Nincs különösebb “ördöglakat” Woody Allen új filmjében, a ma tévépremieres Wonder Wheel – Az óriáskerékben (HBO, 20.00): rendezett egy virtigli melodrámát a múlt század ötvenes éveinek közepéből, Hollywood aranykorának szája íze szerint, Eugene O’Neill, William Faulkner és Tennessee Williams tipikus hangvételében. Színhely ezúttal a New Yorkiak híres szórakozóhelye, a megannyi filmből és például Lou Reed dalaiból is ismert Coney Island, annak széles, homokos strandja, csillogó-csörömpölő, csiricsáré óriás vidámparkja, melyet a hatalmas, emblematikus óriáskerék, a Wonder Wheel koronáz meg. (Bővebben) (A képen Justin Timberlake, az egyik főszerepben.)
Viszont magyar színpadokon Ördöglakat címmel volt látható Anthony Shaffer A mesterdetektív (Sleuth) (m3, 20.25) című krimidarabja, melynek ma este az eredeti, 1972-es, immár klasszikus filmváltozatát nézhetjük meg. Ahogy a címből is következtethetünk, meglehetősen csavaros történettel lesz dolgunk, melyben egy furfangos krimiíró játszik ördögi játékot naiv vendégével. Sir Laurence Olivier adja a kütyükkel, elmés játékokkal és trükkökkel operáló történetben az írót, Michael Caine pedig a vendégét, itt azonban érdekességként meg kell említeni, hogy a darabot később Kenneth Branagh is feldogozta, ahol Caine ismét játszik, de ezúttal már a krimiírót. Caine amúgy ugyanezt a trüvájt megcsinálta a Get Carterben is… Nem akármilyen fószer. És akkor Sir Oliverről nem szóltunk egy szót se…
Gavin O’Connor az általam a maga nemében közel remekműnek “bélyegzett” Warrior után újra a farkaskölykökként együtt nevelkedő fivérpár témájához nyúlt, azonban ez alkalommal csipetnyi, azaz inkább maroknyi autizmussal, mint rendkívüli képességeket előhozó furcsasággal színezve a történetet. A könyvelő (RTL Klub, 21.00) címszereplő (Ben Affleck) bűnszervezetek, terrorhálózatok, simlis megacégek könyvelője, aki segít az illegális pénzt legálissá változtatni. Ebben zseni a fickó, aki azonban ezt a képességét betegségének köszönheti, ami azonban az élet minden más területén inkább csak gátolja. O’Connor azonban ahelyett, hogy afféle Esőember-szerű könnyes melodrámát csinált volna, inkább egy kemény akciófilmmel rukkolt elő – 2016-ban az egyik legjobbal. Mainstream zsánermozi ez is, mint pl. a Warrior is volt, azonban cselekményvezetésében, dramaturgiájában olyan erényeket csillant meg, melyek bőven a műfaj legfelsőbb köreibe helyezik a filmet. Keretekben, mondhatni “szorítóban” dolgozik, szabályokban gondolkozik és esze ágában sincs áthágni azokat, mégis kreatív és szórakoztató. Bírtam.
Nem fogunk rosszul járni az Egerek és emberekel (Film Mánia, 21.00) sem, hiszen ez a film John Steinbeck művének minden bizonnyal az egyik legjobb filmes feldolgozása, Gary Sinise (az a szúrós tekintetű pasi a hajdani New York-i helyszínelőkből) rendezésében. Lennie-t, a bivalyerős, ám végtelenül szelíd szellemi fogyatékos csavargót John Malkovich, míg az őt féltve óvó barátját, George-ot maga Sinise alakítja.
A hajdani legendás, “igazi” James Bond, Sir Sean Connery is feltűnik ma este, azonban nem világmegmentő titkosügynökként, hanem a Briliáns csapda (Prime, 21.00) című remek kis szajréfilm profi tolvajaként és dögös Catherine Zeta-Jones partnereként.
Az újoncok napja (RTL Spike, 21.00) egy általam ismeretlen sport-, illetve egzisztenciális dráma, mely az amerikai futball (tehát az a sisakos, rögbiszerű, nem az európai foci, amit ott soccernek hívnak) belvilágába kalauzolja el a nézőt. A főszereplő egy nagymenő játékosmenedzser (Kevin Costner), akinek egyformán fontos a sport, a szakmája, illetve a szerelem (Jennifer Garner). Passz.
Bár nem több egy szórakoztató szélhámos-filmnél, A tehetséges Mr. Ripley (Duna, 21.10) is igen jó választás lehet ma estére. A címszereplő Tom Ripley (Matt Damon) egy csóró New York-i srác, aki egy valamiben biztos, hogy nem akar csóró lenni, s ennek érdekében különös képességet fejleszt ki magában: bárkit képes hitelesen utánozni. Tom meredeken kúszik felfelé a társadalmi ranglétrán, de meddig még? Damon partnerei Gwyneth Paltrow, Cate Banchett, valamint Jude Law és Philip Seymour Hoffman, a filmet pedig Anthony Minghella (pl. Hideghegy, Az angol beteg) rendezte.
Könnyen lehet, hogy Michael Edwards élete még annál is regényesebb, kalandosabb, abszurdabb és szívhez szólóbb volt, mint amit végül Dexter Fletcher rendezett meg életrajzi filmként. Az Eddie, a sas (TV2, 22.05) persze, pont olyan abszurd, de egyben szívhez szóló, bombasztikus és katartikus, mint minden nagy sportdráma a filmtörténetben; és pont olyan egyszerű, de rettentően hatásos drámai, dramaturgiai módszerekkel operál, mint amik rajongójává teszik emberek tömegeit egy-egy nagy formátumú sportoló, sportesemény, egy rekord felállítása vagy egy verseny megnyerése iránt. És pont ezért hat ugyanúgy. (Bővebben)
Még a szív is meg fog szakadni a visszafogott címválasztással egyáltalán nem vádolható Csillagainkban a hiba (SuperTV2, 22.55) című drámában (de főképpen általa), mely két, súlyosan rákbeteg tinédzser (Shailene Woodley és Ansel Elgort) megismerkedését és sajnos borítékolhatóan végzetes szerelmét meséli el – hogy is mondjam csak, igen hatásos eszköztárral.
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: