Tény, hogy Mindenki szereti a bálnákat (Moziverzum, 21.00)… A valóságban megtörtént eseményeket feldolgozó megható film egy alaszkai tévériporter (John Krasinski) és Greenpeace-es barátnője (Drew Barrymore) áldozatos harcát meséli el, amit annak érdekében vívnak, hogy kiszabadítsanak egy jég halálos fogságába rekedt bálnacsaládot – aminek érdekében még az orosz és amerikai haderők is fegyverbarátságot kötnek.
De énekelhetjük azt is újra, hogy csokko-csokko, Csokoládé (Filmcafe, 21.00), ó, szinyóra, vegyen magának egyet… – bár itt éppen Juliette Binoche főzi meg magának Johnny Deppet Lasse Hallström nagy sikerű szerelmes filmjében, melynek romantikus fősodra emellett lemossa a leplet az önámító, álszent farizeusokról is. Tényleg cuki film, ha nem láttuk volna még…
Azt mondják a Coen-testvérek, hogy A félszemű (m2, 21.10) című westernjükben Charles Portis 1968-as azonos című (True Grit) regényéhez nyúltak vissza, nem pedig simán lemásolták annak egy évvel későbbi, Henry Hathaway által rendezett és John Wayne címszereplésének Oscart is hozó első filmadaptációját. (Coenék filmje csak jelöléseket kapott, igaz, abból rengeteget.) JÁTÉK! A film megtekintése előtt, de akár közben, nézzünk bele az eredeti ’69-es filmbe… Érdekes lehet összehasonlítani a látottakat Coenék filmjének idevágó jeleneteivel. Coenék filmjéről bővebben itt.
Megkerülhetetlen Natalie Portman alakítása a Jackie (Duna, 21.15) című filmben. Sőt, tovább megyek: a film legalább annyira szól Natalie Portmanről, mint Jacqueline Kennedyről, a meggyilkolt amerikai elnök, John F. Kennedy özvegyéről, hasonlatosan például Helen Mirren Erzsébet királynőjéhez (Oscar-díj 2007-ben), vagy Meryl Streep Vasladyjéhez (Oscar-díj 2012-ben). Az igazi kérdés tehát itt valójában az, lesz-e kétszeres Oscar-díjas Natalie Portman? (Ez alkalommal nem lett.) No, de hogy milyen nő is volt ez a Jackie, azért derül valamicske fény erre is ebből a moziból (de hogyan is kaphatna bárki alakjának megformálásáért fényes díjat, ha éppen ez nem derül ki belőle…) (Bővebben)
Később láthatjuk Christian Bale-t is, a szó szoros értelmében csontsoványan, ugyanis Bale A gépész (Film Mánia, 21.50) címszerepéhez a filmtörténelem egyik legbrutálisabb fogyasztását hajtotta végre. A spanyol produkcióban készült film rendezője, Brad Anderson kemény tévésorozatokon (Drót, Kemény zsaruk) tanult, ami meg is látszik a filmen. Szépen szippantja magába a David Lynchet és Alfred Hitchcockot egyszerre megidéző film a nézőt. A történet tele van rejtélyekkel, furcsa, megmagyarázatlan dolgokkal, rendhagyó helyszínekkel, hirtelen feltűnő, nem létező alakokkal, Bale pedig -szokása szerint- remekel a rémálmai miatt már egy éve nem alvó gépésztechnikus figurájában. (Bővebben)
Daniel Day-Lewis is brutálisan nagyot alakít Paul Thomas Anderson sokak által igen nagyra tartott Vérző olaj (Paramount Channel, 22.00) című monstre mozijának címszerepében, de a zene (Jonny Greenwood) is nagyot szól. Elég jól dolgozik az operatőr (Robert Elswit), jó a forgatókönyv (Upton Sinclair alapján PTA). Járható út lehet az is egy nagyregény filmadaptációja esetében, hogy csupán egyetlen szálat bont ki a rengetegből, és azt boncolgatja, vajon mi is van -még- benne, vajon hová vezet, nem pedig elvész a részletgazdag, szinte betűhű megfilmesítésben, mint PTA jelen esetben. Ettől aztán kissé nyúlik a film, mint -stílszerűen szólva- a takony az olajos padlón (158 perc!), de a kísérlet mindenképpen szimpatikus. PTA kitűnő rendező és ahogy e filmben a korai kapitalizmus részletgazdag természetrajzát, s benne egy igazi, vérnősző vadkapitalista portréját festi meg, az előtt mindenképpen le a kalappal! Aranypolgár 2.
Az Áldott mélységeket (Duna, 23.00) valamilyen okból nem láttam még. Annyit kell tudni róla, hogy rendezte Pedro Almodóvar, 1983-ban. Egy hajdani gimnáziumi tanárnő ma éjszakai bárokban énekel, így tudja eltartani magát és drogfüggő szeretőjét. A srác azonban egy nap átlövi magát a túlvilágra, és a rendőrség a tanárnő/dizőzt gyanúsítja, aki kétségbeesésében az apácákhoz menekül… (Lásd a képen.) Elég későn lesz – na, majd valahogyan utánanézek.
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: