Mit nézzünk ma a tévében?

Kedd, Karácsony 2.

Cinemax2 elég durván belehúz, ugyanis David Lynch-napot tart: Twin Peaks – Tűz, jöjj velem! (20.30-tól), majd Lost Highway (22.45), s ha ennyi még nem elég, éjszakára Radírfej (01.00), a legdurvább.

 

 

 

Persze, az ünnep a gyerekeké (is). Nekik Johnny Depp ezúttal a Charlie és a csokigyárban (Viasat3, 18.45) tűnik fel, amely Tim Burton adaptációja Roald Dahlvilághírű meséjéből. Csoki, ami a csövön kifér, ezúttal a szoros értelmében, Burton fékezhetetlen vizuális fantáziájával előadva.

Martin Scorsese gyerekfilmjének, A leleményes Hugónak (Paramount Channel, 21.00) címszereplőjét órásmester édesapja már kisgyerek korában megtanította a szakma összes rejtelmére. Mikor Hugo megárvul, részeges bácsikája veszi magához, aki az egyik pályaudvar mindenese. Bezárja Hugót a pályaudvar óriási óraszekrényébe, hogy ő tartsa karban az órákat, amíg ő nyugodtan piál. Egy nap a pályaudvar egyik játékbutikjának morózus, öreg tulaja fülön csípi, mivel azt hiszi, Hugo elcsent tőle valamit. Hugo hiába bizonygatja ennek ellenkezőjét, az öreg elveszi zsebeinek összes tartalmát, csipeszeket, műszerész-csavarhúzókat, nagyszámú rugót és fogaskereket, valamint azt a noteszt, amit apja hagyott rá, tele műszaki rajzaival és működési ábráival egy csodálatos szerkezetnek… (Bővebben)

A felnőttek például a filmtörténelmi jelentőségű angol ‘free cinema’ vonulat egyik emblematikus alakjának, Tony Richardsonnak utolsó filmjét nézhetik. A Kék ég (Film Mánia, 19.00), bár jórészt katonai környezetben játszódik, mégis inkább romantikus dráma. A történet a hatvanas évek elején játszódik egy titkos katonai telepen, ahol titkos kísérleteket végeznek nagy titokban. Itt dolgozik Hank (Tommy Lee Jones), szexi és rakoncátlan feleségével, Carlyval (Jessica Lange). Előbbi veszélyes titkok tudója, utóbbiért viszont a falat kaparják a titkos laktanya lakói. Az asszony ingatag, a férje viszont masszív kőszikla – a kérdés, hogy meddig?

12 év rabszolgaság (Film Mánia, 21.00) egy bizonyos Solomon Northup nevű ember történetét meséli el, aki egy felszabadított afrikai rabszolga gyermekeként született már szabad amerikainak, és egy New York melletti városkában élt saját farmján családjával. Mivel kitűnően hegedült, kedvelt vendége volt a környék táncmulatságainak. Egy nap azonban rabszolgakereskedők egy fellépés lehetőségével elcsalták, bedrogozták és hamis néven eladták Délre rabszolgának. Az okos és művelt Solomon (Chiwetel Ejiofor) több ültetvényt megjárt és megtapasztalta a gyapotszedés és cukornádaratás, valamint az őket állatként kezelő déli fehérek (Michael Fassbender, Sarah Paulson, Benedict Cumberbatch) brutális kegyetlenkedéseit, mígnem egy jó szándékú fehér vándorasztalos (Brad Pitt)… E kitűnő filmben a brit szigetekről Amerikába költözött fekete Steve McQueen meséli el 134 percben és 10 Oscar-díjra jelölve, amiből 3 db., a Legjobb film, a Legjobb női mellékszereplő és Legjobb forgatókönyv be is jött. (Bővebben)

Ezalatt azonban Bridget Jones (Renée Zellweger) is mindjárt megőrül a Mindjárt megőrülök! (Filmcafe, 21.00) című romkomban – nyilván nem tudja, mit vegyen fel, vagy éppen le. Hugh Grant és Colin Firth közben nyilván malmozik.

Kicsit csalódás volt számomra annak idején a mexikói (most már persze inkább amerikai) Alejandro González Iñárritu 9 Oscarra jelölt (s ebből négyet be is kaszált) Birdmanje (RTL II, 22.00). Persze, az sejthető volt, hogy a nép rögtön beájul, ha valami számára furcsát, szokatlant lát. (Illetve, séróból elutasít, mint ahogy van példa arra is bőven.) Az mindenesetre fix, hogy formailag, technikailag nagy trüváj a mozi, mely gyakorlatilag egyetlen nagyon hosszú snittből áll (valójában persze nem, de erről a linkelt posztban), amit ha szegény Jancsó Miki bácsi láthatott volna, besírt volna rajta fájdalmában/gyönyörűségében. Nem mintha nem csináltak volna már egysnittes teljes hosszúságú mozifilmet a filmtörténelemben, de a Birdman azok közül azért mindenképpen a leglátványosabb (a képen Michael Keaton a főszerepben). (Bővebben)

Steven Spielberg abszurdba hajló, de akár fájóan valóságosnak is tekinthető Terminál (TV2, 23.05) című vígjátékában egy fiktív (bár nekünk túlontúl ismerős), kelet-európai ország polgára (Tom Hanks) vár éppen átszállásra egy repülőtéren, miközben hazája, annak rendje és módja szerint, felbomlik. Újsütetű hontalanként hősünknek abszurd helyzetek tömkelegével kell megküzdenie…

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

A Google és Facebook belépéssel automatikusan elfogadod felhasználási feltételeinket.

VAGY


| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább a NLC. oldalra!