Alapvetően semmi bajom nincsen az irodalom nagy klasszikusainak szabad adaptációival. Felőlem nyugodtan értelmezheti bárki, bárhogyan, bármilyen műfajban és hangvételben az eredeti alkotást, ha az kellően indokolt formában és alaposan végiggondolt koncepcióban jelenik meg. Shakespeare művei talán a leggyakrabban átdolgozott klasszikusok közé tartoznak, és ezek között akad néhány első látásra igen vadnak tűnő, mégis zseniális adaptáció. Kenneth Branagh, amolyan avatott és önjelölt Shakespeare-adaptátorként, ezúttal azonban meglehetősen eltévedt, amikor a XIX. századi Japánba (vagy hova?) képzelte el az Ahogy tetszik (Film Mánia, 18.30) álruhás szerelmi fergetegét. (Bővebben)
Ha nagyot akarnék mondani, akkor azt mondanám, hogy az Élve eltemetve című klausztrofób horrorral hangosat koppantó Rodrigo Cortés azt követő filmje, A gyilkos médium (Filmcafe, 21.00) egyfajta Mario és a varázsló light. De nem akarok nagyot mondani, ezért maradjunk csak annyiban, hogy egy idegesítően elfuserált ziccer. Szkeptikus tudósok (Sigourney Weaver és Cillian Murphy) szeretnék lebuktatni a vak illuzionista-sztárt (Robert de Niro). Alapvetően jó az ötlet, azonban a film -az említetteken kívül is remek szereposztás ellenére- megbukik az ügyetlen, sőt logikátlan cselekményen, cselekményszervezésen és azon, hogy az alkotóknak szemmel láthatóan elfogyott a puskaporuk a végkifejletre.
A Bizonyításban (Paramount Channel, 21.00) viszont Sir Anthony Hopkinst üdvözölhetjük. Ezúttal egy zseniális, de kissé zaklatott lelkiállapotú matematikust alakít, akinek lánya (Gwyneth Paltrow) azon dilemmázik, hogy ő most a lelki labilitást örökölte, vagy a matematikus zsenijét… Úgy rémlik, ez egy egészen nézhető, érzelmes és érzékeny film, az említetteken kívül az ekkoriban még feljövő sztárnak számító Jake Gyllenhallal (a képen) és Hope Davisszel.
Sean Penn eközben egy halálra ítélt gyilkost és szexuális erőszaktevőt alakít a Ments meg, Uram! (Film Mánia, 21.00) című drámában, aki az ítélet végrehajtására várva, egy apácát kér meg arra, hogy legyen a lelki gondozója. Az igaz történetet elmesélő filmet Tim Robbins rendezte, melyben akkori felesége, Susan Sarandon Helen Prejean, az apáca megformálásáért Oscar-díjat kapott. Operatőr Roger Deakins, zene Bruce Springsteen és Tom Waits.
A Szerelmes Shakespeare (Moziverzum, 21.00) egy kosztümös, romantikus komédia a szerelmes, de a történet idején még csak közepesen híres drámaíróról. Nincs benne semmilyen ördöglakat, nincs titok, nincs rejtély… Ellenben van benne rendes adag romantika, valamint rengeteg sztár (címszerepben Joseph Fiennes) egy rengeteg Oscar- és egyéb díjjal jutalmazott -viszont szerintem csak közepes- filmben.
Gavin O’Connor az általam a maga nemében közel remekműnek “bélyegzett” Warrior után újra a farkaskölykökként együtt nevelkedő fivérpár témájához nyúlt, azonban ez alkalommal csipetnyi, azaz inkább maroknyi autizmussal, mint rendkívüli képességeket előhozó furcsasággal színezve a történetet. A könyvelő (Film+, 21.00) címszereplő (Ben Affleck) bűnszervezetek, terrorhálózatok, simlis megacégek könyvelője, aki segít az illegális pénzt legálissá változtatni. Ebben zseni a fickó, aki azonban ezt a képességét betegségének köszönheti, ami azonban az élet minden más területén inkább csak gátolja. O’Connor azonban ahelyett, hogy afféle Esőember-szerű könnyes melodrámát csinált volna, inkább egy kemény akciófilmmel rukkolt elő – 2016-ban az egyik legjobbal. Mainstream zsánermozi ez is, mint pl. a Warrior is volt, azonban cselekményvezetésében, dramaturgiájában olyan erényeket csillant meg, melyek bőven a műfaj legfelsőbb köreibe helyezik a filmet. Keretekben, mondhatni “szorítóban” dolgozik, szabályokban gondolkozik és esze ágában sincs áthágni azokat, mégis kreatív és szórakoztató. Bírtam.
A hivatalos magyar kultúrpolitika által a közelmúltban még piedesztálra emelt, majd gondolatait, valódi üzenetét -nyilván- megismerve gyorsan el is felejtett Márai Sándor emigránséveiről készítette a Szalay György – Dárday István alkotópáros Az emigráns – Minden másképpen van (m5, 21.50) című filmet, amiből a Bács Ferenc által kiválóan alakított író személyiségéről, valamint időskori öngyilkosságához vezető lehetséges okokról is igen árnyalt képet kaphatunk.
A kitűnő cseh Jan Sverák Oscar-díjas filmjét, az 1996-ban készült Kolját (Duna, 21.55) valamilyen okból még nem láttam. Úgyhogy, ma én ezt nézem.
Van még aztán A remény rabjai (Moziverzum, 22.55) is, ami még mindig minden idők legjobb filmje, legalábbis az imdb olvasóinak lassan a 2 millióhoz közelítő (és folyamatosan növekvő számú) szavazata alapján. Frank Darabont rendezése Stephen King könyvéből készült, Morgan Freeman és Tim Robbins főszereplésével. (Bővebben)
Mitől kihagyhatatlan filmek?pedig kihagyom őket egyik se érdekel.a sokadik ismétlés
kihagyhatatlan filmek?pedig kihagyom őket egyik se érdekel