Hogy oldjam picit a hétkezdet baljós hangulatát, Funes Lajossal nyitnám a sort (lásd a képen). A Káposztalevesben (Film Mánia, 21.00) éppen fingóverseny zajlik (komolyan!), mikor egy repülőcsészealj száll le a veteményesbe, és a belőle kiszálló űrlény rajongani kezd a címben említett levesért. Az ufó annyira rákattan, hogy egészen furcsa dolgokra is hajlandó annak érdekében, hogy minél tovább maradjon a Földön. Szóval, ez a film akkora baromságnak ígérkezik, hogy képtelen voltam kihagyni a napi ajánlóból, utólag is elnézések özönét kérve…
A Minden héten háború (Film+, 21.00) eközben Oliver Stone nagyszabású filmeposza Amerika egyik első számú őrületéről, az amerikai fociról (értsd: a rögbi amerikai változatáról). A szereposztás is igen súlyos, azonban kiemelkedik belőle Al Pacino (örökös szinkronhangjával, Végvári Tamással), aki a film középpontjában álló futballedzőt alakítja, az általában megszokott intenzitással és minőségben. A film azonban azok számára is ajánlott, akik nem ismerik, sőt tán még idegenkednek is ettől a közhelyesen “ostoba izomagyak focijának” tartott sportágtól. Ugyan sportfilm ez, de nem minden tartalom nélkül – mutatja ezt az is, hogy az amerikai Oscar-díj akkori osztásánál szinte szóba sem került, ellenben az inkább a minőségi művészfilmek felé tendáló Berlini Filmfesztiválon Arany Medve-jelölést kapott.
Jön A hazafi (Mozi+, 21.00) is, a kegyetlen, rettenthetetlen, kiismerhetetlen és engesztelhetetlen Mel Gibson képében, Roland Emmerich 164 perces, amerikai függetlenségi háborús eposzában. Békés parasztember a címszereplő, aki vállát vonja a háború hírére, ő családját akarja csupán eltartani, földet akarja túrni és köpni nagyot a lenyugvó nap felé, csak úgy. Hagyják őtet békén. Legnagyobb fia (Heath Ledger) keblét azonban forradalmi hév feszíti, s hogyha kell, halni is mer a hazáért, a szabadságért, a függetlenségért. A háború azonban igen csúnya dolog, amit a harcra tüzelő röpiratok rendre el is hallgatnak, természetesen a fiú is besokall és dezertál a seregből. Az otthonmaradó öccse próbálja megvédeni, de az ostor rajta csattan. Immár az apának is ott kell hagynia az eke szarvát, szemében őrült láng gyúl, kérges tenyere fegyvert markol… A végén természetesen magasan leng a csillagsávos lobogó és megtanulhatjuk azt is, hogy senki nem lehet független saját nemzete függetlenségi háborújában.
A Túszjátszma (Sony Movie Channel, 21.00) című túszdrámában, Joel Schumacher precíz, de kissé lélektelen, szűk terekben játszódó túszejtős thrillerjében, Nicole Kidman és Nicolas Cage próbálja fotelbe tapasztani a nézőt – több, de inkább kevesebb sikerrel. (Bővebben)
Megmondom őszintén, Kertész Imre Sorstalanság című regényét akkor olvastam el, amikor írója megkapta a Nobel-díjat. Néhány évvel később, amikor Koltai Lajos, hazai mércével nézve óriási költségvetéssel nekiállt sebtiben megfilmesíteni a regényt, még élénken élt bennem a szöveg által megteremtődött száraz, szenvtelen, szinte már cinikus olvasat – amivel viszont köszönőviszonyban sincs Koltai filmje. A Sorstalanság (Duna, 21.25) ködös, művészi képekben tobzódó, horribile dictu, érzelmes film lett, mely témájából fakadóan megrázza az embert, hatással is van rá – csakhogy Kertész nem ezt, nem így írta meg. Még akkor sem, ha neve ott van a stáblistán és állítólag rá is bólintott a kész filmre…
A Hisztéria (Film Mánia, 23.00) című romantikus vígjáték a viktoriánus-kori Londonban játszódik, ahol is egy ifjú orvos (Hugh Dancy) altesti masszázzsal próbálja gyógyítani a hölgyek körében terjedő, veszélyes betegséget, a hisztériát. Csoda, hogy hosszú sorok kígyóznak a rendelő előtt? 😀 Az éppen erőre kapó feminista mozgalmak egyik prominense azonban átlát a szitán és kuruzslónak kiáltja ki az ifjú orvost…