Mit nézzünk ma a tévében?

Csütörtök, augusztus 27.

Szergej Paradzsanov mindenképpen egyik legérdekesebb figurája a szovjet filmművészetnek: itt legyen elég róla annyi kedvcsinálónak, hogy örmény volt, aki Grúziában született és orosz börtönben ült ukrán nacionalizmusért. Persze, filmrendező volt és mindenféle más területen alkotó művész, szabad ember egy szabadságtól megfosztott korban, egy virtigli, öntörvényű zseni – érdemes elmélyedni élettörténetében. A szurámi vár legendája (m5, 20.50) című, összetéveszthetetlen hangulatú, lírai történelmi drámája egyetlen, szakadatlanul áradó képfolyam – cselekménye nagyban hajaz a mi Déva várát övező legendánké. Ínyenc filmrajongók számára kötelező a film megtekintése (a képen a film egyik jelenete). 

 

 

Változások kora (Film Mánia, 21.00) viszont amolyan kosztümös, pipiskedő, rizsporos parókás, kosztümös film(dráma). A főszereplő Robert Downey Jr.-t manapság főleg a Vasemberként ismerjük, itt azonban még “csak” egy ifjú, tehetséges orvost alakít II. Károly angol király udvarában. A film egy léha nőcsábászról szól, akiből aztán komoly, felelősségteljes ember válik az események sodró forgatagában. Két Oscar-díj, egy a jelmezeknek, egy pedig a látványnak, valamint olyan neves színészek, mint Meg Ryan, Hugh Grant, Sam Neill, Ian McKellen és sokan mások.

Mi okból és ki ölte meg Kennedy elnököt? Erre keresi a választ ma este is Oliver Stone a JFK – A nyitott dosszié (Paramount Channel, 21.00) című, sok díjra jelölt, sok díjat nyert és tényleg lehengerlő szereposztást villantó 1991-es, igen alaposnak tűnő, politikai oknyomozó drámájában.

Til Schweiger, a német Stohl Buci készített egy sor, a legkülönbözőbb műfajú filmet lányával, Lunával. A ma esti Őrangyal (Duna, 22.00) akciófilm lesz, annak viszont eléggé izgalmas: egy kiöregedett kommandósnak az a feladata, hogy megvédjen egy fiatal lányt, aki szemtanúja volt egy gyilkosságnak. Közhelyes sztorinak tűnik, de ebben a műfajban ritkán dolgoznak fel Pulitzer-díjas nagyregényeket…

Nem mondom, hogy bizonyos pénzügyi ismeretek hiányában teljes egészében értettem azt a kavarást, amit ebben A nagy dobás (SuperTV2, 22.25) című -néhány napja már előkapart- történetben véghez vittek a benne szereplő valós személyek (komoly szereposztásban: pl. Brad Pitt, Steve Carrell, Ryan Gosling vagy Christian Bale), de az biztos, hogy általa jóval többet értek sok mindenből, ami most van. A film a 2007-es nagy gazdasági világválságról beszél, illetve arról a közhelyről, hogy pénzt legtöbbet csakis pénzből lehet keresni. Számtalan film foglalkozott már a tőzsdék és a bankszektor machinációinak leleplezésével, a Tőzsdecápától a Wall Street farkasáig oda és vissza, és nem véletlenek a vadállati allúziók: a pénzvilág kavarógépei valóban vadállatok, akik egy százalékpontnyi anyagi sikerért simán tönkre teszik több ezer, tízezer, vagy akár milliónyi ember életét is, minden különösebb gondolkodás, lelkifurdalás és bármiféle szívfájdalom nélkül. Adam McKay Oscar-díjas forgatókönyvből készült (és még négy másikra jelölt) története annyiban erősebb az összes többinél, hogy még a hozzám hasonló, avatatlan porbafingóknak is érthetően magyarázza el, mi történt (mi történik!) a valóságban. (Bővebben)

Ron Howard éppen bezsebelte a Csodálatos elméért járó szobrokat, amikor, mintegy mellékesen, elkészítette ezt az Eltűntek (Film Mánia, 23.15) című ígéretes westernt, Tommy Lee Jones-szal és Cate Blanchett-tel. Ígéretes western ez, hiszen Tommy Lee ekkoriban ígéretes formát fut, westernekben pedig különösen. A film elején látunk is néhány szinte pszichedelikus tájképet, de a végére csupán (!) egy jó kis hagyományos kalandfilm kerekedik ki az egészből. Tehát nem afféle nu-western ez, filozofikus elmélkedésekkel, posztmodern műfaji keresztezésekkel, bár azért itt az indián misztika elég hangsúlyosan, és eleddig a mainstreamben különösebb hagyományokkal nem rendelkezően szivárog be, mint komoly cselekményszervező elem, hanem afféle üldözős, lövöldözős, emberrablásos, a műfaj összes elmaradhatatlan kliséjével operáló, klasszikus zsáner. Ron Howard pedig az ilyeneket tudja. (Bővebben)

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

A Google és Facebook belépéssel automatikusan elfogadod felhasználási feltételeinket.

VAGY


| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább a NLC. oldalra!