A Mindenkivel Oscar-díjat nyert Deák Kristóf első egész estés mozija lesz az első ajánlat, a mai hosszúra nyúló litániában. A Foglyok (Duna, 19.40) nagyközönség előtt még nem volt látható, így premierről beszélhetünk. A történet 1951-ben játszódik, a hírhedt “csengőfrász” idejében, amikor ha valaki éjjel csengetett, az bizony, semmi jót nem jelentett. Itt sem jelent mást, a film azonban a rendszerint tragikus végű látogatást a dolog groteszk, abszurd oldaláról közelíti – remek, ám tehetségüket többségükben inkább eddig a színpadon bizonyító színészek részvételével.
Andy Warhol óta tudjuk, hogy 15 perc hírnév (Viasat6, 21.00) mindenkinek jár. A baj csak az, hogy sajnos túl sokan visszaélnek ezzel, míg mások annyira akarják a tünékeny közismertséget, hogy bármire hajlandóak érte… Két kelet-európai suttyó New York-i ámokfutása is a média érdeklődésébe tud kerülni nagyjából 15 percre, ez azonban ennél sokkal nagyobb mértékű gondot okoz a rendőrség médiasztárjának, a páváskodó főzsarunak, akit Robert de Niro alakít.
A háborús filmek kedvelői ezalatt újranézhetik A Sólyom végveszélybent (RTL Spike, 21.00), Ridley Scott maratoni háborús drámáját (kb. 144 perc), mely egy valóságban megtörtént szomáliai kommandós rajtaütés drámai pillanatokban bővelkedő, érzékletes filmes feldolgozása, értelemszerűen súlyos hollywoodi hangsúlyokkal (2 Oscar+2 Oscar-jelölés).
Üdvözölhetjük ma este Sir Anthony Hopkins-t is, ezúttal Hannibal Lecter ikonikus szerepében, bár A vörös sárkányban (AMC, 21.00) inkább csak “szakmai” tanácsokat ad az őt börtönbe juttató fiatal zsarunak (Edward Norton), hogyan teljesítse soron következő munkáját – természetesen egy őrült sorozatgyilkos elfogását.
Martin Scorseset mostanában egy bizonyos ír származású bérgyilkos életrajza miatt emlegetik. Mintegy miheztartás- és okulásképpen, nézzük meg ma este az öreg majd’ 30 éves moziját, mely egy bizonyos James Conway nevű gengszter életét meséli el. Ég és föld a különbség. A Nagymenők (Sony Movie Channel, 21.00) valóban eposzi méretű maffia-elméleti alapvetés, csupán Coppola Keresztapa-trilógiája és Leone Volt egyszer egy Amerikája mérhető hozzá. Ezerszer láttam már és nyilván még ezerszer fogom látni benne, Robert De Niro egyik emblematikus alakítása mellett, a legalább annyira elképesztő Joe Pescit, illetve Ray Liottát. Ez az igazi, süt, üt és hengerel. (Az alsó képen Joe, Ray és Bobby.)
A Piaf (Duna, 21.20) viszont egy valóban megrázó erejű életrajzi film Edith Piafról, a tragikus sorsú sanzonénekesről, Marion Cotillard szinte 100%-os, Oscar-díjas alakításában (lásd a felső képen). Must See!
A Nekem 8 (RTL Klub, 21.30) egy tényleg megunhatatlan, habkönnyű krimikomédia Tim Robbinsszal és Martin Lawrence-szel. Láttuk már, fogjuk is még látni, azonban ma sem fog fájni – legfeljebb a röhögés.
A Bugsy (TV4, 22.00) című nagyszabású gengszterdráma Bugsy Siegelről, Las Vegas megteremtőjéről szól, nagy sztárokkal (Warren Beatty, Annette Benning, Harvey Keitel, Sir Ben Kingsley, Elliott Gould), pazar kiállításban és megfelelő hosszban (131 perc+reklámok). Barry Levinson filmje azonban csak követni tudja Scorsese elébb ajánlott, brutális hömpölygését.
Ugyanekkor munkaidejüket irodákban töltő dolgozók is röhöghetnek egy jót saját magukon (valamint álmodozhatnak egy igazságos, szebb világról), hiszen a Hivatali patkányok (Comedy Central, 22.30) című szatírában éppen az történik, ami a valóságban soha, csakis az íróasztal felett görnyedő fejekben, minden egyes, gyötrelmes lassúsággal eltelt munkanapon.
Később este még Rendes fickók (Film+, 23.00) is várnak ránk. Talán az Elkéstél, Terry! című Raymond Chandler-regény kezdődik úgy, hogy kopogtatnak az ajtón, amely rövidesen kinyílik és … most vagy Philip Marlowe, a főhős magándetektív vágja orron azt, aki ajtót nyit, vagy őt vágják éppen orron, arra már nem emlékszem; na, ez a film tök ilyen. Nem is tudom, mikor röhögtem magam utoljára könnyesre egy krimin, de ezzel a filmmel így történt. Shane Black tökéletes Chandler/Marlowe hommage-t alkotott ezzel a remekbe szabott, színes film noir-komédiával, melynek finomságait természetesen nem érzi az, akinek fogalma sincs, kicsoda ez a Marlowe, mi fán terem a film noir, hiszen mindvégig ebben a relációban zajlik minden: tessék olvasni, művelődni és egy világ fog kinyílni… Pluszpont, hogy mintha duplán látó szemüvegen át néznénk az ismert sztoriban az ismert figurát: Marlowe és a chandleriánus, klasszikus krimitörténet két karakterből áll össze, egyfajta mozaikként: Ryan Gosling és Russell Crowe istenien működnek együtt. Bármeddig elnézném őket, s kalandjaikat…