Mit nézzünk ma a tévében?

Hétfő, július 18.

Szóval, a múlt héten végigpergettem az olasz tévék kínálatát (abban a szállodában, ahol laktam, kb. 700 olasz nyelvű csatorna volt fogható, bár lehet, hogy egy idő után ismétlődtek a menüben – nem tudom), és arra a megállapításra jutottam, hogy nincs okunk szomorkodásra. Az olasz tévék még unalmasabbak, még rosszabbak, mint a magyarok. A fele reklám, ráadásul a legostobább tévéshopos fajtából (tudjuk: Ójándekk, csak most, csak önnek, egy fütyülő, UV-lámpás zoknivasaló, csak 1999 euróért!), a maradék szintén ostoba tévéshow, viháncoló, ismeretlen helyi celebek jópofiznak más viháncoló, ismeretlen helyi celebekkel… Aztán néhány hír- (általában valami történik valamelyik bíróságon és a helyi BUX is mindig zuhan), néhány film- (rettenetes olasz szinkronnal) és néhány sportcsatorna (kizárólag foci). Nem véletlenül van mindenki kinn a piazzán, a lidón és a trattoriák teraszain…:)

next - nicolas cage és jessica biel

 

Még egy ilyen, amúgy igen könnyed, habos-babos francia romantikus komédiába sem futottam bele, mint a Nathalie második élete (Film Mánia, 19.05), mely egy csókkal kezdődik, ami a lehető legváratlanabb időben és helyen csattan el, a lehető legelképzelhetetlenebb párosításban. A romantikus komédia ettől lesz az, ami, hiszen ha egy tökéletesen össze nem illő pár egy lehetetlen élethelyzetben találkozik, annak csakis szerelem lehet a vége (vagy semmi nem lesz belőle, de arról meg minek filmet csinálni), a bájos Audrey Tautou kisasszony és a sármosan bumfordi Francois Damiens hathatós közreműködésével. (Bővebben)

Picit később a hongkongi Wong Kar Wai My Blueberry Nights (Filmcafé, 19.20) című filmje repítheti el a könnyed, művészi melankóliába a lágy, bársonyos, süppedős merengésre vágyó -magyar- nézőket. Kávé, süti, cigaretta, Norah Jones-szal. (Bővebben)

Szegény Patrick Swayze ezúttal egy barátságos kidobót játszik az Országúti diszkóban (film+, 21.00), a VHS-korszak egyik legendás darabjában, akit egyszerre kóstolgatnak a helyi menő csávók és a szerelem, illetve e kettő sajátos kombinációja.

A mindig kitűnő Joaquin Phoenix adja az Agyaggalamb (Film Mánia, 21.00) című ’98-as krimi főszereplőjét, aki szemtanúja lesz legjobb barátja öngyilkosságának, aki azért vetett véget életének, mert a felesége megcsalta őt vele. A pasas magába zuhan, az özvegy azonban továbbra is találkozni akar vele. Közben a várost egy nőket gyilkolászó sorozatgyilkos tartja rettegésben. Az ügyben egy fiatal rendőrnő (Janeane Garofalo) nyomoz. Szerepel még a filmben Vincent Vaughn is. A zenét John Lurie írta, akit sok, egyéb más ok miatt szeretünk, és aki súlyos Lyme-kórja miatt már régen visszavonultan él.

Az első lovag (FEM3, 21.00) az a lovag, aki közvetlenül Artúr király mellett foglal helyett a mondabeli kerekasztalnál. Neve is van: Lancelot. Sorsa viszont irigyelt státusza ellenére szomorú, hiszen királyának jegyesébe, Guineverébe szerelmes, de nagyon. Kardozós, páncéloslovagos kalandfilm lesz ez, Sean Connery-vel, Richard Gere-el, illetve Julia Ormonddal a megfelelő szerepekben.

George Clooney egyik legutóbbi filmjét, a Műkincsvadászokat (SuperTV2, 21.00) még mindig nem láttam. A leírás alapján nekem valami Kelly hősei-variációnak tűnik, tankok nélkül. A második világháborús történetben egy különleges amerikai kommandó kapja feladatául a Hitler által elrabolt műkincsek felkutatását: a csapat azonban nem marcona deszantosokból, hanem múzeumigazgatókból, kurátorokból és művészettörténészekből áll. Természetesen, igen komoly a szereposztás (Clooney mellett például Cate Blanchett, Matt Damon, John Goodman, Bill Murray), a filmet viszont az emberek valamiért nem nagyon szerették…

A Dollár, kanna, szerelem (Cinemax, 21.25) című (illetve erre magyarosított) történet főszereplői egy kissé lusta, kissé lúzer pár, akik képtelenek egyről kettőre jutni a nemrégiben megkezdett “nagybetűs”-ben. Egy kezdetben szerencsésnek tűnő szerencsétlenség következtében jutnak birtokába címbeli tárgynak, ami rögtön csodás dolgokat kezd művelni: amint a közelében valaki fájdalmat érez, dollárokat, ropogós bankókat kezd köpködni magából… Az élet egy csapásra megváltozik Alice és John Macy (Juno Temple és Michael Angarano) körül, csakhogy hamarosan kiderül az is, hogy a kanna – Szauron jól ismert gyűrűjéhez hasonlóan – hamar elveszi gazdája eszét… (Bővebben)

A Közellenségek (TV2, 21.25) eközben egy közepes, gengszteres, dobtáras Thomson-géppuskával lövöldözős, nagyobb csipetnyi romantikával fűszerezett életrajzi film a hírhedt gengszterről, John Dillingerről. Rendezte Michael Mann, Dillinger Johnny Depp, az ügynök, aki el ekarja őt kapni: Christian Bale, a gengszter csaja pedig Marion Cotillard. (Bővebben)

A Next – A holnap a múlté (Viasat3, 21.55) című tufa-akció legfőbb érdekessége Nicolas Cage (akkor éppen) új frizurája. Jessica Biel is talán éppen azt kérdi tőle a képen látható jelenetben: – Drágám, újabb hajbeültetés?! Mikor én kopaszon szeretlek… Amúgy Miki barátunk e történetben épp a jövőbe képes látni, de ezen képességét mindenki a saját hasznára kívánja kihasználni.

Vakáció

Kb. július 18-ig fogalmam sincs, mit nézzetek a tévében… Bocsi.

Szombat, július 9.

Az igen jó nevű Paul Haggis jegyzi A következő három nap (RTL II, 20.00) című, egészen fogyasztható, slankra húzott, sajátos ízű ‘családi’ thrillert, mely a felszín alatt azon moralizál, vajon szabad-e gyilkolni rossz embereket, hogy ezzel jó embereken segítsünk? Igencsak fajsúlyos kérdés. A választ azonban Haggis -szokásától eltérően- ezúttal nem rágja a szánkba, és ez jó. Nekem kifejezetten tetszett, ahogy a rendőrség szerepelt ebben a börtönből ártatlanul elítéltet szöktetős sztoriban, még akkor is, ha egy szigorúbb dramaturg az egészet kihúzta volna a francba. Szerintem éppen ezzel lett érdekes a film… Feltűnő azonban, hogy Russell Crowe mennyire egysíkúan játszik.

edison - kevin spacey és morgan freeman

 

Ugyanekkor, az Egy kosaras naplója (Filmcafe, 20.00) című film Leonardo DiCaprio egyik első nagy dobása, amiért kapásból kaphatott volna Oscar-t (megérdemeltebben, mint most, évtizedekkel később, A visszatérőért kapott). Óriásit játszik ugyanis a drogos utcagyerekből hírneves költővé (és sok minden mássá) vált Jim Carroll szerepében – hiszen őróla, nem pedig egy akármilyen kosarasról szól ez a film. (Bővebben)

E két komolyabb filmnél lényegesen könnyedebb a Nekem 8 (RTL+, 20.25) című megunhatatlan, habkönnyű krimikomédia, a teljesen hétköznapi családapából vérnősző gengszterré váló Tim Robbinsszal és a piti tolvajból jóbaráttá avanzsáló Martin Lawrence-szel. Láttuk már, persze, fogjuk is még látni, azonban ma sem fog fájni – legfeljebb közben a röhögés.

Az Edison (Viasat6, 21.00) című thriller nem a híres feltaláló életéről szól, hanem egy viszonylag szokványos korrupt zsaru kontra igazság bajnoka újságíró-történet lesz. Sokat dob azonban a cuccon, hogy a szereplőgárdában olyan nevek is találhatók, mint a színészként olykor igen jó teljesítményekre képes Justin Timberlake mellett Morgan Freeman vagy Kevin Spacey… (a két utóbbi a képen)

Süthetünk krumplit természetesen Al Pacinóval is Michelle Pfeiffernek a Krumplirózsában (Duna, 21.10), ha nem unjuk még az efféle sovány, de telített zsírsavakban és gonosz szénhidrátokban gazdag vacsorát.

Az nyilvánvaló, hogy Neill Blomkamp nagyon akar valamit közölni, van üzenete, van mondanivalója. Az is biztos azonban, hogy ehhez sohasem találja meg a megfelelő formát, illetve a felvetett kérdésekre adható megoldások szintjén még mindig nem nőtte ki a lövöldözős videojátékok szintjét. Ahogy igen hangosan bemutatkozó filmje, a District 9 is naturalisztikusan megrajzolt, szociografikus környezetből és valódi társadalmi kórképből rugaszkodott el, ez, az első film sikerének köszönhetően jóval nagyobb büdzséből és már Hollywoodban készült Elysium (TV2, 21.10) is a vérrögvalóból indít, mégha az a vérrögvaló 2154-ben van is. Stb: bővebben.

A tengervízhez igencsak furcsa, szoros kötődéssel bíró Wolfgang Petersen rendezte a Viharzóna (Cool, 21.10) című, az előzetes várakozásokkal szemben egyáltalán nem katasztrofális katasztrófafilmet, melyben két halász (George Clooney és Mark Wahlberg) megy ki, minden ezt nem ajánló időjárásjelentés ellenére, ócska bárkáján a háborgó tengerre, egy bombasztikus, ám igen fatális végű halásztúrára.

A Csőre töltve (film+2, 21.20) azonban egy igazi oldszkól zsaru-haver akciókomédia, amiben Gene Hackman a kemény öklű, dörzsölt, míg Dan Aykroyd a zöldfülű -ám igen művelt- zsernyák. 1990-et írunk és valaki híres tévécelebeket gyilkolász, akiknek viszont az ifjú rendőrkolléga nagy rajongója…

A tökéletes trükk (Galaxy, 21.30) című Christopher Nolan-film viszont két nagyszerű illuzionista (Hugh Jackman és Christian Bale) vetélkedését meséli el igen látványosan és izgalmasan, nem is akármilyen arcokkal (például David Bowiea legendás tudós, Nikola Tesla szerepében-, vagy Michael Caine illetve Scarlett Johansson) a mellékszerepekben. (Bővebben)

A Féktelenül (RTL Klub, 21.40) című kellően agyatlan, de azért még bőven szórakoztató -amúgy szintén felnőttkorú, 1994-es- akciókomédiában Sandra Bullock édes, Keanu Reeves pedig helyes, és együtt száguldanak egy pokolgéppel tömött buszban a végzetes végkifejlet felé.

Meg Ryant általában amolyan ragadósan szentimentális, nagyon romantikus komédiákban szokhattuk meg, ahol bájosan rázhatta bongyor fürtjeit és olajosan párás tekintettel nézhetett bele a kamerába és/vagy a sármőr főhős szemébe. Ezért lehet meglepetés ez a száraz, romantikát még csak nyomokban sem tartalmazó thriller, a Nyílt seb (Filmcafe, 21.45), nőket daraboló sorozatgyilkossal és némi, igen érzéki szexszel, mely egy teljesen más, drámai oldaláról mutatja meg őt. A filmet az erős feminista attitűddel és igen különös látásmóddal alkotó, ausztrál/új-zélandi Jane Campion rendezte: el-elrévedő, különös költőisége, melankolikus hangulata, finom erotikája, valamint a kissé lilának tetsző külcsín alatt rejtőző, amúgy valóban igen sablonos cselekmény ennek megfelelően osztja is meg a nézőket. Én mégsem tudom azt mondani, hogy nem tetszett…

A Védtelen gyermek (Paramount Channel, 22.00) című thrillerben viszont Renée Zellweger alakít egy szociális munkást, akinek egyik páciense kissé problémás: rémálmom gyötrik. Nemsokára feltűnik Bradley Cooper is, de nem lesz benne romantika.

Péntek, július 8.

Solomon Northup egy felszabadított afrikai rabszolga gyermekeként született már szabad amerikainak és egy New York melletti városkában élt saját farmján családjával. Mivel kitűnően hegedült, kedvelt vendége volt a környék táncmulatságainak. Egy nap azonban rabszolgakereskedők egy hamis fellépés lehetőségével elcsalták, bedrogozták és hamis néven eladták Délre rabszolgának. Az okos és művelt Solomon (Chiwetel Ejiofor) több ültetvényt megjárt és megtapasztalta a gyapotszedés és cukornádaratás, valamint az őket állatként kezelő déli fehérek (Michael Fassbender, Sarah Paulson, Benedict Cumberbatch) brutális kegyetlenkedéseit, mígnem egy jó szándékú fehér vándorasztalos… (Brad Pitt – a képen Chiwetel Ejioforral) A 12 év rabszolgaság (Filmcafe, 21.00) történetét e kitűnő filmben a brit szigetekről Amerikába költözött fekete Steve McQueen meséli el 134 percben és 10 Oscar-díjra jelölve, amiből 3 db., a Legjobb film, a Legjobb női mellékszereplő és  Legjobb forgatókönyv be is jött. (Bővebben)

12 év rabszolgaság - chiwitel ejiofor és brad pitt

 

De lazulhatunk is. A kockafejű FBI-ügynök (Kiefer Sutherland) találkozik egy igazi szelíd motorossal (Dennis Hopper) a Szolid motorosok (Paramount Channel, 21.00) című krimikomédiában, hogy az általa képviselt törvény oldalára állítsa át azt, aki magasról tojik mindarra, amit egy FBI-ügynök valaha is képviselhet. Az eredmény borítékolható (amúgy, ha nem várunk túl sokat, akkor egy szórakoztató Szelíd motorosok-flashbacket kapunk).

A következő két film a mobil gasztronómiáé. Jon Favreau gusztusos és frenetikusan szórakoztató bulifilmje, A séf (Viasat3, 21.00) tökéletes kikapcsolódás. Szerintem akárhányszor meg lehet nézni. Nem nagy történet, nem nagy film, egyszerűen csak  film. Egy híres séf a szakmájának szentelte egész életét. Amikor egy nap mégis munkanélkülivé válik, rájön, hogy van egy családja is – akiket, mintegy család-egyesítésileg,  belezsuppol egy mozgó kifőzdébe és nyakukba veszik Amerikát. Ennyi. Meg egy sor világsztár, Dustin Hoffmantól Robert Downey Jr.-ig, Scarlettől John Leguizamóig. Nem érdekel, hogy kiveri a szemem a Twitter-reklám, hogy internettanóra kőkorszaki konziknak, hogy ezt a történetet százan százszor elmesélték már (és ezt még nem is adtad hozzá), ha egyszer működik a film.

Az Üvegtigrissel (TV2, 21.20) sem lehet gond, hiszen akkora baromság, mint ide Piliscsaba (épp e település melletti tavacska partján forgatták a filmet). Aránylag kevés magyar filmről mondható el, hogy valódi kultusz lett, ez a film (az első rész) azonban mindenképpen azzá vált. Ízirájder, öcsém! stb. Ugyan kicsit bumfordi, kicsit döcögős, kicsit izé – de legalább szőröstül-bőröstül a miénk, s aki életében valaha is dolgozott pult mögött (mint Rudolf Péter a filmben), az egészen biztosan zsibbadtra röhögi magát, mint velem is megesett, annak idején, amikor. (Bővebben)

A Zombieland (film+, 21.10) minden idők egyik legnagyobb anyagi sikerét hozó zombifilmje, ami valójában -nem kis megrökönyödésre- egy romantikus tinivígjáték. A történetben téblábol ugyan egy seregnyi zombi, a főszereplő romantikus szerelmesek azonban legfeljebb annyi figyelmet szentelnek rájuk, mint langyos nyári éjszakán, amikor reszket a hold a tó vizén, egyik csók után, a másik előtt, hanyag mozdulattal lecsapják a karjukon éppen vacsoráját elkölteni készülő szúnyogot. (Bővebben)

Valamilyen okból a Charlie St. Cloud élete és halála (SuperTV2, 22.55) című filmről első blikkre azt hittem, hogy láttam már (vö.: Charlie Countryman szükségszerű halála…), holott most látom, hogy mégsem. Zac Efron, a bakfisszívek minapi csücske játssza ebben a romantikus regényadaptációban a főszerepet, aki nagymenő vitorlásbajnok, aki azonban egy tragédia hatására komoly válaszút elé kerül. Szeretem a vitorlásos filmeket, amikor kinn, a tengeren, egyedül az elemekkel, satöbbi; de hányok a nyálas tiniromantikától. Most akkor mi legyen?

Csütörtök, július 7.

Tulajdonképpen a nyár kellős közepén ülünk, tehát Punxsutawney Phil, a szőrmók időjós mormota nem tudom, mit keres itt, hiszen még egy jó darabig várhatna nyugodtan a sorára. Az Idétlen időkig (Duna, 20.30) című romantikus filmvígjátéknak így ma nincs igazán aktualitása, ha csak annyi nem, hogy egy remek film. Idétlen címe ellenére ez egy igen “komoly” romantikus vígjáték, melyben egy nagyképű, arrogáns tévémeteorológus (Bill Murray) kapja meg élete leckéjét egy életre; azonban mint ahogy talán Salamon Béla bácsi is mondotta volt: Viccelni csak komolyan szabad. Nettó őrület.

a tolvajok városa - ben affleck és jeremy renner

 

Alternatíva ehhez egy Kőkemény család (SuperTV2, 21.00), ami egy kifejezetten üdítő, jó színészekkel teli, szókimondó és bájos romantikus komédia; a “furcsa család”-motívum egyfajta igen okos ragozása, mely intelligensebb a Ben Stiller-féle Apádra ütök-nél és még Sarah Jessica Parkert is el lehet viselni benne, persze, ehhez kell Diane Keaton, Claire Danes vagy Rachel McAdams tehetsége is.

A Tolvajok városa (film+, 21.00) viszont egy remekbe szabott, kőkemény filmdráma, ezúttal Boston “nyóckeréről/ből”, s benne a sok-sok szomorú, számítását csak a bűnben megtaláló emberről. Ben Afflecket a hajlamosak vagyunk inkább színésznek, általában afféle tejfelesszájú bájgúnárnak letudni, pedig ez az ábra is azt mutatja, hogy amellett, hogy valójában jó színész is (a képen például, Jeremy Renner társaságában), igen jó forgatókönyvíró és rendező is. (Bővebben)

Ugyanekkor a Hajsza (Film Mánia, 21.00) című akcióthrillerben Mickey Rourke egy hosszú copfos, pizzaképű indián bérgyilkos, akinek egyik “munkáját” avatatlan szemek is látták… Forgatókönyv: Elmer Leonard!

A mostanában ex-felesége által csúnya vádakkal illetett Johnny Deppet is nézhetjük, ráadásul Betépve (Viasat3, 21.00). Ted Demme remek filmje egy tökéletesen hétköznapi srác életrajza, aki egy hirtelen ötlettől vezérelve az egyik legnagyobb amerikai kokainimportőrré küzdötte fel magát, még régen, valamikor a diszkógömbös hetvenes években.

Az Angyali üdvözlet (Duna, 22.15) Jeles András (az Oscar-díjas rendező édesapja) egyik meredek mozgóképes kísérlete, melyben Madách Imre művét, Az ember tragédiáját gyermekekkel játszatta el. Megosztó, zavarba ejtő, talán olykor öncélúnak tűnő, elvont alkotás: megértéséhez ismerni kell az alapművet is, valamint nem árt a szabad, konvencióktól elrugaszkodni tudó gondolkodás képessége is.

A fiúk nem sírnak (Filmcafe, 23.00) című dráma viszont ennél sokkal közérthetőbb nyelven, egy igen valóságos problémát boncolgat. Mit tehet egy túl fiatal korában magára maradt fiatal lány egy kizárólag férfias értékeket dicsőítő, macsó világban? Hogyan élhet teljes életet, élhet-e egyáltalán? A felvetett kérdésekre valószínűleg e film sem ad megnyugtató választ, de Hillary Swank viszont megérdemelten kapott Oscar-díjat az itt nyújtott alakításáért.

Szerda, július 6.

A Get Carter! -rel köszöntjük a ma 70 éves Sylvester Stallone-t, amely film új magyarítást kapott a keresztségben: Az igazság fáj (Paramount Channel, 21.00). Amúgy Sly egyik legjobb “komoly” filmje ez, egy kőkemény krimi a hasonló című és a Francia kapcsolattal egykorú klasszika remake-je. Érdekesség, hogy láthatjuk benne az eredeti verzió főszereplőjét, Michael Caine-t is, csak éppen az eredetihez képest más, ám egyáltalán nem jelentéktelen szerepben…

a nyughatatlan - reese witherspoon és joaquin phoenix

 

Egy ’87-es, igazi régimódi krimikomédia lehet ehhez az alternatíva. Dan Aykroyd a tapasztalt, dörzsölt zsaru benne, míg az itt még ifjú Tom Hanks a túlképzett, okoskodó zöldfülű. A Behálózva (Viasat3, 21.00) című történetben egy sorozatgyilkossággal gyanúsított szektavezér ellen nyomoznak négy bal lábbal és négy bal kézzel.

Belegabalyodhatunk száznegyvenhetedjére az Oltári nőbe (Universal Channel, 21.20) is, mint Richard Gere. Micsoda nő 2., avagy Julia Roberts mindig megszökik az oltár elől az utolsó pillanatban, míg fel nem tűnik az ősz hajú amorózó.

Például a mai, botrányokkal övezett Városliget-beépítés tervezete is adhat komoly apropót (de természetesen ez csak ostoba libberbolsi belemagyarázás!) Várkonyi Zoltán 1965 októberében bemutatott filmjéhez, a Keserű igazsághoz (Duna, 21.25), mely egy valóságban is megtörtént esetet feldolgozva egy építőipari igazgató történetét meséli el, aki presztízsből, becsvágyból is keresztülvitt egy értelmetlen, felesleges építkezést, mely aztán -tragikus fordulatok után- emberéletekbe került. Bessenyei Ferenc, Ruttkai Éva, Gábor Miklós.

A nyughatatlan (FOX, 21.55), a legendás, és legendásan zűrös életet élt Johnny Cash nevű countryénekes kíméletlenül őszinte önéletrajzának filmadaptációja, James Mangold rendezésében, Joaquin Phoenix és Reese Whiterspoon (a képen) remeklésében – az utóbbi Oscart kapott érte, de az előbbi is megérdemelte volna. Érdekesség, hogy a filmben elhangzó dalokat a színészek játsszák és éneklik, no playback – de ezt is volt már alkalmunk látni jó néhányszor és simán még sokszor.

A vér és a méz földjén (Duna, 23.00) az a film, amit Angelina Jolie túlnyomó részben Magyarországon forgatott (és állítólag vett is egy lakást a Rózsák terén), én nem mertem még megnézni. A Rómeó és Júlia-szerű történet a boszniai háború idején játszódik.

Natalie Portman viszont ma éjszaka is Oscar-díjat érőn alakítja a Fekete hattyú (SuperTV2, 23.30) világot jelentő deszkákat hasító tudatú balerináját, Darren Aronofsky Csajkovszkij-klipjében. (Bővebben)

Kedd, július 5.

Nagy klasszikus az első ajánlat: Reginald Rose és Sidney Lumet filmje, a Tizenkét dühös ember (AMC, 20.45) egy gyilkossági ügy morális elemzése, az amerikai jogrendszer sajátosságán, egy esküdtszék tárgyalásán keresztül. Tizenkét esküdt dolga a bűnösség megállapítása egy viszonylag egyértelmű ügyben – az egyik esküdtben azonban felmerül a gyanú, hogy túl egyszerű az ügy. Óriási vita keveredik, melyben a felszínre kerülnek az emberben lévő elfojtott indulatok, előítéletek, illetve a vélt vagy valós társadalmi elvárások, és az ezeknek való megfelelési kényszerek. Az 1957-ben eredetileg tévéjátéknak készült, rendkívül izgalmas, elgondolkodtató filmben olyan színészeket láthatunk, mint pl. Henry Fonda (a képen), Jack Warden vagy Martin Balsam.

tizenkét dühös ember - henry fonda

 

A Felejthetetlen (Paramount Channel, 21.00) című – felejthető- thriller főszereplőjét, egy kriminálpatológust (Ray Liotta) részegen találják felesége hullája mellett. A pasas egyértelműen bűnösnek látszik, de ő nem emlékszik semmire az inkriminált estéből. Klasszikus eset. Egy konferencián azonban egy olyan szérumról hall, amely lehetővé teszi az emlékekben való kotorászást – így kvázi saját maga tisztázását is. A doktor lenyeli a pirulát, nem törődve azzal, hogy a szer még kísérleti stádiumban van.

Kevin Spaceyt, valamint Las Vegast nézhetjük a 21 – Las Vegas ostroma (Film Mánia, 21.00) című filmben, mégpedig egy excentrikus matematikaprofesszor (illetve a közismert gigászi pénzszivattyú) szerepében, aki a diákhitel “okos” törlesztésének egy lehetséges módozatát tanítja inkább kiemelkedően tehetséges diákjainak az ősrobbanás matematikai képlete, a Mandelbrot-halmaz és más efféle, lényegesen érdekesebb problémák helyett. Másképpen mondva, Black Jackkel a Harvardra, vagy még másképpebben, Ocean’s-trilógia kontra Esőember kontra Good Will Hunting. Nem rossz film ez sem, csak éppen mire az összes cselekménycsavar kicsavarodik, mi nézők már kicsit beleununk a sok matekba.

Nézhetjük még a fiatal Arnold Schwarzeneggert is a műfaji klasszikus Kommandóban (film+, 21.00), ahogy egy bazi nagy fatörzset visz a vállán, majd lelő egy fél hadsereget, miközben megmenti kislányát.

Mit tehet egy hajdan sikeres hollywoodi forgatókönyvíró, ha nem jut semmi értelmes dolog az eszébe? Ír egy filmet egy hajdan sikeres hollywoodi forgatókönyvíróról, akinek nem jut eszébe semmi… A Múzsa csókja (Story4, 21.00) lesz például az eredmény, Albert Brooks írta, rendezte és főszerepli, míg Sharon Stone játssza a címszerepet. (1999-et írunk ekkor.) Mellékesen láthatjuk fél Hollywoodot is, saját önazonosságában, Martin Scorsese-től James Cameronig.

A mexikói (TV2, 21.20) című pikk-pakk, perfekt, korrekt akció-komédiáról legyen elég annyi, hogy Brad Pitt alakítja benne Jeffrey-t, az ügyefogyott kis maffiózót, akitől Sam, a barátnője (Julia Roberts) azt követeli, hogy hagyja már abba a piszlicsáré gengszterkedést, inkább házasodjanak össze és menjenek el Las Vegasba, ahol nekik biztosan jó lesz. De hősünknek még egy utolsó melót meg kell csinálnia, el kell hoznia Margolesi maffiafőnöknek a Mexikóit (egy régi, értékes pisztolyt), természetesen Mexikóból. (Bővebben)

A Solaris (Filmcafe, 21.50) Steven Soderbergh elég merész Tarkovszkij-adaptációja, az agyasabb nézőknek filozofikus sci-fi, ám érdekes módon, a csajoknak viszont lehet akár szerelmesfilm is. George Clooney-val, ám kávé nélkül. What else?:) (Bővebben)

Az eltakarítónő (Duna, 22.20) tipikusan kimért modorú, kínosan elegáns, régimódi idős angol hölgy (Maggie Smith), a tőle elvárt fanyar kiszólásokkal. Lilás rózsaszín átmeneti kabátkájában tempósan rója a tipikus angol kisváros rozoga utcaköveit, az égadta világon semmi különös nincs benne. Hacsak nem az ormótlan nagy utazóládája nem az. Ez az idejétmúlt szállítóeszköz 43 évvel ezelőtt már okozott bizonyos problémákat tulajdonosának. Pontosabban nem is a láda, hanem annak tartalma… Kuncogós angol krimikomédia, Smith néni mellett Kristin Scott Thomasszal,  Rowan Atkinsonnal és Patrick Swayze-val. (Bővebben)

Hétfő, július 4.

Bár Tom Cruise valójában július 3-án született (1962-ben), azért nem okoz gondot neki eljátszani azt a vietnami veteránt, aki Született július 4-én (Paramount Channel, 21.00), az amerikai Függetlenség Napján, kvázi az ottani szabadság ünnepén – tehát ma. Mindenki azt hitte, hogy ez egy kihagyhatatlan ziccer, ám Tom (a képen) mégsem kapott Oscar-díjat, sem e filmért, sem másért, pedig megérdemelte volna (ezért is és másért is). Oliver Stone viszont kapott, hiszen ő is megérdemelte – a film jó és főleg nagyon igazságos.

született július 4-én - tom cruise

 

Jó kis kosztümös romantikus dráma a Belle (FEM3, 21.00), abból az időből, amely iránt oly nagy nosztalgia él a buta angolokban, annyira, hogy a megismételhetőség hiú ábrándjai miatt még az EU feneketlen gazdasági lehetőségeit is hajlandóak elpocsékolni. A történet főhőse egy félvér lány, aki egy arisztokrata angol és egy gyarmati bennszülött nő alkalmi viszonyából született. A lányra nehéz sors vár a XVIII. századi Angliában, azonban apjának rokonai magukhoz veszik. Belle azonban szép, fiatal nő, aki vágyik a szerelemre. (Remek színészeket, pl. Tom Wilkinsont, Emily Watsont, Matthew Goode-ot vagy Miranda Richardsont, valamint az ismeretlen Gugu Mbatha-Rowt láthatjuk a főbb szerepekben.)

Steven Spielberg nagyszabású Philip K. Dick-adaptációja, a Különvélemény (SuperTV2, 21.00) részleteiben igen alaposnak mondható munka. Ahogyan a jövőbeni világ megjelenik, a kütyük, a mindennapi élet mozzanatai (a személyre hangolt köztéri reklámok, a tömegközlekedés, stb.), a történetben felvetett etikai probléma kibontása túlmutat egy szimpla blockbuster keretein, ezek miatt mindenképpen érdemes megnézni e filmet. A kék-domináns, homályosra, túlvilágítottra effektelt képi világ viszont engem rendkívüli módon idegesít. (Viszont a tegnapi születésnapos Tomi itt is meghatározó.)

De lehet barátunk ma estére Leonardo di Caprio is. A Hazugságok hálója (Cool, 21.10Ridley Scott beszédes című, politikai thriller-műfajú dolgozata a CIA közel-keleti ténykedéseinek témájában játszadozik információkkal és dezinformációkkal, Leo mellett, többek között Russell Crowe-val. (Bővebben)

Egy teljesen más világba repíthet el minket a kínai Yimou Zhang elképesztően látványos, egyben éktelenül csicsás Hős (Film Mánia, 22.00) című filmje, már ha szeretjük az ilyen repkedős, kardcsattogásos, nagyszabású kínai történelmi (mese)drámákat. Főszerepben Jet Li, Maggie Cheung, Tony Leung és Ziyi Zhang! (Bővebben)

Alternatíva ehhez a jó öreg Poirot (David Suchet) lehet, akinek Az Ackroyd-gyilkosság (Galaxy, 22.00) megoldása csupán egy újabb alkalom fényes elméjének trenírozására (Agatha Christie ismert történetében).

Vasárnap, július 3.

Délután Tour de France, majd este Izland – Franciaország a sportprogram. Izgalmas, bár nem túl okos opció kora estére a Non-stop (Cool, 19.00) című akcióthriller, ha egyáltalán akarunk izgulni még ma este IS. Liam Neeson egy amolyan repülőgépeken szolgálatot teljesítő rendőrmarsallt alakít a sztoriban. Egyik alkalommal furcsa SMS-t kap, hogy utaljanak egy bizonyos bankszámlára ennyi meg ennyi pénzt, különben húsz percenként meghal valaki. New York és London között igen sok húsz perc adódik, azonban a fenyegetést senki nem veszi komolyan, a rendőrmarsallon kívül, mígnem eltelik az elő húsz perc és egy utas meghal.

a 22-es csapdája

 

A Tiszta vér (Viasat3, 21.00) című darab témája gyanúsan emlékeztet a jóval frissebb Tiszta napfény című film témájára, valójában azonban tök másról szól. Itt is bűntények utáni mocskot kell feltakarítani, azonban nem két csinos csajnak, hanem egy nem különösebben szexi ex-zsarunak (Samuel L. Jackson), jobb és más híján. Egy nap azonban véletlenül a helyszínen elkövetett bűntény bizonyítékai is felmosódtak, és ki lenne más a gyanúsított, mint maga, a takarító…

Az Artúr király (Duna, 21.00) az ismert legenda kalandfilm-változata, melyben az alkotók azzal a gondolattal játszanak el, milyenek lehettek Artúr, Lancelot, Merlin és a többiek valójában. Nekem bejött ez a szabadságharcos, kvázi “történelmi” kalandfilmes verzió, a mesés-misztikus-fantasysat már unom, Monthy Python meg egy volt, ugye. A csatajelenetek, persze, lehettek volna véresebbek, Guinevere-szál is kissé férfias öltésekkel van elvarrva… Clive Owen pedig ugyanúgy néz, ha csatába megy, ha esküvőre – mindegy neki. De a szabadság, az kell. Értelmezésben is. (Bővebben)

A Vidocq (Film Mánia, 21.00) viszont egyfajta krimi-fantasy, amit a képregényrajzolóból filmessé avanzsált Pitof művésznevű fickó rendezett féke- és eszevesztett fantáziával. E teljesítményt a srácnak azóta sem sikerült megismételnie, de azért amit ebben a filmben művel (az akkor még nagyon francia és nem annyira kövér) Gérard Depardieu-vel, ahogyan megteremti azt a züllött, bűzös fertőt, melyben Párizs (az idevágó művészettörténeti bizonyítékok szerint) leledzett a XIX. század közepén, az a rémisztő, borzongató aura mindenképpen megér egy pillantást. (Bővebben)

Kathryn Bigelow, amellett, hogy a Hurt Lockerrel Oscart nyert, valamint hogy a Titanicos-Avataros James Cameron exe, arról is híres, hogy nő létére kifejezetten pasis műfajokban nyomul. A mai Holtpont (RTL+, 21.00) című filmjében például amerikai elnököknek öltözött szörfösök rabolnak bankokat… A szörfös életérzést egyéniségében is autentikusan sugárzó, ám már sajnálatosan megboldogult Patrick Swayze mellett például az ifjú Keanu Reeves is feltűnik a filmben. Jó kis régimódi akciókrimi lesz ez, sok látványossággal.

A 22-es csapdájának (m3, 21.05) 1971-es, Mike Nichols-féle feldolgozása szerintem az egyik legjobb irodalmi filmadaptáció, mely valaha készült. Joseph Heller frivol, groteszk szövege, kíméletlen iróniája tűpontosan jelenik meg a mára már kissé karcos képeken, de az illúzió tökéletes. Minden, amit tudni muszáj a háború természetéről, az itt van benne, ebben a filmben. (A képen jelenet a filmből.)

A romlás virágai (m2, 21.05) egy Párizsba érkező fiatal iráni lány és egy francia fiú szerelmének története a 2009-es iráni lázongások idején. A lány mindinkább megszállottjává válik az otthoni történésekről szóló internetes híradásoknak, így kapcsolatukra könyörtelenül rányomja bélyegét a történelem. A Budapesten született, de Svédországban nevelkedett David Dusa első nagyjátékfilmjének hátterét azok a közösségi hálózatok és videomegosztó oldalak biztosítják, amelyek információval látták el az egész világot a 2009-es iráni eseményekről.

Mr. Jones – Jogában áll meghalni (Galaxy, 21.30) nem elsősorban azért lehet érdekes választás, mert műfajilag romantikus és dráma, valamint a főszerepben a sármőr ősz herceget, Richard Gere-t láthatjuk (Lena Olin társaságában), hanem inkább azért, mert Mike Figgis elég jó rendező ahhoz, hogy ne hibázzon túl nagyot Eric Roth történetével. Gere mániás depresszióban szenved (vagy tán mégse), és Olin, a pszichológusnő ezen majd segít (vagy nem).

Annak idején Cannesban Arany Pálmára jelölték Az újságos fiút (film+2, 21.45), a Precious – A boldogság árával és a szintén az afroamerikai témában “utazó” Komornyikkal ismertté vált Lee Daniels furcsa, szabálytalan filmjét, mely mégis igazi, hiteles hangulatot áraszt és minden kuszasága ellenére is részletgazdag képest fest az Államok déli, fülledt, forró, gyűlölettel és szinte minden emberi aljassággal teli klímájáról. Jó a zenéje is, a színészek (pl. Zac Ephron, Matthew McConaughey, Nicole Kidman és David Oyelowo) pedig egyenesen remekelnek… (Bővebben)

A kőkemény, életszagú, ganxtás akció-krimik kedvelői kedvelhetik a rutinos John Singleton Shaft (Paramount Channel, 22.00) című moziját, mely a hetvenes évek legendás blaxploitation-klasszikus Shaft-sorozatának újrázása. Vicces mellékszerepben, amolyan “nagybácsiként”, maga az ős-Shaft, Richard Rountree is itt hitelesít, míg az emblematikus címszerepet ezúttal Samuel L. Jackson hozza. (Bővebben)

Milos Forman eddigi utolsó filmje, a Goya kísértetei (Duna, 23.10) messze nem a mester legjobb filmje, ez azonban nem jelenti azt, hogy rossz. Szép kiállítású, tartalmas film a híres spanyol festőről, az inkvizícióról, valamint a modellről, aki az inkvizíció elé került eretnekség vádjával. Natalie Portman, Stellan Skarsgaard és Javier Bardem.

Szombat, július 2.

Délután minden oké, hiszen végre elkezdődik a Tour de France. Este azonban intenzív fejvakargatás kezdődik, hiszen egyrészt itt van a német-olasz elődöntő, ami simán elmegy döntőnek is, másrészt, ha focifóbiások vagyunk, akkor mit nézzünk (merthogy odakint mindenhol foci van)? Például A hívás (RTL II, 20.00) című thriller főszereplője egy telefonos segélyközpont operátora (Halle Berry), aki kétségbeesett hívást kap egy tinédzsertől (Abigail Breslin), akit éppen elrabolnak. A hívás megszakad, a hívó félnek nyoma vész, de az operátor egy korábbi, ehhez hasonló esetéből kiindulva saját maga kezd el nyomozni…

kezdők - christopher plummer és ewan mcgregor

 

Csábító lehet Darren Aronofsky full-extrás, csilivili Noé (Cool, 20.40) című bibliai története, sajnos azonban, ez egész egyszerűen nem jó film. Mindenesetre, én szóltam. (Bővebben)

Annak idején sokan csodát láttak abban is, ahogyan Christopher Nolan (illetve Leonardo diCaprio) teret hajtogatott, álmokat és valóságot rakosgatott egymásra az Eredet (film+, 20.45) című fantasysztikus moziban. Én ma már azonban csak egy szimpla lövöldözős akciófilmet látok, kissé zavaros cselekménnyel. (Bővebben)

Viszont a hagymát is hagymával, tehát Hyppolit, a lakáj (m3, 20.45), ma is tökéletes helyettes, bármihez. Kabos, Csortos, Jávor és a többiek. Örök darab.

Nézhetjük Az árulót (Film Mánia, 21.00) is, ami egy amolyan “Jack Bauer-i“, terroristás thrillert (tehát nem biztos, hogy másfél óráig elengeded a fotel karfáját…), mely az FBI köreiben megbúvó, címbeli tulajdonságokkal bíró figuráról, valamint Amerikában buszokat robbantani készülő arab terroristákról szól. Főszerepben Guy Pearce, Don Cheadle és Jeff Daniels.

Az újoncok napja (AMC, 21.00) egy általam ismeretlen sport-, illetve egzisztenciális dráma, mely az amerikai futball (tehát az a sisakos, rögbiszerű, nem az európai foci, amit ott soccernek hívnak) belvilágába kalauzolja el a nézőt. A főszereplő egy nagymenő játékosmenedzser (Kevin Costner), akinek egyformán fontos a sport, a szakmája, illetve a szerelem (Jennifer Garner). Passz.

A ma esti romantikus komédia blokk első darabjában, a Velem vagy nélküledben (Viasat6, 21.00) Michelle Pfeiffer és Bruce Willis már régóta házasok, és azon tanakodnak, hogy új utakra kéne lépniük, ám külön-külön. Aztán, ahogy az sűrűn elő meg is történik, a nagy tanakodásban megint jól egymásba szeretnek.

A másik darab, a Kezdők (FEM3, 21.00) magán hordozza az ún. ‘független film’ minden jellegzetes ismérvét. Először is, nem áll mögötte ismert, nagy hollywoodi stúdió, csupán a fesztiválsikerek okán karolta fel terjesztését egy profi forgalmazó (Focus Features). Amerikai viszonylatban bagóért, mindössze 3.2 millió $-ból készült, melyet azóta minimum megötszörözött a bevételi oldalon. Rendezője, Mike Mills kvázi kezdő filmes, már nagyjátékfilmes értelemben, amúgy kismillió reklám-, doku- és kisjátékfilmen, valamint zenei videoklipeken tanulta ki a filmkészítés csínját és bínját, ha nem éppen grafikuskodik, vagy zenél. Témaválasztása meghökkentő, elbeszélőmódja eredeti, de még bőven fogyasztható és illedelmes. (Bővebben) (A képen Christopher Plummer és Ewan McGregor)

A következő blokk Sir Anthony Hopkinsé. Az első darab, a Tudathasadás (film+2, 21.15) könnyen lehet, hogy nomen est omen, hiszen Sir Hopkins írta, rendezte és főszerepli is ezt a filmet, amellett, hogy még a zenéjét is ő írta. Aggodalomra adhat okot azonban az a tény, hogy ez a 2007-ben készült alkotás valamiért mégsem okozott túl nagy felfordulást a globális filmművészetben… Én sem láttam még. A történet egy idős hollywoodi forgatókönyvíróról szól, akinek fejében már összekeveredtek régi filmek, jövőbeni filmtervek és a saját valódi élete.

James Ivory mozija, a Napok romjai (Duna, 21.15) viszont remekmű. A szögletes komornyik (Sir Hopkins) és egy szúrós komorna (Emma Thompson) mérhetetlenül szomorú szerelmi történetében a múlt század elejének vidéki angol társadalmába nyerünk betekintést, méghozzá teljes keresztmetszetben, ahogyan például a Downton Abbeyban is már megszokhattuk. Hopkins és Thompson ráadásul irtózatosan nagyot játszanak…

Később A másik férfi (RTL II, 22.50), Richard Eyre kissé bergmani hangulatú drámájában Liam Neeson alakítja az egyik férfit, aki miután számára váratlanul szembesül azzal a kínos ténnyel, hogy felesége (Laura Linney) megcsalja őt, a várost is felforgatja (ez szokott menni Liamnek), hogy szembe nézhessen a címszereplővel (Antonio Banderas).

De lesznek ártatlan norvég egyetemistákra a hó alól támadó Náci zombik (Film Mánia, 23.00) is: bővebben. Bűn az élet.

Ma már nagyon látszik a Madarakon (Duna, 23.35), hogy minden jelenet annyira meg van rendezve… De hogy van megrendezve! Hitchcock szinte rajzolja a filmet, az ő kottájából játszik mindenki, a mai napig.

Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább a NLC. oldalra!