Mit nézzünk ma a tévében?

Péntek, február 19.

Egyfajta Tüskevár-történet a Mezítláb a tarlón (Duna, 20.30), csak éppen itt nem egy nyarat, hanem néhány évet tölt “lenn, vidéken” a főszereplő. De hasonlóan erősebben, tapasztaltabban és érettebben kerül ki a megpróbáltatásokból. Ez a történet lényege. Jan Svěrák filmje abban is más, hogy itt az egész családjával kényszerül vidékre költözni a főszereplő, miközben tombol a második világháború. A film tipikus cseh modorban zajlik, bár nem hallgatja el a háborús idők rettenetes córeszét, mégis az egészet áthatja valami finom, optimista derű és emberszeretet. A történet ezúttal is a papa, Zdenek Svěrák forgatókönyvéből készült, minden bizonnyal hiteles, átélt önéletrajzi mozzanatok alapján és az öreg feltűnik a filmben egy kisebb szerepben is. Jan Svěrák filmje egy kifejezetten szerethető, bájos, ám tartalmas kis mozi.

 

 

Bodor Ádám novellájából Gothár Péter rendezésében készült 1995-ben A részleg (m5, 21.05) című film, mely abban az évben elnyerte az akkor még létező Magyar Filmszemle nagydíját is. A sziklakemény, határozott vonalvezetésű történet egy meg nem nevezett, de tökéletesen felismerhető, kelet-európai diktatúra leghátsó bugyraiba kalauzolja el a nézőt. Főhőse –Nagy Mari (lásd a képen) emblematikus alakításában- egy mérnök, akit váratlanul kineveznek egy vidéki részlet vezetőjének. A fiatal mérnöknő útra kel és hosszú, viszontagságos utazás után megérkezik a világ végénél is messzebb rejtőzködő körzetbe (vö: Sinistra-körzet), ahol a részleg található. A nő ekkor már érzi, hogy innen már nincs számára visszaút…

A bűnbak (Duna, 22.20) című filmről semmit nem tudok, azon kívül, hogy Daphne du Maurier (A Manderley ház asszonya; Madarak) regényének 2012-es, angol feldolgozása. Ennyit találtam róla a neten: “1952-ben, miközben Anglia a királynő megkoronázására készül, egy vidéki kocsmában összetalálkozik két férfi, akik megdöbbenten ismerik fel egymásban – önmagukat. Megtévesztésig hasonlóak egymáshoz, vagyoni helyzetük és ahogy hamarosan kiderül, jellemük azonban erősen eltér egymásétól. Johnny, egy csőd szélén álló gyár tulajdonosa a sors kezét látja a találkozásban, egy olyan alkalmat, amelyet mindenképp a maga hasznára kell kihasználnia. Így történik végül, hogy John, az állását nemrég elveszített tanár, mikor másnap felébred a kocsma vendégszobájában, hasonmása helyében találja magát, sofőr és autó várakozik rá, otthona egy káprázatos, de gazdasági gondok terhelte kastély, családjában pedig zűrzavaros viszonyok káosza fogadja. John felismeri, hogy felettébb nagy szükség volna jó szándékra és becsületességre, hogy rendbe tegye a család és az üveggyár ügyeit, ez azonban nem pontosan az, ami Johnny szándéka volt a személycserével.” A film állítólag igényes kivitelű, látványos darab, Matthew Rhys pedig remek a kettős főszerepben.

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább a NLC. oldalra!