Mit nézzünk ma a tévében?

Csütörtök, július 30.

Az Igaz történet (Paramount Channel, 21.00) című film valóban igaz történeten alapul, amit színdarab formájában is bemutatott Rupert Goold, a rendező. Azonban a történet valójában az igazság mibenlétével foglalkozik, etikai és picit filozófiai értelemben is. Két szereplője van a sztorinak. Az egyik egy sikeres újságíró, aki egyszer, a közvetítendő üzenet érdekében, némileg átírta az üzenetet közvetítő anyag valóságtartalmát. Kvázi hazudott, s ez gyakorlatilag karrierjének végét jelentette (Amerikában így megy ez). A másik főszereplő egy gyilkos, aki a vád szerint kiirtotta a családját. A nárcisztikus pszichopata elfogásakor az újságíró nevét mondta a rendőröknek – így jött létre végül kettejük találkozása. Az újságíró karrierjének újraindítását reméli a gyilkos valódi személyiségének feltárásától, amit szándékai szerint egy könyvben jelentetne meg, a gyilkos viszont médiumként viselkedik és körmönfont, intellektuális játékban reprezentálja számára az “igazság” sokféle természetét. A nézőket nyilván megtévesztette a szereposztás, Jonah Hilltől (aki az újságírót alakítja – jól) a tőle amúgy megszokott kakapisi poénokat várták,  vagy nem tudom, James Francótól meg talán akciókat – ez a film azonban résztvevő gondolkodást kíván, még ha nem is jut messzebb a témában, mint Truman Capote a Hidegvérrel, vagy Norman Mailer A hóhér dala című műveiben. De azért egy jó darabig eljut és addig pontosan is fogalmaz…

 

 

A tévé képernyőjén mindenképpen kuriózum a grúz film. Idősebbek számára talán még mond valamit Tengiz Abuladze neve. Az illető úr, ugyebár, grúz volt. 1967-ben bemutatott, a neorealizmus hagyományait a keleti/kaukázusi misztikummal és a szovjetorosz filmművészet melankolikus filmköltészetével vegyítő hangú Könyörgés (m5, 21.00) című alkotása két szomszéd birtok közötti élet-halálharcról szól, melynek során a hagyományos emberi értékek odáig devalválódnak, hogy a megbékélést hirdetőnek kell halállal lakolnia. Tanulságos lesz.

Ezzel szemben, a Holiday (Sony Movie Channel, 21.00) című romantikus komédiában viszont két harmincas szingli, a napfényes Los Angelesben élő Amanda (Cameron Diaz) és a ködös, esős londoni Iris (Kate Winslet) cserél lakóhelyet egy röpke vakáció idejére, hátha jobb lesz nekik akkor – merthogy amúgy nem az, pillanatnyilag. Hogy mennyire lesz jó, arra ad némi támpontot a stáblista, melyből következően, Jude Law a romantikus, míg Jack Black a komikus irányba mozdíthatja a mérleg nyelvét. Az egyensúlyról a csajfilmek specialistája, Nancy Meyers rendezőnő gondoskodik 138 (!) hosszú, avagy éppenséggel túl rövid percben.

Copland (RTL Spike, 22.00) is tökös mozi. Nem véletlenül vetítik rengetegszer. Ebben az igen kemény zsarufilmben egy “igazságosjános” helyi seriff (Sylvester Stallone remek alakításában!) veszi fel a harcot a simlis nagyvárosi zsarukkal (Harvey Keitel, Ray Liotta, illetve Robert de Niro).

A még fiatal Catherine Deneuve és Gérard Depardieu játssza Francois Truffaut egyik utolsó filmjének, Az utolsó metrónak (Duna, 22.00) két főszerepét. A melodramatikus történet a nácik által megszállt Párizsban játszódik, ahol a zsidó színháztulajdonost felesége a színház pincéjében rejtegeti a németek elől, miközben a férj onnan, a feleségén keresztül instruálva állítja színpadra a színház új bemutatóját. Azonban a színház társas műfaj… (Megmondom őszintén és mea culpa, de ha megfeszítenek se emlékszem erre a filmre. Lehet, hogy nem is láttam…)

Az Isten hozta, őrnagy úr! (m5, 22.25) viszont egészen biztosan halhatatlan remekmű, melynek örök helye van a világ filmművészetének mennybéli mozijában. Egyrészt, mert önmagában is egy remek film, óriási színészek óriási alakításával: Latinovits Zoltán például pályafutásának egyik emblematikus figuráját alkotta meg az Őrnagy szerepében, zseniálisan. Sinkovits Imre falusi tűzoltóparancsnoka hasonló méretű alakítás, gigászi méretű kisember. Fónay Márta, Venczel VeraDégi, a postás, Páger, a plébános… (A képen Venczel, Sinkovits, Fónay és Latinovits.) Ha értették, láthatták volna ezt a filmet Hollywoodban, 10 Oscar biztosan járt volna érte. Másrészt, Fábri Zoltán minden idők egyik legjobb irodalmi adaptációját alkotta meg e filmmel, hiszen általa Örkényvilághírű műve (Tóték) e filmmel méltó módon, gondolatában, stílusában hibátlanul, a szerzővel azonos minőségben konvertálódott mozgófilmmé.

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

A Google és Facebook belépéssel automatikusan elfogadod felhasználási feltételeinket.

VAGY


| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább a NLC. oldalra!