Ma spanyol – orosz, majd este horvát – dán meccsek. Esti mese az Avatar (TV2, 18.55), amivel James Cameron minden idők egyik legnagyobb kasszasikerét prezentálta. A Pocahontas-mese és a Farkasokkal táncoló című indiánfilm motívumaiból összeollózott film -szerintem- gyenge, viszont látványos. Igaz, nem úgy látványos, mint a milánói dóm, mint Csontváry vagy Rembrandt festményei, de nem is úgy, mint Kuroszava vagy Coenék filmjei: nagyjából, mint az augusztus 20-i tűzijáték. (Bővebben)
Megnézhetjük később (újra) azt is, hogy Michael Douglas vajon képes-e több lenni, mint egy testőr, A testőr (Prime, 21.00) című krimiben – ahol is az ellenlábas titkos ügynököt egy bizonyos Kiefer Sutherland alakítja, ezúttal azonban nem Jack Bauerként. Akit őrizni kell, az Kim Basinger, s aki meg a szart kavarja, az a vékony fekete hölgy a Született feleségekből. Ettől függetlenül, a film -mondjuk- izgi.
Annie Proulx Pulitzer-díjjal jutalmazott regénye nem tudom, milyen, de jó kis sztorik és remek karakterek lehetnek benne. Nagyjából ennyi derül ki ugyanis Lasse Halström adaptációjából, a Kikötői hírekből (m2, 21.10), ami azonban összességében kissé kusza, szájbarágós élmény. A hibázni képtelen Judi Dench mellett ezúttal Kevin Spacey szerintem téved, amikor túl “gügyére”, együgyűre veszi a figurát (vö: sose nyomd fullba’ a kretént!). Alapvetően mégis hangulatos a film, köszönhetően a vad és karakteres új-fundlandi tengerpartnak, ami tulajdonképpen egy fontos mellékszereplővé tudja magát itt kinőni.
Ahogy nézem, nem szeretik a népek a Vakító napfényben (Duna, 21.15) című mediterrán krimit, amit én viszont még nem láttam. Egy öregedő rocksztár (Tilda Swinton) fiatal pasijával (Matthias Schoenaerts) nyaral a Földközi-tengeri szigeten, ahová megérkezik a nő régi pasija, a nagymenő producer (Ralph Fiennes), fiatal csajával (Dakota Johnson – a képen, Ralph Fiennesszal). Az alapállás szerintem nem rossz.
John Irving lebilincselő regényéből készült az Árvák hercege (m5, 21.20) című dráma, mely a felnőtté válás, a szerelem és a család, az ármány és a becsület megindító története a második világháború előestéjén. Lasse Hallström méltósággal hömpölygő, nagyívű és érzelmes drámát rendezett, Michael Caine pedig Oscar-díjat kapott a kisvárosi árvaház igazgatójának eljátszásáért, csakúgy, mint Irving a forgatókönyvért.
A Mocsárvidék (Duna, 23.25) című, hazájában szép közönségsikert arató spanyol thriller ebből a szempontból tökéletesen teljesít. Megkapó, különös szépségű tájat látunk madártávlatból, függőlegesen lefelé nézve, mintha az emberi agy végtelen tekervényeit mintázná a természet, amikor megalkotta a címben is említett vidéket. A színes, örvénylő fraktálokként burjánzó folyóágak, és a köztük elterülő, erdős, bokros, tocsogó láp Spanyolország déli területén található a Doñana Nemzeti Parkban, a Guadalquivir-folyó deltájában. A nyitó képek Hector Garrido Armonía fractal de Doñana y las marismas című könyvének lélegzetelállító fényképfelvételeiből, illetve azok digitalizálásából születtek, míg a film hangulatát sarkosan meghatározó képi világot Atín Aya szintén ezen a helyszínen készült fotográfiái ihlették. A nehezen megközelíthető, halálos útvesztőkkel teli, rejtelmes vidéken csakis rejtelmes, misztikus dolgok történhetnek – és lőn, így is történik. (Bővebben)