David Ayer rendező tulajdonképpen “megfilmesítette” a Harag (Moziverzum, 21.00) című második világháborús történetében azt, amit mi addig csak poénként emlegettünk, például a Kelly hősei című második világháborús szajré-bohóságból, miszerint: az amerikai Sherman-tankoknak gyenge a fegyverzete és a páncélzata, ezzel szemben a német Tigrisek valóban vadállatok: szemből halálosak, viszont ha seggbe tudod durrantani, akkor legyőzheted őket… Azonban ahogy a film címe is jól mutatja, itt most ennél a poénkodásnál valamivel többről van szó. Mocskos, rohadt (jó) háborús dráma ez, például Brad Pittel. (Bővebben)
Talán nem fogunk unatkozni Kémek között (Film Mánia, 21.00) sem, főleg ha Monica Bellucci és Vincent Cassell játssza őket. 🙂 A történet amúgy szokványos: a főszereplők egy fedett akcióban házastársakat alakítanak, ám a nőt végül -banális nüansz okán- a rendőrség lekapcsolja. Nyilvánvaló számára, hogy valaki kétkulacsos ügynököt játszik…Középszerű, de a végére azért elég szépen kikerekedő kis filmmel lesz dolgunk.
1948-ban Fred Zinnemann Oscar-díjas filmet készített abból a történetből, melyben egy amerikai közlegény egy árva kisfiúnak segít megtalálnia édesanyját a második világháború zűrös végnapjaiban. Évtizedekkel később, A keresés (m5, 21.50) című drámában, a néma filmes szívszaggató sztorijával szintén Oscar-díjas, francia Michel Hazanavicius az egész történetet a második csecsen háborúba, a világ nyugati felén meglehetősen ismeretlen korába és környezetébe ültette át és dramaturgiailag egyedül igazolható módon, egy emberjogi ENSZ-megfigyelő személyén keresztül mesélte el. (Bővebben)
Páger Antal második világháború előtt és alatt tanúsított jobboldali, sőt szélsőjobboldali kötődése, antiszemitizmusa ma már közismert tény. Egyebek mellett, ezért is hagyta el a háború végén Magyarországot, és egészen a világ túlsó felébe, Argentínába menekült a számonkérés elől. Azonban a honvágyával nem bírt, és alig tíz évnyi emigráció után hazatért. A politikai olykor abszurd fordulatainak köszönhetően, nyilvános büntetése azonban elmaradt, sőt, hamar visszanyerte hajdani státuszát, villáját. A magyar film filmtörténeti jelentőségű nagysága, a moralizáló hajlamáról és mély humanizmusáról is híres Fábri Zoltán volt az például, aki egészen finom módszerekkel szembesítette Págert múltjának sötét foltjaival. Fábri 1966-os filmjében, az Utószezonban (Duna, 23.25) Págerrel játszatta el azt a nyugdíjas gyógyszerészt (lásd a képen), akit egy Balaton-parti, kora őszi üdülés alkalmával társai csúnyán megtréfálnak. A tréfa azonban rosszul sül el, és a gyógyszerészben egy régi, szégyenletes eseményt idéz fel: a nyilasok annak idején az ő feljelentése miatt vitték el azt a zsidó származású gyógyszerész házaspárt, akiknél a Páger alakította alak tanonckodott, sőt később, mintegy jutalomképpen, éppen ő kapta meg örökül azt a gyógyszertárat. A gyógyszerész mély lelkiismereti válságba kerül… és Páger (valamint a film) ezért az alakításért az 1967-es Velencei Filmfesztivál különdíját nyerte el.
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: