Mit nézzünk ma a tévében?

Kedd, március 15.

Akár vehetjük “keringőre való felhívásnak” is Sára Sándor 80 huszárját (Duna, 21.05), mely azonban azt a történelmi eseményt idézi meg, melyben a Habsburg-birodalom védelmére felesküdött Lenkey-huszárok az 1848-as év tavaszának pesti eseményeinek hírére úgy gondolták, hogy helyük a felkelők oldalán van és lengyelországi állomáshelyüket elhagyva (az ezért járó súlyos hadbírósági ítélet és az esküszegés teljes tudatában), elindultak haza a Kárpátokon keresztül. A hosszú, viszontagságos úton aztán előjön minden, ami annyira jellemzi a magyar történelmet a kezdetektől mostanáig (és nyilván majd ezután is…). Pontos, szép film ez az ún. magyar sorsról, a kérdés csak annyi, hogy hogyan pozicionáljuk be magunkat, illetve a jelen kor szereplőit, eseményeit ebbe a történetbe…

 

 

mona lisa mosolya - középen julia roberts

 

Persze, egy hazafi mit tehet? Örül neki, hogy itt lehet… A hazafi (Cool, 19.00) viszont ki lenne más, mint a kegyetlen, rettenthetetlen, kiismerhetetlen, engesztelhetetlen Mel Gibson, ezúttal Roland Emmerich 164 perces, amerikai függetlenségi háborús eposzában. Békés parasztember ő, aki vállát vonja a háború hírére, ő családját akarja csupán eltartani. Hagyják őtet békén. A legnagyobb fia (Heath Ledger) keblét azonban forradalmi hév feszíti, s hogyha kell, halni is mer a hazáért, a szabadságért, a függetlenségért. A háború azonban igen csúnya dolog, amit a harcra tüzelő röpiratok rendre el is hallgatnak, a fiú is besokall és dezertál a seregből. Az otthonmaradó öccse próbálja megvédeni, de az ostor rajta csattan. Immár az apának is ott kell hagynia az eke szarvát, szemében őrült láng gyúl, kérges tenyere fegyvert markol… A végén természetesen magasan leng a csillagsávos lobogó és megtanulhatjuk azt is, hogy senki nem lehet független saját nemzete függetlenségi háborújában.

De tekintsünk előre, holnap meló. A Förtelmes főnökökről (film+, 21.05) mindenkinek vannak fogalmai. Ebben az irodai komédiában nyomorgó, rettegő és vacogó beosztottak fognak össze a címbeli elnyomók (a pszichopata marketingfőnök Kevin Spacey, a nimfomániás fogorvos Jennifer Aniston, valamint a szakmaiatlan, semmihez sem konyító Colin Farrell) ellen, egy hivatásos bérgyilkos (Jamie Foxx) segítségével.

Melléfogás (Paramount Channel, 21.00) című krimiben viszont egy piti bűnöző gyilkol meg “véletlenül” egy másik piti bűnözőt, aki viszont véletlenül a nagyon nem piti, sőt kifejezetten nagypályás nagymenő bűnözőnek dolgozott… A probléma, valamint a kellő “jellemfejlődésnek” teret engedő konfliktushelyzet tehát adott, ahogyan az ennek érdekes kifejtéséhez minimálisan szükséges szereplőgárda is: Harvey Keitel, Miguel Ferrer, Cuba Gooding Jr. and others.

1995-öt írunk. Egy Budapestről Bécsbe tartó vonaton megismerkedik egymással Céline (Julie Delpy), a francia egyetemistalány és Jesse (Ethan Hawke), az amerikai srác. Végigdumálják az utat, sebtiben egymásba szeretnek, ám mindketten tudják, boldogságuk véget is ér, Mielőtt felkel a nap (Story4, 21.00). Itt kezdődik Richard Linklater évtizedeken átívelő, elbűvölően romantikus története.

Ugyanekkor Jennifer Aniston is szerelmes lesz, ezúttal Vince Vaughnba. Gyorsan össze is költöznek – de aztán a szerelem itt is elszáll, és marad helyébe egy kiállhatatlan izé. A Szakíts, ha bírsz (Viasat3, 21.00) című romantikus komédia ugyan nem a valóságon alapul, de akár alapulhatna is, már amennyiben jól emlékszem a bulvárlapok néhány évvel ezelőtti híreire. (És jól emlékszem.)

A Mona Lisa mosolya (Filmcafe, 21.55) tulajdonképpen a Holt költők társaságának leányiskolai megfelelője. Robin Williams renitens irodalomtanára helyett azonban itt Julia Roberts (a képen középen) renitens művészettörténet-tanára áll a középpontban. Feladata azonban mindössze annyi lenne, hogy a hallgatókat felkészítse a tökéletes feleség szerepére. 1953 Amerikájában ez a megfelelő sminkelésen, divattanácsokon, és a szokásos háztartás-vezetési ismereteken nemigen terjedt túl, egy feleség ne gondolkodjon és főleg ne érdekeljék olyan bűnös dolgok, mint a művészi szabadság, önkifejezés, stb., ami viszont épp a Julia által alakított tanár szívügye. Szerethető film, szépen egybehangzik a pedagógustüntetés üzenetével.

Egy rámenős, dörzsölt liberális újságírónő (Meryl Streep) az új afganisztáni katonai stratégiáról faggatja a feltörekvő, sima modorú és gátlástalan republikánus szenátort (Tom Cruise). Az újságírónő szélesen lendített szívlapáttal megy neki a vakítóan fehér porcelánfogsornak, azonban úgy pattan le róla, mint indexes újságíró Lázár Jánosról a gránitszikláról. Eközben egy politikatudomány-professzor (Robert Redford) arra próbálja rávezetni tehetséges diákját, aki tanulmányait abbahagyva önkéntesnek jelentkezik Afganisztánba, hogy vannak, akiknek egyetlen lehetősége a kiemelkedésre a katonai szolgálat, ám akinek kitűnő agya van, aki tehetséges, annak más utakon kell járnia. Gyávák és hősök (Galaxy, 22.00) kavarognak Robert Redford három szálon futó politikai drámájában. (Bővebben)

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

A Google és Facebook belépéssel automatikusan elfogadod felhasználási feltételeinket.

VAGY


| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább a NLC. oldalra!