Egyfajta Tüskevár-történet a Mezítláb a tarlón (Duna, 20.30), csak éppen itt nem egy nyarat, hanem néhány évet tölt “lenn, vidéken” a főszereplő. De hasonlóan erősebben, tapasztaltabban és érettebben kerül ki a megpróbáltatásokból. Ez a történet lényege. Jan Svěrák filmje abban is más, hogy itt az egész családjával kényszerül vidékre költözni a főszereplő, miközben tombol a második világháború. A film tipikus cseh modorban zajlik, bár nem hallgatja el a háborús idők rettenetes córeszét, mégis az egészet áthatja valami finom, optimista derű és emberszeretet. A történet ezúttal is a papa, Zdenek Svěrák forgatókönyvéből készült, minden bizonnyal hiteles, átélt önéletrajzi mozzanatok alapján és az öreg feltűnik a filmben egy kisebb szerepben is. Jan Svěrák filmje egy kifejezetten szerethető, bájos, ám tartalmas kis mozi.
Bodor Ádám novellájából Gothár Péter rendezésében készült 1995-ben A részleg (m5, 21.05) című film, mely abban az évben elnyerte az akkor még létező Magyar Filmszemle nagydíját is. A sziklakemény, határozott vonalvezetésű történet egy meg nem nevezett, de tökéletesen felismerhető, kelet-európai diktatúra leghátsó bugyraiba kalauzolja el a nézőt. Főhőse –Nagy Mari (lásd a képen) emblematikus alakításában- egy mérnök, akit váratlanul kineveznek egy vidéki részlet vezetőjének. A fiatal mérnöknő útra kel és hosszú, viszontagságos utazás után megérkezik a világ végénél is messzebb rejtőzködő körzetbe (vö: Sinistra-körzet), ahol a részleg található. A nő ekkor már érzi, hogy innen már nincs számára visszaút…
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: