Negyvennyolcadik nap, Anyák napja a karanténban. Willard Carrol szerzői (írta&rendezte) filmjének, a Szeress, ha tudsz!-nak (Film Mánia, 20.00) témája könnyen kikövetkeztethető a címből: képesek vagyunk-e szeretni (vagy nem szeretni) egymást ebben a mai, modern, rohanó társadalomban? Tizenegy pár történetét követjük nyomon az igen jól megírt, szórakoztató, de azért még bőven okos filmben, akiket Hollywood színe-java kelt életre (pl. Angelina Jolie, Ellen Burstyn, Gillian Anderson, Gena Rowlands vagy Madeleine Stowe a női szakaszban, illetve Dennis Quaid, Anthony Edwards, Sean Connery vagy Ryan Philippe a férfiban, valamint sokan mások).
Az Anyák napja (Duna, 21.15) nyilvánvalóan semmi zsákbamacskát nem tartalmaz. Édesbús francia film az anyákról, rengeteg nővel a főbb szerepekben. Nem láttam még amúgy, de a promó szövege elég beszédes: “Lehet színésznő, nővér, gyerekorvos, virágárus, pék, tanár, munkanélküli vagy akár maga a köztársasági elnök. Lehet jóindulatú, ügyetlen, túlterhelt, zsarnoki, kényeztető, szerető, törékeny, fegyelmezett vagy őrült. Lehet hiányzó vagy mindenütt jelen lévő. Még köztünk élő vagy már csak emlék. Lehetünk a fia vagy a lánya, történjen bármi, a gyereke maradunk. Vágyunk rá, hogy végre elengedjen minket és félünk, hogy egyszer elhagy bennünket. Ő az ANYA.”
Később Julio Medem tárja fel mesteri érzékenységgel egy asszony (Penelope Cruz – a képen) görög sorstragédiába illő történetét. Mama (Duna, 23.00) című filmje nagyon egyszerű üzenetet hordoz: van helyünk és van dolgunk ezen a földön. Időnk ki van mérve, kinek több, kinek kevesebb. Nehéz együtt élni a tudattal, hogy perceink, napjaink meg vannak számlálva, miközben talán fontos teendőink lennének még az életben. (Bővebben)