.
Bár alapvetően utálom a repülőgép-katasztrófás filmeket, azonban Paul Greengrass A United 93-as (Story4, 21.00) járat történetét feldolgozó filmjét mégis elég érdekesnek találom ahhoz, hogy ajánljam. Arról a repülőről van szó, amit nem sikerült “célba juttatni” 2001 szeptember 11-én. Greengrass az utasok rokonaival való interjúk, a légi irányítás és a biztonsági szolgálatok ügyeletben lévő tagjainak visszaemlékezései és más dokumentumok alapján rekonstruálja a United 93-as járat utolsó repülését – az eredmény igen hitelesnek tűnik, amellett, hogy mint film, megdöbbentő és torokszorító.
Clint Eastwood hatalmas Mississippiként áradó alkotásában, az Éjfél a jó és a rossz kertjében (Paramount Channel, 21.00) című krimidrámában fullasztó a déli hőség, senki sem kapkodja el a közelgő karácsonyi ünnepséget. Egyszer csak lövések dörrennek… Tanúi leszünk természetesen, mintegy color localként, egy kis rasszizmusnak, lesznek intrikák, fekete mágia, oknyomozó újságíró plusz tárgyalótermi dráma… és Kevin Spacey, valamint John Cusack.
Viszont A titkos ablak (Film+2, 21.00) is egy egészen kompakt kis thriller ma estére, ha jól meggondolom… Johnny Depp egy alkotói válságban leledző egykori bestsellerírót alakít, aki egy hegyi vadászházban magányosan elvonulva próbálja megírni az irodalmi életbe való visszatérését jelentő új regényét. Egy nap valaki (John Turturro) bekopog az ajtón, és azt állítja, hogy az író tőle lopta egyik korábbi sikerének ötletét… Ehhez az alapszituációhoz hozzájön még, hogy a filmet Stephen King írta, (nem, nem önéletrajzi elemek felhasználásával! ), akkor nagyjából belőhetjük, hogy mi vár ránk: fokozódó lelki terror, növekvő szuszpenz, némi paranoia és egy kis borzongás. De hát éppen ezért néz az ember thrillereket, nem?
Az Őrült, dilis, szerelem (Cool, 21.00) már a címéből sejthetően sem árul zsákbamacskát. Mindemellett, egy ilyen Steve Carellt, Julianne Moore-t, Ryan Goslingot, Emma Stone-t, Marisa Tomeit és Kevin Bacont felvonultató litty-löttyre amúgy is érdemes vetni egy pillantást. Egy válás előtt álló negyvenes férfi megpróbáltatásai az újrakezdést illetően…
A Hat nap, hét éjszaka (SuperTV2, 21.00) is egy habkönnyű semmiség, mégha nem is akárhol játszódik, mint egy déltengeri szigeten, ahol az élet -állítólag- valóban szép. Harrison Ford, a hiperlaza bérpilóta kényszerleszáll ebben a paradicsomban, Anne Heche társaságában, aki felbérelte őt s gépét, és kezdetben ezért nagyon mérges… Kaland! Romantika! Fehér homok! Pálmafák!
Huszárik Zoltán Szindbád (m5, 21.04) című remekműve nemzeti kultúránk egyik abszolútuma, még akkor is, ha a világ filmtörténelme gyakorlatilag nem ismeri. Alapmű, a hozzá elválaszthatatlanul kötődő Latinovits Zoltánnal (a képen) és az ominózus, gyöngyöző húslevessel (amit maga Majmunka, azaz Dajka Margit főzött), angol és francia mustárokkal, velőspirítóssal, tafelnspiccel, gazdag kocsmárossal és karót nyelt Vendellinnel, a pincérrel, valamint, de főleg nőkkel, nőkkel, nőkkel, részegségekkel, miegyebekkel. Rögtön utána, mintegy a zárójelenethez spirituálisan is kapcsolódva, megnézhetjük Huszárik szinte szimultán készített kisjátékfilmjét/lírai etűdjét, a Tisztelet az öregasszonyoknak (m5, 22.30) című alkotást is.
A Prizzik becsülete (Duna, 21.25) minden bizonnyal egy igazi, hollywoodi nagyfilm, amit viszont én még nem láttam. Vagy csak nem emlékszem rá… Mindenesetre, rengeteg jelölés, rengeteg díj, óriási figurák a stábban: rendező John Huston, főszerepekben a lánya, Anjelica Huston, valamint Jack Nicholson és Kathleen Turner. A Prizzik valószínűleg maffiózók, akik bérgyilkosokat foglalkoztatnak, akik közül egyesek szerelmesek egymásba, miközben más és más a megbízatásuk.
A Holdat (Film Mánia, 21.55) is nézhetjük, akár újra is. Ez egy sci-fi, abból viszont az utóbbi évek egyik legkomolyabban veendő (tehát nem “szemkápráztató”) durranása volt. Duncan Jones filmje egyszerre pszicho-thriller, környezetvédelmi utópia/disztópia, romantikus melodráma és filozofikus sci-fi-esszé, ráadásul úgy, hogy mindegyik teljes egész és egyik sem megy a másik kárára. Főszerepben Sam Rockwell, az egyik legsokoldalúbb kortárs filmsztár. (Bővebben)
A Szökés az Alcatrazból (Duna, 23.40) újfent nem zsákbamacska: egy szökés története a híres San Francisco-i szigetbörtönből. Rendezője, Don Siegel viszont mestere a hollywoodi típusú zsánereknek, Clint Eastwood nevű főszereplője szintén – így a film egészen biztosan feszült és izgalmakkal teli két órát biztosít bárki számára.
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: