Tök jó filmek, így uborkaszezonban… Wim Wenders 2004-ben készült A bőség földje (D1 TV, 19.10) című alkotása egy izgalmas filmesszé például, Wenders mániájáról, Amerikáról szól, egy vietnami veterán és egy fiatal, hívő katolikus lány szemszögéből nézve, hogyan élik meg a 09.11-i terrortámadás okozta sokkot. A férfi (John Diehl) igazi hazafi, aki mára eszményeiből kiábrándulva, céljait vesztve sodródik, s aki számára a terrortámadás új célt, új ellenséget jelent. A lány (Michelle Williams) viszont évtizedeket élt Afrikában és Palesztinában, így mélyen át tudja érezni azt a motivációs erőt, ami akár a terroristákat is hajthatja…
A bizarr szépségű Isabelle Adjani, a kilencvenes évek szexikonja, Sharon Stone és a mackós termetű olasz-amerikaiak egyik állandó megszemélyesítőjeként ismert Chazz Palminteri játssza Az ördög háromszöge (Paramount Channel, 21.00) című thriller főszerepeit. A szerelmi háromszög-történet valójában egyik kedvenc filmemnek, Henri-Georges Clouzot 1955-ös Ördöngösök című hideglelésének negyven évvel későbbi, ráadásul amerikai remake-je – úgy emlékszem, annak idején nagyon utáltam. De hát ki szereti, amikor másolgatják kedvenceit? Clouzot amúgy egy elég méltatlanul elfeledett zsenije a krimi/thriller műfajának, nem véletlenül tartotta fontosnak Tarantino is, hogy az ő egyik filmjét vetítse az a mozi a Becstelen Brygantikban, amelyikben később a végkifejlet is lezajlik. A mai film… Nos, talán meglátjuk. A sztori durva, az biztos.
Egy jó ötlet kissé elpuskázott lehetősége A nyolc tanú (SuperTV2, 21.00) című film. Pete Travis rendező egy fiktív elnökgyilkosságot kíván nyolc különböző szemszögből elmesélni, aminek akciórészét viszonylag ügyesen meg is oldja, a neves színészi gárdával azonban sajnos nem igazán tud mit kezdeni (a szabadjára engedett színészek pedig szokás szerint, irtózatos ripacskodást rendeznek). Ráadásul ahogyan tisztul a kép, a film is menthetetlenül belesüllyed a középszerbe. Kár érte – de megtekintésre mégis érdemes ez a darab.
A dél-koreai Park Chan-wook a kétezres évek elején berobbant (és mára elég rendesen kifulladt…) távol-keleti filmbumm egyik legendás alakja, akinek ún. Bosszú-trilógiáját áhítattal nézik újra s újra a mester rajongói. A mai Oldboy (AMC, 22.00) a középső darab (A bosszú ura az első, és A bosszú asszonya a harmadik rész), mely azonban önállóan is értelmezhető, szuverén alkotás a bosszú lelki és fizikai természetrajzáról. Végletekig kifinomult, szinte esztétizáló erőszak-ábrázolás, fröcsköl a vér, szakad a hús és törik a csont egy izgalmas, nyugati szemmel és aggyal is követhető történetben. (A képen Choi Min-sik az emblematikus főszerepben.)
A Cry Baby (Duna, 22.20) az excentrikus amerikai filmes zseni, John Waters elképesztően extrém rock&roll panoptikuma, a megszokottan excentrikus kompániával: a gumiarcú Iggy Poppal, Traci Lordsszal, kora pornóhercegnőjével és másokkal, valamint és nem utolsósorban Johnny Deppel. Én ha rocka-psychobilly csávó lennék, akkor naponta megnézném ezt a filmet, már csak miheztartás véget is, de még így is szórakoztató, hogy nem vagyok az.
A Martha Marcy May Marlene (SuperTV2, 22.55) című igen jó és igen nyomasztó társadalomkritikus thriller egy fiatal lányról szól, aki minden jóval ellátott, gondtalan életét, s egyben annak tétlen unalmát rúgja fel azzal, hogy világgá megy. Világgá megy, és meg sem áll egy aktív, tevékeny és boldog élet ígéretét zengő, gyanús szektáig. A több fontos díjat is elnyert remek filmből látni fogjuk a valóság szépséges szivárványzuhatagát, valamint Elizabeth Olsen (a kissé nyálbő kislányfilmekből ismert Olsen-nővérek nővérének) parádés alakítását. (Bővebben)
Ken Loach késő esti Halál sugárút (Duna, 23.45) című filmjében a háborúról moralizál és nem meglepetés, hogy nem szereti. Célkeresztjében az iraki (afgán, stb.) háborúban magukat degeszre kereső zsoldosszervezetek embertelen cinizmusa, ítélete pedig radikális. Egy iraki veterán nyomoz barátjának Irakban történt halála ügyében, és olyan mélyre jut, ahonnan nincs kiút. Lelkileg, pszichológiailag hiteles bosszúdráma ez Mark Womack megrázó alakításával.
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: