Oké, a mai menü már évekkel ezelőtt is uncsi volt uborkaszezonra. Kivétel talán Theodore Melfi 3 Oscar-díjra is jelölt tripla-életrajzi drámája, A számolás joga (Moziverzum, 21.00), de ezt is láthattuk már tévében. A film, mondhatni, három legyet üt egy csapásra. Egyrészt emléket állít három remek, rendkívül tehetséges nőnek, akik többszörös hendikepjük (afro-amerikaiak, ráadásul nők) ellenére nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy az USA felvegye, és tulajdonképpen meg is nyerje a Szovjetunióval folytatott hidegháborús űrversenyt (legalábbis annak kezdeti szakaszát); másrészt, úgy jó amerikai módjára, hozzájáruljon az ún. “amerikai álom” mítoszának fenntartásához. Harmadrészt sikerül elérnie azt is, hogy közben ne unjuk magunkat halálra, de ne is hányjuk tele a WC-t a gyomorforgató pátosztól, ahogyan azt sok más efféle tárgyú dolgozat esetében nem mindig tudjuk megúszni. Ízléses darab ez, mely ugyan nem tartózkodik az érzelmektől, az igazság érvényre jutásának katarzisától, ahogyan a kissé didaktikus narrációtól, valamint a jól bevált hollywoodi sablonok használatától sem – mégis működő, tanulságos mozi. Persze, éppen az előbbiekből fakadóan talán picit jellegtelen, középszerű is, de egyáltalán nem rossz nézni. (A képen jelenet a filmből.)
A többi is amúgy jó film… A háborús filmek kedvelői például újranézhetik A Sólyom végveszélybent (Paramount Channel, 21.00), Ridley Scott maratoni háborús drámáját (kb. 144 perc), mely egy valóságban megtörtént szomáliai kommandós rajtaütés drámai pillanatokban bővelkedő, érzékletes filmes feldolgozása, értelemszerűen súlyos hollywoodi hangsúlyokkal (2 Oscar+2 Oscar-jelölés).
A Gyilkosság a Fehér Házban (Sony Movie Channel, 21.00) című filmnek Wesley Snipes a főszereplője, ami viszont nem a tőle általában megszokott, nem túl intellektuális akciómozi, hanem egy kifejezetten tisztességes, csavaros, nyomozós krimi. Értelemszerűen a történet arról szól, hogy a Wesley által alakított vérprofi, dörzsölt, stb. zsarunak egy furcsa gyilkosság elkövetőjét kell megtalálnia, mely gyilkosság az amerikai elnöki rezidencián történt. Persze, a helyszín, és a benne tevékenykedő rettenetesen fontos emberek és fontos ügyek között ez a munka majdnem lehetetlennek bizonyul, ám akad egy nem várt segítőtárs (Diane Lane), mégpedig a titkosszolgálat köreiből.
Stephen Daldry 2002-es Az órák (Film Mánia, 21.00) című filmje “Michael Cunningham azonos című Purlitzer-, és PEN/Faulkner-díjas regényéből készült, amit viszont Virginia Woolf 1925-ös műve, a Mrs. Dalloway inspirált. Három korszak, három történet és három női sors olvad össze egyetlen történetté Az Órák időfolyamában. Úgy kapcsolódnak össze, mint a láncszemek, anélkül, hogy tudnák, ugyanaz a nagyszerű irodalmi alkotás változtatja meg visszavonhatatlanul az életüket. Virginia Woolf (Nicole Kidman –a képen– e filmben nyújtott alakításáért Oscar díjat kapott) a húszas évek londoni külvárosában az elmebajjal küzd, és közben első nagy regényét, a Mrs. Dallowayt írja. Laura Brown (Julianne Moore) Los Angeles-i feleség és anya több mint két évtizeddel később, a második világháború végén olvassa a regényt, és hatására elsöprő erejű változást forgat a fejében. A mai New York Cityben ott van Clarissa Vaughan (Meryl Streep), aki Mrs. Dalloway modern alteregója, s aki szerelmes Richardba (Ed Harris), az AIDS-ben haldokló, briliáns költő-barátjába.” Én semmire nem emlékszem belőle.
Nézhetjük még Johnny Deppet is Betépve (AMC, 23.00), ami ezúttal azonban tényleg egy élmény lesz. Ted Demme remek filmje egy tökéletesen hétköznapi srác életrajza, aki egy hirtelen ötlettől vezérelve az egyik legnagyobb amerikai kokainimportőrré küzdötte fel magát, még régen, valamikor a diszkógömbös, flitteres hetvenes években.
Az Albert és Allen Hughes által rendezett A pokolból (Paramount Channel, 23.50) című thriller remek feldolgozása Hasfelmetsző Jack híres történetének, aki minden bizonnyal nemcsak a viktoriánus Anglia, de tán minden idők egyik leghíresebb sorozatgyilkosa (volt). Főbb szerepekben Johnny Depp (itt is), Heather Graham, Robbie Coltrane és Ian Holm. (Bővebben)
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: