A Borotvaélen (TV4, 20.00) című krimi tulajdonképpen egy igen remek kamaradráma, melyben az a tipikus, szürke, átlagos kisember kerül szorult helyzetbe. Egy értékes gyémánt eltulajdonításával vádolják az illetőt (Sam Worthington), aki viszont ártatlanságát bizonyítandó, lélegzetelállító tettre szánja el magát: kivesz egy szobát egy New York-i szálloda huszadik emeletén, ebédet rendel, majd kiáll a párkányra, lábai előtt a feneketlen mélység és onnan nem moccan. Kizárólag a rendőrség csinos túsztárgyalójával (Elizabeth Banks) hajlandó szóba állni, a média teljes érdeklődésétől övezve – a végén viszont csattan a csattanó.
Végy egy rész 2001. Űrodisszeát, egy részt a Bibliából, legyen mondjuk, a Mózes 1. könyve, Ádám és Éva sztorija, egy részt a Robinson Crusoe-ból, valamint egy részt bármelyik túlélős-világmegmentős akcióthrillerből. Keverd jól össze mindezt a részeg pasik kedvenc szórakozásával, hogy mit csinálnának Jennifer Lawrence-el, ha együtt szenvednétek hajótörést – de nehogy felrázd, mert már kész is az Utazók (SuperTV2, 21.00). Komolyra fordítva a szót, lehetne ebből a katyvaszból egy szép romantikus dráma is, amit a benne rejlő etikai (rendelkezhetünk-e más ember életével, saját túlélésünk, illetve annak megkönnyebbítése szempontjából?) problematika tenne valóban méllyé, azonban a felmerülő asszociációs halmaz, valamint a végkifejlet lebékategorizálódása kissé agyoncsapja az egészet. Lehetne ez a film ennél sokkal bátrabb, sokkal apokaliptikusabb, de akár sokkal szentimentálisabb is… Vannak azért jó pillanatai és értékes percei is ennek a mozinak, de végeredmény mégis csak közepes.
Ryan közlegény is megmentésre kerül a Ryan közlegény megmentése (RTL Spike, 21.00) című, nagy lélegzetű és igen látványos háborús eposzban, Spielberg Pista bácsi -sokak által ezerszer, általam egyben még sosem látott– Oscar-hegyekkel jutalmazott filmje által.
A William Makepeace Thackeray műve alapján készült szép, veretes romantikus dráma, A hiúság vására (Filmcafe, 21.00) sem először kerül adásba. A történet, ugyebár, egy árva kislányról (Reese Whiterspoon) szól, aki minden energiájával, tehetségével azon van, hogy nyomorúságos helyzetéből kiemelkedve az ujja köré csavarja Anglia felsőbb osztályait. Mira Nair rendezése míves, igényes, mondhatni, méltóságteljes munka, a szereposztás pedig itt is kiváló: Jonathan Rhys-Meyers, Gabriel Bryne, Rhys Ifans, Romola Garai, és még sokan mások.
A 2014-es Oscar-szórás nagy-nagy lufija volt David O. Russell Amerikai botrány (Viasat3, 21.00) című mozija. Ma szembesülhet ezzel a méretes blöffel az, aki eddig még nem tette meg… Nagy sztárok, remekül megidézett hetvenes évek-fíling – egy teljesen átlagos, üres és ötlettelen átveréses filmben (vagy filmes átverésben). (Bővebben)
Philip Roth a mai amerikai irodalom egyik legnagyobb tekintélyű reprezentánsa, A Portnoy-kór című regénye anno kedvencem is volt, viszont a Pulitzer-díjjal jutalmazott Amerikai pasztorál című művét nem olvastam, így kénytelen vagyon Ewan McGregor olvasatára hagyatkozni. Az Amerikai pasztorál (m2, 21.10) első rendezése az inkább színészként ismert McGregornak, aki nem kis önbizalomról tanúbizonyságot téve, a főszerepet is eljátssza benne. Vegyük át még egyszer, mert fontosak a részletek: Tehát az utóbbi évek egyik legnagyobb jelentőségű amerikai regényének filmfeldolgozását egy helyes, megbízható, de azért valljuk be, igazán komoly szerepekben azért még nem bizonyított színész rendezi meg különösebb rendezői előélet nélkül, bemutatkozásképpen, ráadásul úgy, hogy az évtizedeken átívelő történet egyik főszerepét is eljátssza benne… Hát, nem tudom. Szeretem a merész embereket, a merész terveket, de ez látatlanban is elég felelőtlen vállalkozásnak tűnne – s főleg az megtekintés után! (Bővebben)
A Szoba kilátással (Duna, 21.20) is irodalmi adaptáció. (De meccsoda különbség! – mondhatnám pestiesen szólva…) E.M. Forster világhírű romantikus regényét James Ivory, az effélék avatott szakértője ültette filmre, bezsebelve aztán két Oscart és jó néhány jelölést érte. Egy ifjú arisztokratahölgy (Helena Bonham Carter – a képen) Firenzébe utazik “időváltozásra”, ahol megismerkedik egy karizmatikus fiatalemberrel (Julian Sands). Hazatérve aztán nyilván nem nagyon akaródzik férjhez menni a számára jó előre kiszemelt, gazdag helyi nobilitáshoz (Daniel Day-Lewis). És ez csak a történet felvezetése…
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: