Az ismétlések miatt legfeljebb nosztalgiázásra alkalmas este a mai, legalábbis a tévé előtt, no, de hátha valaki még nem látta valamelyik agyonjátszott, ám adott esetben egészen jónak bizonyuló filmet… A Kapcsolat (AMC, 19.00) című igen remek történetben egy rádiócsillagászt alakít, aki óriási rádióteleszkópjain keresztül fürkészi a világűrt, esetleges Földön kívüli intelligenciáktól érkező rádiójelek után kutatva. A Robert Zemeckis által rendezett film azzal a feltételezett esettel játszik el, hogy mi van, ha ezek a jelek megérkeznek? Felismerjük-e őket egyáltalán, s ha ezek a jelek tényleg azok, aminek hisszük őket, akkor képesek leszünk-e egyáltalán felvenni a kapcsolatot az idegenekkel, s ha igen, az milyen hatással lesz az emberiségre? A film műfajilag természetesen sci-fi, de annak a filozofikus, ám izgalmas cselekménnyel is bíró válfajából, a végén nem kevés érzelmi ki- és lecsapódással.
Jól járhatunk később a Mona Lisa mosolyával (Filmcafe, 21.00) is, ami tulajdonképpen a Holt költők társaságának leányiskolai megfelelője. Robin Williams renitens irodalomtanára helyett azonban itt Julia Roberts renitens művészettörténet-tanára áll a középpontban. Feladata azonban mindössze annyi lenne, hogy a hallgatókat felkészítse a tökéletes feleség szerepére. 1953 Amerikájában ez a megfelelő sminkelésen, divattanácsokon, és a szokásos háztartás-vezetési ismereteken nemigen terjedt túl, egy feleség ne gondolkodjon és főleg ne érdekeljék olyan bűnös dolgok, mint a művészi szabadság, önkifejezés, stb., ami viszont épp a Julia által alakított tanár szívügye. Szerethető film – amúgy.
Ugyanekkor azonban Elvált nők klubja (Paramount Channel, 21.00) amolyan véd- és dacszövetségként jött létre (még az elmúlt században) a férfinem ellen, de főleg az elvált férjek ellen. Persze, afelől szemernyi kétségünk sem lehet, hogy Bette Midler, Goldie Hawn, Diane Keaton, vagy Maggie Smith előtt nincs az a férfi, aki megállna a talpán.🙂 Természetesen ez csak egy romantikus komédia, mely azonban stabil lábakon áll.
A III. Richárd (Film Mánia, 21.00) viszont Shakespeare William klasszikus, méltán sokszor játszott és sokszor átgondolt királydrámájának egyik leghatásosabb adaptációja. A filmet rendező Richard Loncraine és az adaptáció írásában is közreműködő, valamint a címszerepben zseniálisat alkotó Ian McKellen (a gyengébbek kedvéért: Gandalf) a hatalomra törő gonosz, púpos királyfi történetét a múlt század harmincas éveibe helyezi át, mely ebben az olvasatban döbbenetesen klappol Hitler hatalomra kerülésének eseményeire. Szerencsére, illetve a sok millió áldozat szerencsétlenségére, a főszereplők sorsa is hasonló…
1989 óta már rengetegszer láthattuk a Tango és Cash (Film+, 21.00) című régimódi, de igen jó ritmusú, bumfordi módon vicces, zsaru-haveres, pikkpakk (és piffpuff) akciókrimit is, Sylvester Stallonéval és Kurt Russellal.
Sajnos, a Grimm (SuperTV2, 21.00) viszont egyértelműen Terry Gilliam pályájának hanyatlását reprezentálja. Amúgy egy sötét, misztikus horror-mese a meseíró Grimm-testvérekről, Monica Bellucci (a képen), Heath Ledger, Matt Damon, satöbbi, satöbbi – erőltetett, lélektelen nemistudommi. Azért szólok, hátha valaki lát bele valamit…
A John Grisham regényéből készült Siralomház (Story4, 21.00) című börtön- és tárgyalótermi drámában Faye Dunawayt és Gene Hackmant nézhetjük Chris O’Donnell társaságában. Egy ambiciózus, fiatal ügyvéd (O’Donnell) saját nagyapját (Hackman) készül megmenteni a halálbüntetéstől. A bűn, amiért a nagypapit ki akarja végezni Mississippi állam, egy államügyész, valamint két kisgyermekének robbantás általi meggyilkolása, előre megfontolt és főleg rasszista indíttatásból, tekintve, hogy a nagypapi aktív Ku-Klux-Klán harcos. A per (pontosabban már a per utóélete) veszett fejsze nyele, hiszen még ebben az alapvetően konzervatív államban is egyértelmű a bűnös bűnössége, amit ő maga sem tagad. Unokája, az ügyvéd azonban rájön, hogy a bűncselekményt nagyapja nem egyedül követte el, és a vád elismerésével ment valakit. A film azonban, ahelyett, hogy izgalmasan felfejtené a messze és magasra futó szálakat, inkább a nagyapa és unoka közötti kapcsolat fejlődésére koncentrál, mely a nullától a szolidan katartikus elfogadható felé konvergál, miközben a történet sem csúszik meg a hűbelebalázskodó idealizmus tükörjegén. Hackman zseniális, ahogyan magyar hangja, néhai Rajhona Ádám is.
A Samuel L. Jackson által alakított férfi tíz éves kislányát két részeg férfi erőszakolja meg, mire az apa mindkettőt lelövi. Joel Schumacher filmjében, a Ha ölni kell-ben (Film+, 23.00) az eset következményei bomlanak ki, hiszen mindez Délen történt, ahol a gyilkosság elkövetői fehérek voltak, a bosszúálló apa pedig fekete. Jackson mellett Matthew McConaughey és Sandra Bullock, ellenében pedig az ezúttal nagyon rohadt Kevin Spacey. A történetet szintén John Grisham, a tárgyalótermi drámák specialistája írta, tehát biztosak lehetünk abban, hogy meg is van írva, de azért hagy némi gondolkodni valót is bennünk erre a mai estére, már úgy erkölcsileg-etikailag…
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: