Mit nézzünk ma a tévében?

Kedd, szeptember 25.

Robert Redford az amerikai golf egy régi mítoszának szentelte a Bagger Vance legendája (Paramount Channel, 21.00) című, méltósággal hömpölygő, szép filmjét. Eredetileg ő akarta eljátszani az egykor tehetséges, de az első világháborúban átélt borzalmaktól hitét vesztett golfozó kulcsszerepét, de a producerek tanácsára beismerte, az ő (ekkoriban még csak…) hatvannégy évével nehéz egy harminc éves fiatalembert hitelesen megformálni – így csupán rendezőként jegyzi e filmet. A dolgok ilyetén alakulása folytán azonban szerződtetett három világsztárt a három főszerepre: Junuh-t, a hitehagyott golfozót Matt Damon, barátnője Charlize Theron, és aki Junuh-t visszaüti a pályára, az pedig Will Smith – azaz Bagger Vance (a képen középen Will és Matt). (Bővebben)

Az Ismeretlen férfit (Film+, 21.00) ismerjük már. Úgy hívják: Liam Neeson. Ráadásul Berlin, e történet helyszíne is ismerős, legalábbis párás szélvédőn keresztül: pont olyan, mint Budapest. Liam Berlinben találja magát egy baleset után magához térve, viszont ő nem ismer senkit, azt sem tudja, hol van és hogyan került oda. Pedig… (Bővebben)

Az utóbbi években egyik kedvenc színházi élményem volt a Fodrásznő (m5, 21.15) című előadás, Szergej Medvegyev darabja, melyet az orosz színházi guru, Viktor Rizsakov rendezett Debrecenben, 2009-ben. Rendkívül energikus, látványos, akrobatikus és dinamikus előadás, ami emellett még szórakoztató is – nem tudom, képernyőn mennyire hat, színházban hatott. A Beregszászról indult, Szűcs Nelli, Trill Zsolt, Kristán Attila, Tóth László által fémjelzett csapat egyik csúcsteljesítménye ez az előadás, mindenféle értelemben.

Az ír Martin McDonagh is a színház világából jön, igen sikeres kortárs drámaíróként (pl. Kripli, Vaknyugat), ám filmeket is rendez (legutóbb például a remek Három óriásplakát Ebbing határában-t). Ezúttal azonban saját kalandját meséli el, némileg kiszínezve, amit abban a messzi, zűrzavaros Hollywoodban kellett átélnie, amikor ott is felfigyeltek lendületes, nyers, élet-közeli írói világára. A hét pszichopata és a Si-cu (AMC, 23.10) főszerepeit Colin Farrell, valamint Sam Rockwell, Woody Harrelson, Christopher Walken és Tom Waits játsszák. (Bővebben)

Az igazi martfűi rém pszichológiailag hiteles portréja Sopsits Árpád krimije, A martfűi rém (Film+, 23.20), mely egyszerre áll viszonylag stabil lábakon a valóság talaján/ingoványán, de egyben a rendező talán legműfajibb filmje is. Ez utóbbi tekintetben ráadásul nemzetközi színvonalon hozza mércét, sok tekintetben meg is haladva azt. Egyszerre idézi a trendi skandináv krimik borongós, sötét, kissé misztikus, de mégis földközeli világát és a Fincher-, vagy True Detective-szerű thrillerek borzongató, brutális atmoszféráját – miközben az egész egy valóban megtörtént bűnügy a hatvanas éve Magyarországáról. Én egy időben faltam Mág Bertalan és Szamos Rudolf történeteit, azok is rendre megidéződtek bennem. Alapos, igényes munka a film, igen hatásos látványvilággal, egy-két nem túl súlyos anakronizmustól, illetve néhány nem egészen odaillő színészi teljesítménytől eltekintve (és itt most nem a remek Anger Zsoltra, Hajduk Károlyra vagy Balsai Mónira gondolok).

Hétfő, szeptember 24.

A ma esti gyér kínálatban a legérdekesebb film a 2008-as orosz-grúz háború zűrzavaros, véres napjait felidéző 5 nap háború (Film Mánia, 21.00). A történet két amerikai újságíró szemszögéből mutatja be az eseményeket: küzdelmük egyszerre harc a túlélésért, egyben harc azért, hogy a világ tudomást szerezhessen arról, mi történt Grúziában ebben az időben. Amúgy passz, nem láttam. Mikhail Saakashvili grúz vezető szerepében Andy Garcia (a képen balra, középen).

A tengervízhez közismerten szoros kötődéssel bíró Wolfgang Petersen rendezte a Viharzóna (Film+, 21.00) című, az előzetes várakozásokkal szemben egyáltalán nem olyan katasztrofális katasztrófafilmet, melyben két halász (George Clooney és Mark Wahlberg) megy ki ócska bárkáján a háborgó tengerre, minden ezt nem ajánló időjárás-jelentés ellenére, egy bombasztikus, ám igen fatális végű halásztúrára.

A “ma este hőse” szerepét alakító Wolfgang Petersen remek thrillerében, a Célkeresztben (Filmcafe, 21.00) viszont nincs víz. A történetben Clint Eastwood alakítja újra azt a titkosszolgálati ügynököt, aki felelősnek tartja magát J.F. Kennedy dallasi meggyilkolásáért. A történet persze évtizedekkel később játszódik, Horrigan ügynök megkeseredett, morózus férfi még mindig az éppen aktuális elnök szolgálatában. Mindennapi rutinmunkája során rájön, hogy az elnök életét egy agyafúrt, profi bérgyilkos (John Malkovich) veszélyezteti, kezdetben azonban nem nagyon hisznek neki…

Vasárnap, szeptember 23.

Azt beszélik, itt az ősz… Itt bent eközben a romantikus komédiák kökényszemű hősnője, Jennifer Aniston alakítja -az Azt beszélik (RTL II, 20.00) című filmben- azt a rámenős újságírónőt, aki a húga esküvőjén megismerkedik egy jóképű milliomossal (Kevin Costner). A rend szerint össze kellene jönniük, azonban a film itt kezd -szolidan- érdekessé válni, mert nem jönnek össze. Viszont kiderül, hogy a nő nagymamája (Shirley Maclaine) nem más, mint a híres Mrs. Robinson, a Diploma előtt című filmből. Hogy aztán ebből hogyan lesz a végére happy end? Pedig lesz.

Állítólag nagyon jó az HBO ma esti premierje, mely a teniszvilág két legendájának, a hallgatag svédnek, Björn Borgnak és vele tökéletesen ellentétes jellemű, nagypofájú, balhés, amerikai John McEnroe-nak éveken át húzódó párharcát hivatott elmesélni. Én azonban sajnos még nem láttam a Borg/McEnroe (HBO, 20.00) című svéd-dán-finn drámát…

Az Isten hozta, őrnagy úr! (m5, 20.45) viszont egészen biztosan halhatatlan remekmű, melynek örök helye van a világ filmművészetének mennybéli mozijában. Egyrészt, mert önmagában is egy remek film, óriási színészek óriási alakításával: Latinovits Zoltán például pályafutásának egyik emblematikus figuráját alkotta meg az Őrnagy szerepében, zseniálisan. Sinkovits Imre falusi tűzoltóparancsnoka hasonló méretű alakítás, gigászi méretű kisember. Fónay Márta, Venczel Vera, Dégi, a postás, Páger, a plébános… Ha értették, láthatták volna ezt a filmet Hollywoodban, 10 Oscar biztosan járt volna érte. Másrészt, Fábri Zoltán minden idők egyik legjobb irodalmi adaptációját alkotta meg e filmmel, hiszen általa Örkény világhírű műve (Tóték) e filmmel méltó módon, gondolatában, stílusában hibátlanul, a szerzővel azonos minőségben konvertálódott mozgófilmmé.

Bernardo Bertolucci egyik nagy keleti témájú tablójában, A kis Buddhában (Duna, 21.00) egy idős tibeti láma (Ying Roucheng) keresi mesterének reinkarnációját, aki Amerikában hunyt el – így azt ott is találja meg egy átlagos, amerikai kisfiú (Alex Wiesendanger) személyében. Az öreg elkezdi mesélni a játékkonzolok, BMX-bringák és rendes, kosarazni, hülyülni akaró átlag-amerikai haverok között élő, ízig-vérig mai fiúnak a fiatal Sziddhárta herceg (Keanu Reeves) történetét, aki egy hosszú út végén Buddha lett.

Az Aranyélet (TV2, 21.05) című, a magyar HBO által gyártott tévésorozat nem véletlenül vált legendává. Remek színészi alakításokkal, izgalmasan megírt és eljátszott cselekménnyel mutatja be azt a bizonyos magyar valóságot, melyre egyáltalán nem lehetünk büszkék. Korrupt, simlis vállalkozók, akik politikusokkal és különféle más bűnszövetkezetekkel szorosan összefonódva próbálnak minél nagyobb vagyont, pénzt és hatalmat felhalmozni maguk és családjuk számára (a képen Olasz Renátó, Ónodi Eszter, Thuróczy Szabolcs és Döbrösi Laura), akár életük árán is, illetve az általuk képviselt teljes erkölcsi nihil fedi fel szemérmetlenül perverz báját e sorozatban. (Bővebben) Nem kicsi cinizmussal azonban éppen az a csatorna tűzi újra műsorára az HBO-n (és egyéb csatornákon) már nagy sikerrel lefutott első évadot, amely tulajdonosi viszonyaiban, valamint politikai műsoraiban éppen azokat a jegyeket mutatja fel, amiket ez a sorozat állít pellengérre…

Közismert tény, hogy a legtöbb lányos apa ártatlan, szűzies szerelemmel viseltetik kislánya iránt, és a kislányok rajongva imádják viszont édesapjukat. Különösen erős ez a kapcsolat, ha valamilyen szörnyűség folytán az apa egyedül kénytelen nevelni kislányát. Egy ilyen szituációt dolgoz fel az Apák és lányaik (m2, 21.10) című hollywoodi melodráma Russell Crowe és Kyle Rogers/Amanda Seyfried főszereplésével, melynek első kockáin megijedtem, de aztán azért alapvetően elmúlt ez a rossz érzés. (Bővebben)

Az Őrült, dilis, szerelem (RTL Klub, 21.25) című film már a címéből sejthetően sem árul zsákbamacskát. Mindemellett, egy ilyen Steve Carellt, Julianne Moore-t, Ryan Goslingot, Emma Stone-t, Marisa Tomeit és Kevin Bacont felvonultató litty-löttyre már csak a kápráztató szereposztás miatt is érdemes vetni egy pillantást – amúgy pedig többgenerációs szerelmi négyszög(ötszög?) egészen ügyesen, szórakoztatóan, színvonalasan megírt története ez.

Huszárik Zoltán Szindbád (m3, 21.30) című remekműve nemzeti kultúránk egyik abszolútuma, még akkor is, ha a világ filmtörténelme gyakorlatilag nem ismeri. Alapmű, a hozzá elválaszthatatlanul kötődő Latinovits Zoltánnal és az ominózus, gyöngyöző húslevessel (amit maga Majmunka, azaz Dajka Margit főzött), angol és francia mustárokkal, velőspirítóssal, tafelnspiccel, gazdag kocsmárossal és karót nyelt Vendellinnel, a pincérrel, valamint, de főleg nőkkel, nőkkel, nőkkel, részegségekkel, miegyebekkel.

Viszont A pók hálójában (RTL Spike, 21.55) is egy fordulatos, izgalmas, teljesen nézhető darab. Morgan Freeman remek színész, ezt tudjuk jól: itt egy rendőrségi pszichológus-író-nyomozót alakít, akit soron következő “páciense” arra kényszerít, hogy beleírja őt és az általa elkövetett bűntettet következő könyvébe.

William S. Burroughs hírhedt regényét az életművében test és lélek bűneit mániákus alapossággal feldolgozó kanadai David Cronenberg adaptálta filmmé 1991-ben. A Meztelen ebéd (m5, 22.35) filmben is kultusz lett: egy vad, bizarr és szürreális drogos látomás. Éjszakára pont jó lesz, de csak tapasztaltabb nézőknek. 🙂

Szombat, szeptember 22.

Itt van az ősz, itt van újra… Enni viszont most is kell, de hát a lelketlen rutinnál nincs gyilkosabb dolog a konyhában. Muszáj néha valahonnan ihletet, de főleg kedvet meríteni. Ihlet jöhet mondjuk az öreg alkesz Keith Floydtól (nálam még mindig ő a favorit, mellette esetleg még Jamie jöhet szóba), a kedvet pedig talán meghozza a Julie & Julia (Duna, 19.35). Két nő (Meryl Streep -a képen- és Julia Roberts), és egy recept (Nora Ephron). Jó kis csajos bájzli ez, de az összecsapott végétől eltekintve kifejezetten szórakoztató, és ide most nagyon passzoló kifejezéssel élve, habkönnyű mozi. (Bővebben)

A Maradj! (Viasat6, 21.00) című, Ewan McGregor, Naomi Watts és Ryan Gosling által főszerepelt, Marc Foster által rendezett nagyigényű thrillerről (?), drámáról (?) annak idején ezt írtam… Talán nem véletlenül nem emlékszem ebből a filmből egy kockára sem…

A Copland (Duna, 21.40) viszont tökös mozi. Nem véletlenül vetítik rengetegszer. Ebben az igen kemény zsarufilmben egy “igazságosjános” helyi seriff (Sylvester Stallone remek alakításában!) veszi fel a harcot a simlis nagyvárosi zsarukkal (Harvey Keitel, Ray Liotta, illetve Robert de Niro).

A gyűjtő (RTL Spike, 21.50) című, szintén izgalmas krimi-thrillerben Morgan Freeman alakít egy törvényszéki pszichológust, aki egy sorozat-bűnügyben nyomoz. Személyes motiváció is hajtja, ugyanis az egyik áldozat az unokahúga. Kicsit hajaz a sztori a jóval később készült, amúgy a valóság tényalapjain nyugvó, igen remek és igen méltatlanul elkaszált Lie To Me című sorozatra, melyben Tim Roth alakított egy hasonló karaktert…

Érdekes darab az 1992-ben bemutatott A 99-es paragrafus (Film Mánia, 23.00) is, mely leginkább talán Joseph Heller A 22-es csapdája című művének és Robert Altman M.A.S.H. című filmjének nászából született szerelemgyereknek tűnik, Kurt Vonnegut olvasatában. A fanyar humorú sztori egy háborús veteránoknak fenntartott kórházban játszódik, melynek szabályzata tartalmazza a címben említett cikkelyt: egy háborús veteránnak teljes körű ellátás jár. A valóság, amit a két főszereplő katona (Ray Liotta és Kiefer Sutherland) átél, nagyjából olyan viszonyban van ezzel, mint amilyen manapság a magyar kórházak bárki számára tapasztalható ellátási színvonala a kormányzati kommunikáció ujjongó nyilatkozataival összevetve.

Kicsit csalódás volt számomra annak idején a mexikói (bár most már persze inkább amerikai) Alejandro González Iñárritu 9 Oscarra jelölt (s ebből négyet be is kaszált) Birdmanje (Cool, 23.20). Persze, az sejthető volt, hogy a kritika rögtön beájul, ha valami számára furcsát, szokatlant lát. (Vagy éppen séróból elutasít, mint ahogy van példa erre is bőven.) Az mindenesetre fix, hogy formailag, technikailag nagy trüváj a mozi, mely gyakorlatilag egyetlen nagyon hosszú snittből áll (valójában persze nem, de erről a linkelt posztban), amit ha szegény Jancsó Miki bácsi láthatott volna, besírt volna rajta fájdalmában/gyönyörűségében. Nem mintha nem csináltak volna már kvázi egysnittes teljes hosszúságú mozifilmet a filmtörténelemben, de a Birdman azok közül azért mindenképpen a leglátványosabb. (Bővebben)

Péntek, szeptember 21.

Vacsora után esetleg jöhet az Amerika kedvencei (Duna, 20.25) című, ízig-vérig hollywoodi romantikus komédia – no, nem először. Douglasné Catherine Zeta-Jones és John Cusack. Nagy filmsztárok, számtalan filmben játszottak együtt, a nép imádja őket – ők viszont utálják egymást. Annyira, hogy az már legújabb filmjük sikerét veszélyezteti, ezért a producer (Billy Crystal) mindent bevet a látszat megőrzése érdekében. Mindent bevet, még Julia Roberts-et is.

James Mangold briliáns thrillerjének, az Azonosságnak (Sony Movie Channel, 21.00) hőse (John Cusack még egyszer – a képen) is újra autóbalesetet szenved egy igen durva viharban. Egy lepukkant motelben talál menedékre, ahol kuksol már néhány fura figura – az egyik közülük sorozatgyilkos. De kicsoda? Pazar forgatókönyv, jó színészek (például Cusack mellett Ray Liotta) és egy igen váratlan csattanó, valamint feszült, klausztrofóbiás atmoszféra és ízlésesen elegendő brutalitás, amennyi kell egy efféle filmbe.

Az Éjjeli féreg (Filmcafe, 21.00) sem piskóta. Az utóbbi évek egyik legjobb, legfrissebb thrillerében Jake Gyllenhaal ámokfutását élvezhetjük. Az izgalmas történet egy olyan híradó-operatőrről szól, aki tényleg mindent megtesz annak érdekében, hogy minden reggel használható anyagot tegyen le szerkesztője asztalára… (Bővebben)

Az Európa-rejtély (Film Mánia, 21.00) az ember első Holdon túli űrutazásának hiteles története. Már ebből az egy mondatból is könnyen kikövetkeztethető, hogy scifivel van dolgunk, azonban felejtsük el a közelmúlt fénykardos, téridőugrálós meséit, ezúttal a fantasztikum tényleg kéz a kézben jár a tudománnyal, nagyjából fele-fele arányban. (Bővebben)

Ingmar Bergman filmjében, az Őszi szonátában (Duna, 22.10) egyszerre láthatjuk Liv Ulmannt és Ingrid Bergmant, akik Erland Josephson vigyázó figyelmétől övezve, a lélek végtelen ösvényein bolyongva kergetik egymást az őrületbe… A film egy végletesen intim, mély és alapos térképe egy sérült anya-lány kapcsolatnak, a háttérben Chopinnel.

Csütörtök, szeptember 20.

Véleményem szerint a filmezés csimborasszója, de mit csimborasszója, egyenesen a Csomolungmája az, amit művel Paolo Sorrentino Európa-díjas Ifjúság (Paramount Channel, 21.00) című mozijában (a képen jelenet a filmből). Olyan könnyed, de egyáltalán nem felszínes, olyan költői, humoros, ám mégis drámai, olyan fantáziadús, olyan szabad, sőt, még mer szabados is lenni; közben sohasem válik öncélúvá, de mégis minden pillanatában egyedi, karakteres, utánozhatatlan, elképesztő, gondolatébresztő, szórakoztató és megható. Mércéje a mindenség, de legfeljebb a legnagyobb halandók. (Bővebben)

Emellett látható lesz ma este Az admirális (Film Mánia, 21.00) című színes, szélesvásznú, rendkívül gazdag kiállítású orosz történelmi dráma, mely az első világháború legendás ellen-tengernagyaként ismert Kolcsak admirálisnak állít emléket, aki elszántan és olykor vakmerően védelmezi Szentpétervárt a tenger felől támadó németek ellenében, miközben szerelmes lesz első tisztjének feleségébe, ám a kommunisták is szervezkednek. Bár valóban igen látványos, monumentális mozi Andrej Kravchuk filmje, a mindenen átsütő orosz fehér-romantika, az összorosz nagyhatalom legendáját sulykoló kendőzetlen propaganda, a szétfolyó, széteső cselekmény és a végletesen sematikus karakterek sora miatt ez csupán minden idők egyik legdrágább kudarca.

Hát nem hallja körös-körül ezt az iszonyú kiáltást, amit az emberek csendnek neveznek?” kérdi (Büchner Lenze után szabadon) Werner Herzog a film elején, mintegy mottóként. Később, ugyanezt a kérdést felteszi Bruno S. is a Kaspar Hauser (m5, 21.15) címszerepében, akinek személyében az Aguirrével nagyot alakító Klaus Kinski után Herzog egy újabb expresszív figurát mutatott be 1974-ben a világnak. Kaspar különlegességében, rendkívüliségében képtelen beleilleszkedni az adott kor (a filmben a XIX. századi Németország) társadalmába, illetve, az adott kor társadalma képtelen magába fogadni egy ilyen Kaspar Hauser-féle, sorsából fakadóan radikálisan tiszta, őszinte és mindenféle előítélettől mentes figurát. Alapfilm, hogy úgy mondjam.

A gasztronómia és a szerelem tulajdonképpen kézenfekvő összekapcsolása szinte már egy új, önálló alműfajt képez a romantikus komédiákon belül, annyi példát lehetne hozni rá. Az egyik ilyen lehet például a Love and Lemons – Az igazi szerelem receptje (Duna, 21.55) -viszonylag- friss svéd darab, mely egyfajta fúziós degusztációs menüként szinte minden megelőző kísérletből merít, miközben az összhatás mégis harmonikus, selymes és összetett, minden különösebben bántó utóíz nélkül. (Bővebben)

A Gengszter (Film Mánia, 23.35) című gengszterfilm viszont a klasszikus gengszterkorszakba, az 1930-as évekbe kalauzolja el a nézőt. A történetben New York dúsan jövedelmező, illegális lottóbiznisze körül zajlik a csetepaté, a fekete Bumpy Johnson (Laurence Fishburne) és a fehér Dutch Schultz (Tim Roth) között. Az ügylet akkora port ver fel, hogy arra még az olasz keresztapa, Lucky Luciano (Andy Garcia) is felfigyel… A gengszter-történelem egy fontos momentumának hiteles, ám talán kissé poros reprezentációja ez a film, melyben azért akad néhány egészen jó jelenet: pl. amikor Lucky Luciano egy üres sportcsarnokban lezajlott kínos megbeszélés után lazán és cinikusan dalra fakad – iszonyú hamisan, vagy ahogy Dutch Schultz pimaszul eszi az almát egy másik tárgyaláson…

Bódy Gábor Psyché és Nárcisz (Duna, 23.40) című alkotása csak elvétve, nagy ritkán kerül levetítésre, holott a magyar filmművészet egyik legérdekesebb, legkreatívabb produktuma. Ennek oka részben a mű relatív hossza (210 perc), részben pedig az a sajátos, innovatív, semmivel és senkivel össze nem téveszthető narratíva, valamint filmnyelv(i kísérletek sorozata), melyet Bódy  Weöres Sándor erősen archaizáló, fajsúlyos, nehéz nyelvezetéhez alkotott meg (az operatőr Hildebrand István és a zeneszerző Vidovszky László avatott közreműködésével). Sokan már azon visszahőkölnek, amikor meghallják, meglátják, hogy a filmben Udo Kiert Cserhalmi György szinkronizálja, aki viszont a másik főszerepben Garas Dezső hangján szólal meg… Holott, ha jobban belegondolunk, akkor kézenfekvő volt a két rivális szerelmes ilyen furcsa módon való megjelenítése. Vetélkedésük “miértje” Psyché (Patricia Adriani). Az én viszonyom igen személyes ezzel a filmmel, ugyanis gyerekfejjel jelen lehetettem (bámészkodóként) néhány jelenetének forgatásán, s az, hogy komoly kattanásom van a filmek irányában, az nagyrészt ennek a filmnek is köszönhető. Ajánlásom tehát: KIHAGYHATATLAN film (bár ne várjon senki könnyed tinglitanglit).

Szerda, szeptember 19.

Bekukkanthatunk például A 13-as rendőrőrsre (AMC, 19.55) eme mai estén. A film John Carpenter műfaji klasszikusának viszonylag jól sikerült remake-je, Ethan Hawke-kal, Gabriel Byrne-vel és Laurence Fishburne-nel. Izgalmas, fordulatos, feszült (lásd a képen) thriller ez, igen komoly vérfürdővel súlyosbítva, mely egyetlen helyszínen -a címszereplőben- játszódik egyetlen szilveszteri éjszaka alatt, miközben odakint süvít a jeges szél és szakadatlan ömlik a hó.

A Szentháromság, illetve a teljes bibliai szakramentum profanizálása korántsem újkeletű, hiszen mióta világ a világ, azóta karikírozzák gunyorosabb (vagy éppen a dolgokról logikusabban gondolkozó) hívők a vallás fennkölt, magasztos alakjait, történeteit. Már magát, Jézust is kinevették kortársai, ám később, még a legsötétebb középkorban is voltak egyesek olyan merészek, hogy gúnyolják a magukat túl komolyan vevő szentéletűeket, illetve azokat, akik bár vizet prédikáltak, valójában bort ittak, méghozzá hektószám (Dekameron, A Canterbury mesék, Parasztbiblia, stb.). Hívőkről beszélek, akik éppen úgy hisznek ezekben a dolgokban, mint azok, akik komoran, komolyan, a humor legkisebb szikrája nélkül gyakorolják hitüket, sőt, néha még megszentségtelenítés címén átkozzák is az előbbieket. Én azonban úgy hiszem, hogy senkinek semmi baja nem lesz attól, ha elviccelődik esetleg komoly, vagy komolynak tűnő dolgokkal, mint ahogyan az alapjában nevetséges dolgokat is érdemes néha komolyan venni… Persze, az a hangnem nekem sem tetszik túlzottan, amellyel például a franca Charlie Hebdo szatirikus vicclap csúfolja a bigott vallásosokat (és még sokan másokat), őket azonban mindennél jobban minősíti az, amit és ahogy mondanak. A stílus maga az ember (bár azért nem kell senkit meggyilkolni, mert esetleg kiröhögte -mondjuk- a ruhánkat, vagy a hajviseletünket). Mondom mindezt azért, mert a szintén francia nyelvterületről (Belgiumból) érkező Legújabb testamentum (Paramount Channel, 21.00) című filozofikus komédia sem bánik éppen kesztyűs kézzel (a képen “a gép forog, az alkotó pihen”Benoit Poelvoorde) a katolikus-keresztény vallás lényegi elemeivel. (Bővebben)

Chery Strayed valós, 1800 kilométeres, magányos zarándokútját elmesélő bestselleréből készült a Vadon (SuperTV2, 23.10) című film, mely azt mutatja be igen jól szerkesztett narrációban és szép, látványos képekben, hogy egy vad lány hogyan tud megszabadulni a vad természet kihívásai által korábbi szex- és drogfüggésétől, szeretett édesanyja elvesztéséből, illetve korábbi, félresikerült szerelmeiből. Reese Whiterspoon egyszemélyes show-ja a film, aminek erős, dráma jelenléttel adja meg a súlyát. Műkedvelő, illetve kezdő túrázóknak is erősen ajánlott a megtekintése, oktatási, de akár szórakozási céllal is.

Made in Csehszlovákia, azaz a rock&roll kalandjai a vasfüggöny mögött: Jan Hřebejk 1993-ban készíthette el a Süvölvényévek (Duna, 23.30) című filmjét, melyben egy fiatal prágai munkásfiút legyinti meg a nyugati szabadság szele az ötvenes évek végén, mire a válasz ekkor még egy csavaros parasztlengő volt a rendszer hű katonája, egy rendőr részéről. A rock azonban örök és elpusztíthatatlan, és aki egyszer megérezte a szabadság ritmusát, annak lelkét már nem lehet többé kalitkába zárni, ó je.

Kedd, szeptember 18.

Hát, ha nagyon nyögvenyelősen is, de azért találtam két filmet mára. Az Első a szerelem (Filmcafe, 21.00). 🙂 Meryl Streep (a képen) ezúttal egy pszichológust játszik ebben a jó közepes romantikus komédiában, aki egyik páciensének (Uma Thurman) lelkét ápolgatja annak válása után. A terápia annyira jól sikerül, hogy a beteg hamarosan ismét szerelembe zuhan, ráadásul egy nála fiatalabb, ám igen bohém fiúval (Bryan Greenberg) kapcsolatosan. A pszichológusnak csak hosszú idő után esik le, hogy páciensének új szerelme a pszichológus saját fia…

A mai napig termékeny táptalaj a különféle konspirációs teóriákat szárba szökkentők számára az amerikai politikatörténet egyik hatalmas, megkerülhetetlen kérdőjele, miszerint ki és mi okból, mi célból ölte meg Kennedy elnököt? Erre keresi a választ Oliver Stone is a JFK – A nyitott dosszié (Paramount Channel, 21.00) című, sok díjra jelölt, sok díjat nyert és tényleg lehengerlő szereposztást (az élen Kevin Costnerrel) villantó 1991-es, politikai oknyomozó drámájában.

Hétfő, szeptember 17.

A ma esti első ajánlat az Út a mennyországba (Filmcafe, 19.20), a kiváló izlandi sztárrendező, Baltasar Kormákur első hollywoodi filmje, mely azonban hollywoodinak túl európai, túl független és túl művészi, Kormákur más filmjeihez képest viszont túl amerikai. Jók persze a színészek (Forest Whitaker -a képen-, valamint Jeremy Renner, Peter Coyote, Julia Stiles), szépek a képek is, melyek egy halálos baleset utáni biztosítási nyomozásról tudósítanak.

Nyilván mindenki látta már A tűzben edzett férfi (SuperTV2, 21.00) című mozit, ami viszont semmi mást nem jelent, minthogy ez egyáltalán nem rossz film. Denzel Washington ezúttal egy kiégett (bocsánat!) hajdani CIA-ügynököt alakít a történetben, aki ma -nyugdíj-kiegészítésként- gazdag mexikóiak gyermekét (Dakota Fanning) védi a Mexikóvárosban tevékenykedő, vaskos váltságdíjra hajtó emberrablóktól. Tony Scott filmje egyszerre remek akcióthriller és valós problémákról beszélő, gondolatébresztő dráma. (Bővebben)

Casino (Filmcafe, 23.15) című, szintén igen remek és szintén sokat látott moziban viszont arról lesz szó, hogyan működtet a maffia egy kaszinóvárost (pont úgy, ahogy, ne legyenek kétségeink, minden mást, akár országokat is), ami úgy tejel legálisan milliárdokat (dollárban), hogy közben tisztára is mos egyéb, közel sem legális eredetű, további milliárdokat (dollárban). Martin Scorsese közel háromórás (leginkább a szintén igen aktuális Keresztapa-trilógiához mérhető) filmeposzában Las Vegas hétköznapjaiba tekinthetünk bele, olyan remek színészek által, mint Joe Pesci és Robert De Niro, valamint Sharon Stone.

Vasárnap, szeptember 16.

Nem véletlenül köszöntötte 10 perces standing ovation az Egy tökéletes nap (Paramount Channel, 19.45) cannes-i premierjét, hiszen a spanyol Fernando León de Aranoa e filmmel megcsinálta azt a trüvájt, hogy miközben humorában mindvégig friss és szórakoztató, képes a lehető leghitelesebben megfogni minden háborúk legocsmányabbikának, a polgárháborúnak bűzlő és undorító lényegét. Ráadásul teszi mindezt úgy, hogy ehhez még a néző szemét sem kell telefröcskölnie vérrel, repeszdarabokkal és szétrobbant testrészekkel. Ügyes, mondhatni zseniális munka, és mint minden nagyszerű dologhoz, ehhez sem kellenek nagy dolgok, sok pénz, csak egy ötlet (no, és például Tim Robbins vagy Benicio Del Toro – lásd a képen). (Bővebben)

Pierce Brosnan hajdan még James Bond is volt, Emma Thompson pedig remek színésznő. Mondjuk még mindig az, és ez látszik is rajta, ahogyan a kor is. Viszont jól viseli, az tény, mint ahogy Brosnan sem csinál -látszólag- nagy ügyet az öv fölül kibuggyanó hurkácskából és az egyre gyarapodó területű és egyre ritkuló őszülő halántékból. Ilyenkor már azt mondjuk, hogy addig jó, míg érzem, hogy fáj, hiszen akkor még élek… Az angol Joel Hopkins francia produkcióban készítette el Százkarátos szerelem (Prime, 21.00) című romantikus akció-komédiáját, mely már másodszor szembesíti Emma Thompson imponáló részvételén keresztül a középkorú korosztályt testi és lelki nyavalyáival. A Szerelem második látásra című filmben Dustin Hoffmann volt a partnere, most Brosnan, azonban mindkét történet apropója nagyon is hasonló: a munkahely elvesztése, amely sokkalta fenyegetőbb rémség egy olyan, már karrierjét felépített, tulajdonképpen sikeres középkorú ember életében, mint egy pályakezdőében, hiszen neki már van mit elveszteni, míg annak, aki csak most kezdi, nincsen semmije azonkívül, amit magával hozott. (Bővebben)

A következő ajánlat egy komoly dráma arról, hogyan válik egy rendes, átlagos ír srácból az IRA gyilkosa, majd rádöbbenve bűnei súlyára, menekülnie kell: önmaga és hajdani példaképei, későbbi megbízói elől is. Az Ima egy haldoklóért (Film Mánia, 21.00) minőségi film Mickey Rourke-kal, Bob Hoskinsszal, Alan Batesszel és Liam Neesonnal – 1987-ből.

Nagyon nehéz belemerülnünk egy olyan történetbe, melynek főhősei az erdők, sőt kifejezetten érintetlen őserdők haszoncélú, kíméletlen kiaknázásának szentelik életüket. Ma ilyen szaralakoknak nem drukkolunk, és ehhez még csak túlzottan radikális, vegán, anti-GMO és nagyon zöld(béke) aktivistáknak sem kell lennünk, csupán normális embernek. – Ne vágj ki minden fát! – nem véletlenül énekelte ezt már abban a ‘tűrt’ átkosban is Koncz Zsuzsi. Ráadásul, Ron Rash 2008-as, azonos című bestselleréből készült Serena (Duna, 21.40) című filmdráma hősei (Jennifer Lawrence és Bradley Cooper) még gyilkolnak is. Saját kezükkel, vagy erre mást felbérelve, tök mindegy – tehát morálisan igen nehezen igazolható karakterekkel kell szembenéznünk. (Bővebben)

Felemás érzéseim vannak Mundruczó Kornél legutóbbi, Jupiter holdja (HBO, 21.55) című filmjével kapcsolatban is. Miközben abszolúte díjazom azt, hogy a jelenkor egyik legfontosabb kérdésével – a migrációval – foglalkozik, ráadásul egyéni nézőpontból közelítve ahhoz, hogy szinte készségszinten emeli be az ún. szerzői filmbe a leghollywoodibb popcorn-mozik eszközrendszerét, s ezt koherens egésszé is képes forrasztani; hogy tényleg jól néz ki a film, látványos, sőt, lélegzetelállító (Rév Marcell remek), nem tudok elmenni amellett, hogy a dialógokat egy az egybe ki lehetett volna dobni belőle. Ilyen mondatokat ugyanis, amiket ebben a filmben mondanak a szereplők, élő ember nem mond a szájával. Értem én, hogy tört angol, és izé… de ez így szar. Ráadásul, rettenetes az utószinkron is. A főszereplő (aki szerintem tévedés, bár a párom szerint nem rossz választás) Merab Ninidzéről úgy válik le a szinkron, mintha valahol, tőle méterekkel odébb valaki más beszélne – csak mi, a nézők nem látjuk. A repülő srác (Jéger Zsombor) is súlytalan, színészi értelemben is. Tetszett viszont Cserhalmi György szinte már démoni, ám mégis törékeny, esendő rendőr-figurája és Balsai Móni sem tud hibázni, ezúttal komoly, drámai szerepben. Aztán, hiába csap bele Mundruczó a “lecsóba”, igazán releváns tanulságot ő sem képes meghozni – bár legalább ügyesen megfogalmaz egy szép közhelyet. Ez mindenképpen eredmény. Szóval…

Nem mai, de ettől még igen veretes, izgalmas -kvázi történelmi- film A misszió (Duna, 23.35), mely a dél-amerikai dzsungelben játszódik vad indiánok, egy spanyol rabszolgakereskedő (Robert De Niro), egy jezsuita szerzetes (Jeremy Irons), valamint a portugál gyarmatosítók között.

Legjobban tesszük viszont, ha nyugatra, abba az agyonszidott, átkos Európába menekülünk a kormánymédia “kultúrnaszádján”, de most csak Gyarmathy Lívia Szökés (m5, 23.50) című 1997-ben készült, valós eseményeket feldolgozó drámája által. Indulás Recskről, a Rákosi-rendszer hírhedt büntető munkatáborából.

Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább a NLC. oldalra!