Korán indíthatjuk az estét az Űrcowboyok (film+, 18.40) című vicces, színes és szélesvásznú (nem scifi!) vígjátékkal, mely arról szól, hogy az öreg űrhajós (Clint Eastwood, Tommy Lee Jones, James Garner és Donald Sutherland) nem vén űrhajós. (Bővebben)
A megrögzött összeesküvéselmélet-gyártók, üldözési mániájukat túlfejlett önvédelmi mechanizmusnak álcázó paramatyik és általában az egyszerű “agyasok” egyik kedvenc filmje a Pillangó-hatás (Prime, 21.00), ami egy csavaros, igazi ‘agyafúrt’ thriller, mely azzal a sokakat érdeklő témával játszik el, hogy mi lenne, ha meg tudnánk változtatni a múltbéli cselekedeteinket, ezáltal a jelent s jövendőt is… (Lásd: A káoszelmélet szerint egy olyan apróság, mint egy pillangó szárnyának rezdülése, mondjuk itt, Magyarországon, az általa okozott ok-okozati láncolat eredményeképpen akár tájfunt is okozhat a világ túlsó felén.) Érdemes megnézni a filmet egyszer, még Ashton Kutcher sem tudta elrontani.
Alapvetően utálom a repülőgép-katasztrófás filmeket, azonban Paul Greengrass A United 93-as (Story4, 21.00) járat történetét feldolgozó filmje elég érdekes ahhoz, hogy ajánljam. Arról a repülőről van szó, amit nem sikerült “célba juttatni” 2001 szeptember 11-én. Greengrass az utasok rokonaival való interjúk, a légi irányítás és a biztonsági szolgálatok ügyeletben lévő tagjainak visszaemlékezései és más dokumentumok alapján rekonstruálja a United 93-as járat utolsó repülését – az eredmény igen hitelesnek tűnik, amellett, hogy mint film, megdöbbentő és torokszorító. (A filmnek szomorú aktualitást ad a minapi, dél-amerikai repülőszerencsétlenség, melyben egy komplett brazil focicsapat veszett oda…)
Betekintést nyerhetünk aztán Benjamin Button különös életébe (Viasat3, 21.00) is. A címbéli pasas egy tök átlagos, középszerű ürge, pont olyan, mint amilyenek mi is vagyunk. Ami érdekessé teheti mégis ezt a pacákot, az az, hogy történetét a thriller műfajának megújítója, David Fincher rendezte, aki ezúttal F.Scott Fitzgeraldhoz, a nagy amerikai íróhoz nyúl vissza (aki Benjamin Button életét eredetileg megírta). Rengeteg jelölés a filmnek, benne rengeteg sztár, rengeteg idő és rengeteg, rengeteg szentimentalizmus. (Bővebben)
Tombolnak azonban a Vad vágyak (Filmcafe, 21.00) is. Mivel javában zakatol a tanév, nem árt talán szólni egy, a fiatal, jóképű, férfi nemű tanerőket fenyegető, messze nem alábecsülhető veszélyforrásról. Vad vágyak hajtják például a filmbeli végzős gimnazista osztály nem szőke bombázóját (Denise Richards – a képen) az egyik tanár (Matt Dillon) irányába, aki természetesen a tanári etikának megfelelően (nincs PÖCS!) ellenáll a kísértésnek. A kielégítetlen vágy azonban nem lankad, sőt bosszúvággyá változik és a tanár hamarosan egy ördögien kitervelt szexuális erőszaktétel-sorozat kellős közepében találja magát – elkövetőként. Tanulság no. 1: SOSE járjunk koszos kocsival, ha jóképű tanárok vagyunk… Tanulság no. 2…
Ranódy László 1963-as Pacsirta (m5, 22.15) című filmdrámája eléggé agyonhallgatott (legalábbis, valamiért ezt a filmet kevéssé szokás emlegetni a nagy magyar filmek között) nemzetközi sikere a magyar filmnek, hiszen amellett, hogy ’64-ben jelölve volt a cannes-i Arany Pálmára, Páger Antal el is nyerte a Legjobb Férfi alakításnak járó díjat. Kosztolányi regényéből készült filmadaptáció egy idősödő házaspár története (Páger partnere Tolnay Klári), akik egész életüket csúnya, komplexusos, problémás lányuk (Nagy Anna) istápolásával, és mihamarabbi férjhez adásának szentelték. Amikor a lány egy nyáron elutazik a vidéki rokonokhoz, amúgy szintén alig leplezett férjhez meneteli okból, a szülők felszabadultan vetik magukat bele az szabad életbe, a szórakozásba. Barátkozni kezdenek, színházba járnak, táncolni, mulatni – mígnem eljön a keserves másnap: néhány nap alatt nem lehet egy elfecsérelt életet megjavítani…
Egy szolid thriller az Ember tervez (FOX, 22.50), melyben két, ma már igen tehetős hajdani egyetemi haver (Josh Brolin és Alessandro Nivola) fut össze az éjszakában, és italok társaságában elevenítik fel hajdani közös emlékeiket. Egy csinos lány (Reese Whiterspoon) csapódik a két yuppiehoz, s ahogy az történni szokott, az egyikükkel tölti az éjszakát. Reggel azonban a lány azt állítja, hogy a férfi megerőszakolta, és feljelentéssel fenyegeti. A pasas kétségbeesve hívja fel haverját, aki ott volt, amikor a lány megjelent…
A Halálkanyar (Filmcafe, 22.55) egy igen furcsa hangulatú poszt-western thriller, Sean Pennel és rengeteg más remek színésszel, valamint a “még soha ilyen szexi” Jennifer Lopezzel – Oliver Stone rendezői székéből. Penn “csak úgy, muszájból” autókázik bele a világba. Egy furcsa emberek lakta furcsa városba érkezik, ahol egy nehezen visszautasítható ajánlatot kap. Nem részletezem, legyen elég annyi, hogy egy igencsak alulértékelt, egyszerre Coen-i, Tarantino-i és természetesen Oliver Stone-i hatásokat mutató, remek kis műről, egyfajta posztmodern, vadul vágott vizuál-orgiáról, egy elrajzolt, groteszk és bizarr képregény-stílusú panoptikumról van szó – mely (eredeti cím: U Turn) nem tévesztendő össze azonban a hasonló címre magyarított, ráadásul ugyanebben az évben, 1997-ben készült másik Halálkanyarral (eredeti cím: Switchback).
A mára kissé “diszkontált” nevű Sas Tamás Szerelemtől sújtva (film+2, 23.05) című 2002-es filmje egyrészt az ügyes operatőri (Ragályi Elemér), másrészt pedig rendezői koncepciót illető bravúr, hiszen az egész film tulajdonképpen egyetlen lakásban, egyetlen szereplővel (Kovács Patrícia) játszódó történet, ami mégis mindvégig izgalmas “érzelmi thriller” és/vagy jó értelemben vetten kommersz kísérleti film.
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: